Annabelle Comes Home
1971. Demonologen Ed en Lorraine Warren leggen de hand op de bezeten pop Annabelle nadat twee zusters beweren dat de pop meermaals voor agressieve activiteiten heeft gezorgd in hun appartement. Thuis plaatsen de Warrens Annabelle in een glazen kast in de artefactenkamer, welke wordt gezegend door priester Gordon. Als Ed en Lorraine een jaar later een weekend weg zijn naar een conventie, blijft hun dochter Judy achter bij haar net aangenomen oppas Mary Ellen. Samen beginnen ze de voorbereidingen te treffen voor het verjaardagsfeest van Judy als opeens Daniela voor de door staat, een vriendin van Mary Ellen met een ongezonde nieuwsgierigheid naar communiceren met de doden nadat haar vader overleed. Daniela probeert de artefactenkamer binnen te geraken en het duurt vervolgens niet lang voordat de eerste vreemde dingen gebeuren.
In 2013 zorgde regisseur James Wan met het angstaanjagende The Conjuring eindelijk weer eens voor een echt goede horrorfilm. De film was zelfs zo succesvol dat er niet alleen besloten werd tot een vervolg, maar er ook een heus universum werd opgezet; The Conjuring Universum, met ook spin-off’s in de vorm van Annabelle, The Nun en The Curse of La Llorona. Hoe interessant ook, de eerste Annabelle kon de verwachtingen niet waar maken en het was het begon van een universum waarin de kwaliteit tussen de films flink wisselden. Toch sloeg men betreft Annabelle sloeg terug met Annabelle: Creation, wat ervoor zorgt dat ook deze derde film groen licht kreeg. Deze kent een nauwe band met de The Conjuring-reeks, omdat Patrick Wilson en Vera Farmiga opnieuw te zien zijn als Ed en Lorraine Warren. Met The Conjuring 3 in de planning voor volgend jaar lijkt deze film dan ook vooral te dienen als opwarmertje.
Toch lijkt de film al direct bij de opening meer dan dat. Zo wordt er sterk geopend als we zien hoe Ed en Lorraine Annabelle hebben opgehaald en met haar op de achterbank naar huis rijden. Als ze pech onderweg krijgen wordt direct opgevoerd en dat zorgt toch voor een wat ander gevoel dan bij de eerdere Annabelle films. Dit keer geen wat goedkope trucjes, zoals het omhoog gooien van het volume bij het verschijnen van een entiteit, maar meer een subtiel onderbuikgevoel dat er elk moment iets staat te gebeuren. Eenmaal thuis aangekomen wordt Annabelle veilig opgeborgen in de artefactenkamer, waarna de focus zich verplaatst richting Judy, de dochter van Ed en Lorraine. Zo zien we dat zij nogal wat hinder ondervindt van de werkzaamheden van haar ouders. Als Ed en Lorraine een weekend van huis gaan om een conventie bij te wonen, blijft Judy alleen thuis achter met Mary Ellen, haar oppas.
Pas dan komt Daniela in beeld, een vriendin van Mary Ellen. Ze is haar vader verloren in een ongeluk, iets waar zij zichzelf de schuld van geeft. Ze voegt zich met een smoes bij Judy en Mary Ellen, maar is er eigenlijk enkel en alleen op uit om de twee naar buiten te krijgen om zo zelf de artefactenkamer binnen te kunnen komen en contact te leggen met haar vader. Echter, tijdens haar zoektocht laat ze per ongeluk Annabelle vrij. Normaliter zou je verwachten dat vanaf hier alle remmen los gaan, maar de makers kiezen ervoor om de spanning nog wat verder op te voeren. Het zorgt ervoor dat deze derde Annabelle-film in het begin veelbelovend is en zonder meer de sterkste opbouw kent van de drie. Het is dan ook jammer dat Annabelle in het vervolg van de film teveel naar de achtergrond verdwijnt en er een heel arsenaal aan personages wordt aangerukt. Het heeft grote gevolgen, want de film levert in op geloofwaardigheid, verzandt soms in de bekende horrorclichés en weet nergens echt eng meer te worden.
Extra’s: Naast de film vinden we wat interessant bonusmateriaal op de Blu-ray release, helaas wel met een beperkte speelduur.
· Deleted Scenes (11:28) Een zevental scènes die sneuvelden op de montagetafel; Roller Skate, Kitchen, Birthday Cake, Daniela and the Bride, Search for Annabelle, Alternative Ending en Talk About the Werewolf.
· The Artifact Room & the Occult (05:07) Een kleine tour door de bekende artefactenkamer, met aandacht voor enkele specifieke stukken.
· The Light & the Love (04:26) Een blik op het liefdesleven van Ed en Lorraine, dat een lichtpunt vormt in al de duisternis van hun werkzaamheden.
· Behind the Scenes (11:28) Een driedelige feature, bestaande uit: The Ferryman/Demon, The Bloody Bride en The Werewolf. Deze gaan vooral in op het maken van de angstaanjagende personages in de film, met interviews met Alexander Ward en Natalia Safran.
Annabelle Comes Home kent een prettige spanningsopbouw, maar levert in het vervolg van de film in op de geloofwaardigheid. Het is altijd fijn als een horrorfilm geen goedkope trucjes nodig heeft om de kijker aan het griezelen te krijgen. Wat ook goed werkt is dat het verhaal vrij eenvoudig is van opzet. Toch is het jammer dat de film veel teveel verschillende personages wil introduceren aan de kijker als de remmen eenmaal losgaan. Hierdoor ebt de geloofwaardigheid weg. Het resulteert erin dat een film die begint als meer de beste spin-off in het The Conjuring-universum verzandt in een doorsnee horrorfilm. Het zorgt ervoor dat opnieuw het niveau van de twee The Conjuring-films niet gehaald wordt, al valt hier wellicht toch een link mee te maken. De film lijkt namelijk als opzet te dienen naar The Conjuring 3 en meer andere films, want alle geïntroduceerde personages bieden weer het nodige voer voor een hele rits aan nieuwe spin-offs. Het maakt van deze Annabelle Comes Home vooral een meer dan aardig zoethoudertje.
Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.