BlacKkKlansman
Informatie
Regie | Spike Lee |
Jaartal | 2018 |
Releasedatum | 23-01-2019 |
Speelduur | 135 minuten |
Distributeur | Universal Pictures Home Entertainment |
Cast | John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Topher Grace, Corey Hawkins, Paul Walter Hauser, Jasper Päakkönen, Ryan Eggold, Ashlie Atkinson, Nicholas Turturro en Harry Belafonte |
In de vroege jaren 70 wordt Ron Stallworth ingehuurd als de eerste zwarte officier in de geschiedenis van de Colorado Springs Police Department. Stallworth wordt aanvankelijk toegewezen om te werken in de regiekamer, waar hij voornamelijk racistisch bejegend wordt door zijn collega’s. Stallworth vraag een transfer om undercover te gaan, en krijgt de opdracht om te infiltreren in een lokale bijeenkomst waar de leider van de “civil rights movements”, Kwame Ture, een speech zal geven. Tijdens de bijeenkomst ontmoet Stallworth Patrice Dumas, de voorzitter van de studentenvakbond van het Colorado College. Terwijl hij Ture naar zijn hotel begeleidt, wordt Patrice tegengehouden door patrouilleur Andy Lander, een corrupte racistische officier uit Stallworth’s district, die Ture bedreigt en Patrice seksueel aanvalt. Samen met zijn Joodse collega Flip Zimmerman besluiten ze de lokale Ku Klux Klan te infiltreren.
D.W. Griffiths’ “The Birth of a Nation” uit 1915 is één van de meest controversiële films uit de geschiedenis. De film was de eerste moderne speelfilm en werd geprezen vanwege de voor die tijd innovatieve technieken. Het is echter vooral een racistische en historisch inaccurate film die tot de reformatie van de Ku Klux Klan leidde, met in die tijd talloze moorden en lynchpartijen als resultaat. Het is niet voor niks dat Spike Lee zijn nieuwste film BlacKkKlansman strooit met fragmenten uit die film. Lee is nooit een subtiele filmmaker geweest, maar als er ooit een moment is waarin subtiele benadering per definitie ongeschikt is, is het wel het hedendaagse Amerika. BlacKkKlansman speelt zich vier decennia geleden af, maar de vurige boodschap kan niet actueler en rechtvaardiger zijn. Het is tevens de beste film van de regisseur sinds “25th Hour” van inmiddels zeventien jaar geleden.
BlacKkKlansman werd geproduceerd door het team van “Get Out” (het was Jordan Peele die het verhaal aan Spike Lee gaf), en een welkome terugval naar de dagen dat Lee’s films een echte culturele boodschap hadden. De film opent met een van de meest memorabele scènes uit de klassieker “Gone With The Wind”, waarin Scarlett O’Hara door een treinstation strompelt tussen gewonde soldaten van de Confederatie om deze te vervolgen met een minutenlange montage van recente gebeurtenissen, die aantonen dat racisme nog steeds springlevend is. Lee’s film voelt als een antiracisme wraaksaga die voldoende gestileerd is maar tevens gebaseerd is op werkelijkheid.
Ron Stallworth fungeert als een soort rolmodel voor kijkers die uit zien naar zwarte helden op het scherm. Een activist die niet alleen de Klan infiltreerde maar ook het corrupte, racistische systeem dat de Colorado Spring Police Department in die tijd was, gebruikmakend van zijn positie om verandering te brengen.
Het waargebeurde verhaal van Ron Stallworth is bijna te bizar om te geloven, en dat is precies wat het aantrekkelijk maakt. Hij wordt op beschamende wijze ondervraagt tijdens zijn interview, vervolgens toegewezen aan de archiefkamer maar vanwege zijn grotere ambities weet hij een kans te pakken om undercover te gaan. John David Washington (net zo cool als vader Denzel) zet een uitstekend wrange en genuanceerde prestatie neer als Ron Stallworth, een afro-sportieve idealist die besluit om een krantadvertentie van de KKK telefonisch te beantwoorden door zich als een blanke voor te doen. Wanneer persoonlijke ontmoetingen nodig zijn wordt zijn joodse collega Flip Zimmerman (Adam Driver) ingezet, wat niet alleen de spanning verhoogd maar ook de nodige humor met zich meebrengt door de bij vlagen amateuristische acties en uitingen van de Klan. Lee’s aanpak neigt soms naar het ongeloofwaardige en balanceert tegen het randje van een parodie aan, maar de boodschap is overduidelijk en helaas nog uitermate actueel.
Extra’s: Naast de film is er maar weinig bonusmateriaal aanwezig op de Blu-ray release van deze succesvolle film.
• A Spike Lee Joint (05:09) De echte Ron Stallworth, Jordan Peele, Topher Grce, John David Washington, Laura Harrier en Harry Belafonte vertellen het verhaal van het bronmateriaal, waarna ze bij Spike Lee aandrongen om de film te regisseren. Ze bespreken zijn casting en hun uitvoeringen en de diverse elementen die hij in de film heeft verwerkt.
• BlacKkKlansman Extended Trailer Featuring Prince’s “Mary Don’t You Weep” (04:29) Een ruime preview van de film, onder begeleiding van het nummer van Prince.
BlacKkKlansman is een relevante en zeer onderhoudende antiracisme film, die zowel gespannen als hilarisch is. Het waargebeurde verhaal van Ron Stallworth is zwaar gefictionaliseerd, maar regisseur Spike Lee maakt zijn punten scherp en zeer direct met voldoende zorg en aandacht voor zowel de karakters als de kijkers. Lee zoekt de grens op tussen satire en bittere ernst, maar weet hier de juiste balans in te vinden. Subtiliteit is nooit zijn sterkste kant geweest en zijn politieke statements liggen er soms behoorlijk dik bovenop, maar de dramatische geschiedenis en treurige actualiteit rechtvaardigen het uiteindelijk. Het verhaal van BlacKkKlansman is er eentje die verteld dient te worden zonder terughoudend te zijn of gas terug te nemen en je hoeft niet ver te zoeken om de ontluisterende parallellen te herkennen tussen het Colorado uit de jaren 70 en de recente gebeurtenissen in Charlottesville.
Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Picture Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.