RegieWalt Dohrn
Jaartal2023
Releasedatum17-01-2024
Speelduur92 minuten
DistributeurUniversal Pictures Home Entertainment
CastJustin Timberlake, Anna Kendrick, Kenan Thompson, Walt Dohrn, Anderson .Paak, Kid Cudi, Troye Sivan, Camila Cabello en Amy Schumer

Het is ongeveer een maand nadat Poppy en Branch de Rockpocalyps hebben voorkomen en ze zijn nu eindelijk officieel een stelletje. Als ze dichter naar elkaar toe groeien, ontdekt Poppy dat Branch een geheim verleden heeft. Hij maakte namelijk ooit deel uit van BroZone, haar favoriete boyband. Als het kersverse stelletje de bruiloft van Bridget en Gristle bijwoont, wordt de ceremonie onderbroeken door John Dory die onthult dat Branchs’ broer Floyd gevangen is genomen door Velvet en Veneer, twee Mount Rageon-tieners die popsterren willen worden. Zij hebben hem opgesloten in een diamanten parfumflesje om via een proces dat hem verzwakt en uiteindelijk zou kunnen doden hun eigen zang te verbeteren. Omdat de Perfect Family Harmony het enige is dat diamant kan vernietigen, stemt Branch er met tegenzin mee in om John Dory te helpen hun broers te vinden en Floyd te redden. Samen met Poppy en Tiny Diamond proberen ze de broers weer bij elkaar te brengen en te voorkomen dat Floyd een erger los staat te wachten dan vergetelheid.

Na het commerciële succes van de muzikale animatiefilm Trolls uit 2016 kon een vervolg moeilijk uitblijven. Dat de kritieken amper de middelmaat overstegen vormde daarin geen belemmering want de film wist niet alleen een veelvoud van zijn budget op te brengen. Het is allemaal kleurrijk en zoet, maar juist dat valt bij de doelgroep zo goed in de smaak. Toch verliep de release van Trolls World Tour allesbehalve soepel. De film had flink te lijden onder de Corona-pandemie en er werd flink heen en weer geschoven met de releasedatum. Het resulteerde erin dat de film in vele landen al via een on demand-platform te zien was voordat deze op het witte doek vertoond kon worden. Het maakte dat de box-office omzet ronduit tegenvallend was. Gelukkig werd dit met de home entertainment release dubbel en dwars goedgemaakt waardoor we toch een nieuwe film tegemoet mochten zien. En ondanks dat Trolls Band Together de minste film uit de trilogie is, zal het de liefhebber van de eerste films zeker niet teleurstellen.

Het zal niemand verbazen dat het merendeel van de cast uit de eerste films terugkeert. De belangrijkste personen zijn dan ook opnieuw Anna Kendrick, die al eerder bewees een potje te kunnen zingen in de Pitch Perfect-films, en Justin Timberlake. Omdat het hier een muzikaal spektakel betreft is het niet meer dan logisch dat er niet alleen gekozen is voor acteurs met een muzikale achtergrond, maar ook voor de nodige bekende zangers en zangeressen. Dit keer staat de film in het teken van de reünie van NSYNC, die met Better Place hun eerste single in 22 jaar afleveren. Het is een hitgevoelige happy song in de traditie van Can’t Stop the Feeling uit de eerste film. Voor de in het Nederlands nagesynchroniseerde versie van de film is men overigens redelijk hetzelfde te werk gegaan als met de vorige film. Zo horen we Sharon Doorson opnieuw als Poppy en is Buddy Vedder  opnieuw te horen als Branch.

