12 Strong

RegieNicolai Fuglsig
Releasedatum13-06-2018
Speelduur129 minuten
DistributeurBelga Films
CastChris Hemsworth, Michael Shannon, William Fichtner, Navid Negahban, Rob Riggle, Taylor Sheridan, Michael Peña & Geoff Stults

Amerika is in schok als twee vliegtuigen zich in het World Trade Center boren. Een tijd van onzekerheid over een nieuwe vijanden breekt aan, maar Amerika is er op gebrand om snel terug te slaan. Kapitein Mitch Nelson en zijn team krijgen de taak om zich in Afghanistan aan te sluiten bij een Noordelijke Alliantie om zo een belangrijk bolwerk van Al Qaida uit te schakelen en een stevige eerste slag te slaan. Maar hoe getraind de mannen ook zijn, niets kon ze voorbereiden op een enorme cultuurkloof, het gebrek aan moderne oorlogsvoering en veel onzekerheid, en dat alles vele kilometers van huis. Toch trekken de mannen er op uit om hun missie tot een succesvol einde te brengen en nemen het onderbewapend, onderbezet en te paard op tegen een meedogenloze vijand.

Je zou denken dat een film over twaalf Amerikaanse soldaten die te paard ten strijde trokken tegen Al Qaida uit de dikke duim gezogen is, maar toch is 12 Strong gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich vlak na 9/11 afspeelde en één van de eerste missies van de Amerikanen was om terug te slaan. De grote vraag is echter hoe zo’n verhaal precies gaat uitpakken als de naam van producent Jerry Bruckheimer er aan verbonden is aangezien de beste man vooral een oeuvre heeft opgebouwd met vermakelijke actiefilms als Bad Boys, The Rock of Armageddon. Wordt daarmee het heroïsche verhaal wel genoeg eer aan gedaan, aangezien Al Qaida toch een beste pil te verwerken kreeg met de geslaagde aanval van de twaalf mannen?

Het antwoord op die vraag ligt ergens in het midden, want de makers hebben wel degelijk hun best gedaan om het verhaal zo natuurgetrouw te vertellen. Toch is overduidelijk de hand van Bruckheimer voelbaar aangezien de vaste ingrediënten al snel komen bovendrijven. 12 Strong ontkomt dus niet aan mooie gespierde mannen, stoere uitspraken, veelvuldig gebruik van de slo-mo functie en heel veel actiegeweld. Maar voor wie voorbij de vaste elementen kijkt zal zeker een fijne actiefilm ontdekken die, vooral de wereld buiten Amerika, kennis laat maken met een zeer bijzonder verhaal. Toch bekruipt je bij de aftiteling wel degelijk het gevoel dat er meer in de actieprent had kunnen zitten dan dat er nu is uit gekomen.

Waar de film vooral zijn pluspunten mee weet te verdienen is de fijne cinematografie waarmee de talrijke actiescènes tot leven worden gewekt. Regisseur Fuglsig weet ze fijn in beeld te brengen al is het soms even zoeken wie nou precies tegen wie aan het vechten is en of er daadwerkelijk zoveel kogels heen-en-weer zijn gevlogen tijdens een missie waarbij de twaalf mannen al zwaar in de minderheid zijn. Het is dus maar goed dat Fuglsig gebruik heeft gemaakt van zijn landgenoot Rasmus Videbaek die als camerman zijn sporen in Hollywood al aardig heeft verdiend met titels als The Dark Tower en A Royal Affair en de boel zeer fraai weet te presenteren. Maar waarom wil het nergens nou echt bijzonder worden met 12 Strong?

Het is niet heel gek dat de film vooral op veilig lijkt te spelen als je je bedenkt dat regisseur Nicolai Fuglsig met 12 Strong voor het eerst aan de slag kon met een flink budget en een hele rits aan Hollywood-sterren. Toch had hij hiermee ook meteen flink zijn naam kunnen vestigen in Hollywood als hij wat minder voor die veilige lijn had gekozen. 12 Strong start namelijk als film met een sterke opbouw, maar verzandt al snel in scenes die we al zo vaak hebben gezien. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee, want vermakelijk is de film met hoofdrolspeler Chris Hemsworth zeker, maar helemaal eer wordt de heroïsche werkelijkheid daardoor niet aangedaan. Het blijft daarvoor allemaal veel te oppervlakkig en ontkomt de film zelfs niet aan een zoetsappig einde waarbij je je kan afvragen hoe ver die van de werkelijkheid af zal staan.

12 Strong start krachtig, maar verzandt helaas al snel in een actiefilm zoals we er al veel meer hebben gezien. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar je kunt je afvragen of het de juiste richting is voor een verhaal dat is gebaseerd op de werkelijkheid. Het levert in ieder geval wel een vermakelijk film op met meer dan prima actiescènes die meer dan prima in beeld zijn gebracht, maar echt memorabel lijkt het nergens te willen worden. Het maakt van 12 Strong helaas niet meer dan een meer dan prima actiefilm waar zichtbaar veel meer in had kunnen zitten als de actie-elementen wat meer naar de achtergrond waren geschoven.

Met dank aan Belga Films voor het recensie-exemplaar via iTunes.

26 juni, 2018

[bol_product_links block_id="bol_5b30909fefef6_selected-products" products="9200000091555933,9200000091554739" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]