RegieTim Burton, Gandja Monteiro en James Marshall
Jaartal2022
Releasedatum27-03-2024
Speelduur360 minuten
DistributeurWarner Bros. Home Entertainment
CastJenna Ortega, Gwendoline Christie, Riki Lindhome, Jamie McShane, Hunter Doohan, Percy Hynes White, Emma Myers, Joy Sunday, Georgie Farmer, Naomi J. Ogawa, Moosa Mostafa en Christina Ricci

Wednesday Addams wordt van school gestuurd nadat ze piranha’s in het zwembad van de school heeft gedumpt nadat haar broer Pugsley door het waterpoloteam werd gepest. Hierop schrijven haar ouders Gomez en Morticia Addams haar in op Nevermore Academy, een middelbare privéschool voor verschoppelingen in de stad Jericho, Vermont. De koude, emotieloze persoonlijkheid van Wednesday in combinatie met haar uitdagende karakter maken het moeilijk voor haar om contact te leggen met haar klasgenoten en zorgen er tevens voor dat ze veelvuldig botst met schooldirecteur Larissa Weems. Ze ontdekt echter ook dat ze de paranormale gaven van haar moeder heeft geërfd, waardoor ze een plaatselijk moordmysterie kan oplossen.

Tijdens de pre-productie van The Addams Family, die uiteindelijk verscheen in 1991, werd Tim Burton benaderd om de film te regisseren. Op dat moment lieten zijn werkzaamheden aan de Batman-films geen ruimte om de regie op zich te nemen. En ook later dook zijn naam weer op, toen hij betrokken was bij een stop-motion animatiefilm rond de bekende familie. Illumination Entertainment gaf echter de voorkeur aan een computergeanimeerde serie boven de stop-motiontechniek. Toch leek het erop dat het ooit moest zijn dat Burton zich aan The Addams Family zou gaan wagen. Dus toen showrunners Miles Millar en Alfred Gough in 2019 de rechten verwierven om dit (toen nog) naamloze Addams-Family project te maken, stuurden ze hem het script. Tot hun eigen verbazing was hij direct geïnteresseerd. Burton gaf namelijk aan dat zich goed kon identificeren met het beeld van het hoofdpersonage en hoe zij zich voelt als kind tegenover bijvoorbeeld school en haar ouders.

Voor de hoofdrol van Wednesday Addams ging het creatieve team achter de serie op zoek naar een latina, om zo aan te sluiten bij de achtergrond van Gomez Addams. De keuze viel uiteindelijk op Jenna Ortega, een actrice van Mexicaanse en Puerto Ricaanse afkomst. Toch had Ortega in eerste instantie de nodige twijfels, wat vooral ingegeven werd door haar werkzaamheden aan series op Disney Channel. Ze had dan ook besloten om voorrang te geven aan filmwerk, maar na een Zoom-meeting met Tim Burton zegde ze toch deelname toe. En gelukkig maar, want het is eigenlijk onmogelijk om iemand anders in deze rol voor te stellen, getuige ook de Golden Globe- en Primetime Emmy nominatie. Een andere belangrijke rol, als directeur van Nevermore Academy,is voor Game of Thrones-actrice Gwendoline Christie. Daarnaast zijn er leuke bijrollen voor Catherina Zeta-Jones en Luis Guzmán als Morticia en Gomez Addams, de vader en moeder van Wednesday.

De serie draait dus om Wednesday Addams die op haar nieuwe school een moordmysterie probeert op te lossen. En zoals je mag verwachten met Tim Burton aan het roer (van de eerste vier afleveringen) keert zijn kenmerkende duistere stijl hier duidelijk op de voorgrond. Maar ondanks dat de serie goed bekeken werd, levert Burton inhoudelijk zeker niet zijn beste werk af. Ook zorgt het ervoor dat je de luchtigheid een beetje mist waardoor de eerdere The Addams Family-films zo succesvol waren. En het is zelfs vooral aan Ortegas’ charismatische prestatie te danken dat de serie meer is dan enkel een visueel aantrekkelijke serie. Zo is het moordmysterie dat semi-centraal staat dit seizoen helemaal zo sterk en kan je je sowieso afvragen waarom dit Wednesday allemaal zo interesseert. Toch staat een tweede seizoen al in de steigers en schijnen we zelfs een spin-off over Uncle Fester tegemoet te mogen zien.

Extra’s: Naast de acht afleveringen van dit seizoen is er geen bonusmateriaal te vinden op de Blu-ray release.

Wednesday – seizoen 1 leunt vooral op de visuele stempel van Tim Burton en de sterke rol van Jenny Ortega, maar weet inhoudelijk een stuk minder aan te spreken. Burton en Ortega zorgen dat de lat net iets hoger komt te liggen, maar verder is het opvallend hoezeer alle (soms te)kleurrijke personages de overhand nemen en de schoolperikelen links en rechts wat aan een bebrilde tovenaarsleerling doen denken. Verder lijkt deze home entertainment release an sich bekeken wat gemakzuchtig, zo zonder enig bonusmateriaal of een 4K UHD-release. Gelukkig valt er voor de liefhebbers van tienermelodrama vermengd met lichte horror en een stevige dosis zwarte komedie genoeg te genieten. Oh en voor fans van de The Addams Family-films uit de jaren 90 is het ongetwijfeld leuk om Christina Ricci terug te zien keren. Dit keer niet als Wednesday, maar wel in een zeer behoorlijke bijrol als Marilyn Thornhill. Vooralsnog is het nog steeds wachten op een tweede seizoen, maar het lijkt erop dat we voorlopig nog niet klaar zijn met de wereld rond The Addams Family.

Met dank aan Day One MPM en Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.

17 april, 2024