Trolls 3 In Harmonie gaat net als de eerste opvolger letterlijk verder waar zijn voorganger was geëindigd. Het is allemaal glitter en geluk in Trollenland, tot het moment dat Poppy en Branch op iets stuiten waardoor ze op avontuur moeten. Het is allemaal niet bijzonder hoogstaand en de formule begint wat van zijn glans te verliezen, maar de mierzoete kleurbom zal ongetwijfeld door menigeen gegeten worden als zoete koek. Wat wel leuk is gedaan aan deze film is dat er naast de bekende CGI-animatie ook voor is gekozen om enkele 2D-geanimeerde scènes in de film op te nemen. Daarnaast moeten we bekennen dat het erg leuk is om te zien hoe de kids moeiteloos meezingen met de verbasterde hits van weleer. Zo is er in medleyvorm duidelijk weer de nodige aandacht uitgegaan naar de soundtrack. De film wordt door velen dan wellicht afgedaan als kindervehikel, maar door de kleurenpracht in de animatie zijn er maar weinig films die op de menig home cinema installatie zo goed tot zijn recht komen als de Trolls-films.

Extra’s: In Nederland verschijnt de film dit keer niet op 4K UHD, wel zien we als leuk elemente weer een leuke karaoke versie.
· It Takes Three (03:55) Een leuke short met Tiny, Poppy en Viva met een kort musical nummer.
· Deleted Scenes (04:52) Een drietal verwijderde scenes: Wall Climb – Broken Tooth, Bridget Gristle Honeymoon en Crimp and Tiny Romance. Het zijn scenes die duidelijk in een vroeg stadium zijn afgevallen gezien we soms storyboards voorbij zien komen.
· Fun in the Production Booth (03:49) Een grappige side-by-side vergelijking waarbij we de acteurs zien los gaan tijdens het opnemen van hun stemmenrol en aan de andere kant van het scherm het geanimeerde eindresultaat zien.
· Hi, Hi, Hi (03:27) NSYNC staan centraal als ze het werken aan ‘Better Place’ bespreken.
· Building the Band (12:36) Een featurette met aandacht voor de belangrijkse personages, met input van diverse cast- en crewleden.
· Together Again (02:38) Een korte featurette waarin de crew bespreekt hoe ze NSYNC hebben omgetoverd tot Trolls-versies van hunzelf.
· Animating Trolls (04:22) De crew bespreekt de looks van de film, met vooral ook wat aandacht voor het vormgeven van de nieuwe locaties als Vacay Island, de verlaten mini-golf baan, de stad en de nachtclub.
· How To Draw (23:09) Een leuke tutorial aan de hand van Story Artist Wendy Sullivan om diverse Trolls-personages zelf te tekenen. Baby Branck, John Dory, Spruce, Clay, Floyd en Viva
· How To: Hug Time Bracelets (02:34) Creatieve fans kunnen leren om twee leuke verschillende armbanden te maken met spullen die hoogstwaarschijnlijk iedereen in huis heeft.
· Audiocommentaar: Een commentaartrack verzorgd door Producer Gina Shay, Co-Director Tim Heitz, Head of Story Colin Jack, Production Designer Rueben Perez Reynoso en Visual Effects Supervisor Marc J. Scott. Het team zit er lekker in en bespreekt tal van facetten aan de film. Misschien gek maar voor volwassenen zeker aan te bevelen als ze wat meer inzicht willen in het maken van de film.

Trolls 3 In Harmonie stelt nergens teleur en is opnieuw een aanstekelijke, kleurrijke en vooral ook muzikale film! Natuurlijk is ook dit verhaal weer nergens vernieuwend en opnieuw ligt de boodschap er misschien iets te dik bovenop, maar je moet toch wel een vreselijk ijskonijn zijn als deze vrolijke kleurbom je onberoerd laat. Waar het World Tour avontuur nog wat duistere randjes had, zijn die hier ver te zoeken. Er is wat ruimte voor drama, maar het is allemaal lekker op de vlakte gehouden zodat de film nergens te zwaar wordt voor de doelgroep. Onderaan de streep moeten we dan ook concluderen dat er ook van dit deel weer flink te genieten valt, zeker voor de kleinsten onder ons. En zeker met in ons achterhoofd dat de box-office dit keer dik in orde was, zal het ons in elk geval niet verbazen als er in de komende jaar nog een of zelfs meerdere Trolls-avonturen zullen volgen. Want je weet het hè, de films… Take You To a Better Place!

Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

8 februari, 2024