Anna
Anna is een mooie jonge vrouw die, nadat ze slachtoffer is geworden van huiselijk geweld, alles wil doen om te ontsnappen aan het leven waarin ze gevangen zit. Precies op dit punt in haar leven accepteert ze met frisse tegenzin een aanbod van KGB-officier Alex. Na een training van een jaar dient ze vijf jaar als moordenaar te werken voor de KGB, waarna ze de vrijheid heeft om te gaan en staan waar ze wil. Het hoofd van de KGB is echter niet van plan zich aan de gemaakte afspraak te houden en maakt duidelijk dat de enige manier om uit de KGB te stappen de dood is. Als ze vervolgens door de CIA wordt ontdekt, gaat ze akkoord met een rol als dubbelagente. Met haar vrijheid in zicht lijkt ze echter steeds verder verstrikt te raken in een web van manipulatie, list en bedrog.
De Franse regisseur Luc Besson wist aan het begin van zijn carrière, midden jaren ’90, te imponeren met films als La Femme Nikita en Léon. Dit bleef ook in Hollywood niet onopgemerkt en dat leidde in 1997 tot zijn eerste internationale film; The Fifth Element. De film werd zeer goed ontvangen en was het begin van een lange carrière in de Amerikaanse filmwereld. Toch is hij de laatste jaren vooral aanwezig als producent en als hij zich laat gelden als regisseur, dan slaat hij de plank meer mis dan raak. Afgelopen jaar keerde hij met Anna terug naar zijn roots; een pure actiefilm. Met Natalie Portman en Milla Jovovich bewees Besson in het verleden dat hij een goed oog heeft voor talent, iets wat resulteerde in de casting van Sasha Luss als Anna. Ondanks dat een gebrek aan ervaring geen probleem hoeft te zijn, kunnen we na het zien van Anna spijtig genoeg vaststellen dat ze het beter bij haar modellenwerk kan houden.
De naam Besson blijkt echter toch nog sterk genoeg te zijn om niet te hoeven bouwen op een volledig b-garnituur. Sterker nog, met gevestigde namen als Helen Mirren en Cillian Murphy in de ondersteunende cast is er nog flink wat kwaliteit aanwezig. Vooral Mirren lijkt groot plezier te hebben in haar dik aangezette rol. En dat plezier straalt sowieso wel van Anna af. Zo wordt er zeker niet ingehouden betreft de actie en bewijst dit nog maar eens het sterke punt van Besson te zijn. Toch is er, voor wie met een streng oog kijkt, flink wat mis met Anna. Ze botst het tijdsbeeld van het communistische Rusland uit de jaren ’80 behoorlijk met de hypermoderne laptops en mobieltjes. En ondanks de prima score van Eric Serra, moeten we toch stellen dat een handvol lekkere, maar weinig verrassende, eighties klassiekers op de soundtrack alleen ook nog geen juist tijdsbeeld maken. Het is allemaal behoorlijk vermakelijk, maar anderzijds ook vooral erg slordig wat we hier zien.
Als we dan kijken naar de film zelf, dan is het vooral chaos wat regeert. De film trapt af in 1985, wanneer er verschillende mensen worden vermoord door de KGB. Als kijker tast je op dat moment nog volledig in het duister over het hoe en waarom, maar de vaart zit er gelijk goed in. Vervolgens verplaatst het verhaal zich naar Anna, die als model gaat werken in Parijs. Vanaf dat moment wordt er flink gas terug genomen, wat vooral komt omdat er veelvuldig heen en weer wordt geschakeld tussen verschillende perioden om scènes en situaties te blijven uitlichten. Besson toont zich hier overdreven uitleggerig en verzandt hierdoor meer dan eens in chaos. Natuurlijk is een beetje achtergrond vaak alleen maar fijn, maar op deze wijze wordt het in basis vrij simpele verhaal alsnog nodeloos ingewikkeld.
Extra’s: Naast de film zijn er enkele extra’s toegevoegd aan de Blu-ray, deze voorzien in aardige, maar wat oppervlakkige blik achter de schermen.
· Unnesting a Russian Doll: Making Anna (13:57) Aan de hand van korte interviews met Besson en andere cast- en crewleden zien we een vrij standaard making of.
· Constructing the Car Chase (05:40) Een blik op de auto-achtervolging, met medewerking van David Julienne.
· Dressing a Doll: The Costumes of Anna (08:06) Ontwerper Olivier Bériot vertelt hoe hij met zijn kostuums inzicht wil geven in de karakters van de personages.
· Anatomy of a Scene: The Restaurant Fight (06:41) Een fijne breakdown van de restaurant vechtscène, welke voor liefhebbers van Bessons’ La Femme Nikita zeker herkenbaar zal zijn.
· Trailer (02:10) De promotionele trailer van de film.
Anna is in basis een lekker onbekommerde actiefilm, die vooral door het constante schakelen in de tijd een zeer chaotisch verloop kent. En ondanks dat de actie nergens vernieuwend blijkt, is het allemaal goed verzorgd. Wat echter niet helpt is dat Sasha Luss in de titelrol behoorlijk ondermaats acteerwerk laat zien. Daarnaast is de film behoorlijk inconsequent in het gebruik van de Russische taal, wat zelfs intern bij de KGB vrolijk wordt afgewisseld met Engels voorzien van een haast lachwekkend Russisch accent. Het zijn dingen die je tegenwoordig haast niet meer ziet en maakt dat de film bedoeld of onbedoeld de uitstraling heeft van een soort guilty pleasure. Ondanks dat Besson het plezier in het film maken wellicht weer terug heeft, kunnen we wel constateren dat hij al jaren niet meer in de buurt komt van zijn beste werk. Anna is dan ook eigenlijk alleen te pruimen als je een liefhebber bent van actiefilms zoals we ze jaren terug nog veel zagen.
Met dank aan Belga Films voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.