Bob Dylan: MTV Unplugged

RegieMilton Lage
Jaartal1994
Releasedatum22-06-2021
Speelduur72 minuten
CastBob Dylan, Bucky Baxter, Tony Garnier, John Jackson, Brendan O'Brien en Winston Watson

Het is ondertussen lang geleden, maar ooit was er een tijd dat MTV zijn naam eer aan deed en vooral muziek uitzond. Denk aan muziekvideo’s en speciale concerten. Een van de meest belangrijke hiervan was ongetwijfeld de Unplugged-reeks, een enorme hit. In 1994 voegde de toen al legendarische artiest Bob Dylan zijn naam toe in een illuster rijtje top muzikanten. Het album werd direct uitgebracht, maar een dvd release liet tot 2004 op zich wachten. Onlangs verscheen een handvol concertregistraties en muziekfilms digitaal, waaronder dit MTV Unplugged concert. Hierin put Dylan uit zijn uitgebreide oeuvre met klassiekers en laat hij de zaal versteld staan met uitgeklede vertolkingen van zijn grootste hits.

MTV Unplugged ontstond in de nadagen van de jaren 80 en werd een heus fenomeen. De term ‘unplugged’ betekent letterlijk ‘zonder stekker’, oftewel muziek zonder electrische versterking. Het zorgde ervoor dat veel artiesten die in de show verschenen volledig buiten hun comfortzone traden en ook de kans zagen om een frisse wind te laten waaien door hun soms wat kapotgespeelde klassiekers. Zeker in de jaren 90 werden veel Unplugged-sessies ook nog eens uitgebracht op cd, wat de kassa’s flink deed rinkelen. Wie herinnert zich dan ook niet de legendarische sessies van Mariah Carey, Eric Clapton en Nirvana, om maar wat te noemen. Ook voor Dylan markeert het optreden een belangrijk hoofdstuk in zijn oeuvre, vooral omdat het de folktroubadour weer flink onder de aandacht bracht bij een nieuwe generatie. En dan te bedenken dat Dylan zelf in eerste instantie enkel traditionele liederen wilde spelen.

Hij werd overruled door de bazen bij Sony die stonden op een optreden vol hits en achteraf moeten we daar dankbaar voor zijn. Dylan nam zijn sessie op tijdens twee avonden in november 1994 in de Sony Music Studios in New York City, waarna het beste van de twee avonden binnen een maand te zien was op MTV. Het optreden van Dylan was een schot in de roos, wat gewoonweg een logische combinatie leek gezien hij zijn carrière begon als troubadour met volksliederen vertolkt met een akoestische gitaar. Het zorgde ervoor dat hij in de jaren 60 een aantal klassieke albums uitbracht en ondanks dat hij in de daaropvolgende decennia ongeremd experimenteerde met verschillende genres en songwritingstijlen, stond akoestische muziek altijd te boek als de kern van zijn sonische alchemie. Sterker nog, in aanloop naar de Unplugged-optreden bracht hij twee akoestische solo-studioalbums uit; Good As I Been To You uit 1992 en World Gone Wrong uit 1993, iets wat hij sinds het begin van de jaren 60 niet meer had gedaan.

In plaats van de focus te hebben op die twee albums, zit de show vol met klassiekers. We hoeven alleen ‘All Along the Watchtower’, The Times They Are a-Changing’ en ‘Knockin’ on Heaven’s Door’ te noemen en u weet genoeg. Het mooie aan de cd release was destijds dat deze flink langer was dan de tv-uitzending van MTV en nog mooier is dat de concertregistratie met ‘Love Minus Zero/No Limit’ zelfs nog een nummer meer bevat. De show werd destijds voor televisie gefilmd en dat is wel duidelijk terug te zien. Het beeldformaat is het tegenwoordig ‘oud’ aandoende 4:3-beeldratio en echt high-definition zal het allemaal nooit worden. Toch is de digitale release van de show een beduidend stuk beter dan de dvd-release van weleer. Dylans’ intieme optreden met een begeleidingsband doorloopt zijn volledige carrière tot op dat oment, met aandacht voor zijn hits, maar ook verborgen parels en zelfs een destijds onuitgebracht nummer. Het is genieten met hoofdletters voor de liefhebbers.

Bob Dylan: MTV Unplugged is een must voor elke Dylan-fan, naar de show kijken is gewoonweg nog beter dan er enkel naar te luisteren. Dylan wordt niet voor niets beschouwd als een van de grootste songwriters van de Verenigde Staten in de twintigste eeuw. Hij doorliep in zijn carrière vele fases, maar hoe mooi is het dat hij in het concept van MTV Unplugged kon terugkeren naar de vorm zoals men hem begin jaren 60 leerde kennen. Omgeven met een uitstekende vijftallige band brengt hij op sterke wijze bekende klassiekers in hun puurste vorm. Het is leuk om bekende hits eens in een wat andere uitvoering te horen, zo is ‘The Times They Are a-Changing’ te horen in een soort America-uitvoering. Het zorgt voor een frisse wind en doet niets af aan de songs, iets wat nog maar eens onderstreept hoe sterk deze wel niet zijn. Nu deze registratie ook digitaal gelanceerd is, met een voor die tijd goed beeld en prima geluid, kan de show nog jaren mee op de welbekende streamingdiensten.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Way To Blue voor het recensie-exemplaar.

5 juli, 2021