RegieJohan Renck
Jaartal2019
Releasedatum07-09-2022
Speelduur300 minuten
DistributeurWarner Bros. Home Entertainment Benelux
CastJared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson, Paul Ritter, Jessie Buckley, Adam Nagaitis, Con O'Neill, Adrian Rawlins, Sam Troughton en Robert Emms

Op 26 april 1988 registreerde Valery Legasov, voormalig hoofd van het onderzoek naar de ramp in Tsjernobyl, cassettes die ingenieur Anatoly Dyatlov veroordeelden voor de ramp en de lichte gevangenisstraf die hij er voor kreeg. Na het verbergen van de cassettes buiten zijn huis, verhangt Legasov zichzelf. Twee jaar eerder op de ochtend van 26 april 1986 in Pripjat, ziet Lyudmilla, de zwangere vrouw van brandweerman Vasily Ignatenko, dat de kerncentrale van Tsjernobyl explodeert. Een test in kernreactor nummer 4 van het Oekraïense complex is gruwelijk mis gegaan. Terwijl de brandweer met man en macht probeert om het vuur onder controle te krijgen, begint de regering direct met het ontkennen van de omvang van de ramp. De leiders van de Sovjet-Unie sturen zelfs nietsvermoedende medewerkers de reactor in om poolshoogte te gaan nemen. In de nasleep wordt echter duidelijk dat een van de grootste rampen uit de geschiedenis heeft plaats gevonden en ze in hun onwetendheid mensen hiermee letterlijk de dood in hebben gestuurd.

In 2019 bracht HBO de indrukwekkende vijfdelige miniserie Chernobyl op de buis. De serie vertelt het verhaal van de mensen die hun leven opofferden om de impact zoveel mogelijk te beperken. Het verhaal over de ramp, en de nasleep hiervan, die zich in 1986 afspeelde in het Oekraïense Pripjat, een plaatsje dat destijds nog onder Sovjet bewind viel. Het is een ramp waarvan zelfs vandaag de gevolgen te zien zijn, maar waarvan de omvang eigenlijk niet precies vast staat. Zo lopen het aantal slachtoffers nogal uiteen. Hoewel deze HBO mini-serie erg waarheidsgetrouw lijkt om te gaan met de situatie, blijft er discussie over de gang van zaken. Het stond een groot succes niet in de weg en de serie verscheen later datzelfde jaar nog op dvd en Blu-ray, opvallend genoeg bleef een 4K UHD-release destijds uit. Door de serie nu alsnog op 4K UHD uit te brengen wordt dit rechtgezet.

4K UHD is de laatste jaren steeds meer een gangbaar formaat geworden en we zien dan ook steeds meer catalogustitels de upgrade krijgen zowel we die de laatste jaren van VHS, via dvd naar Blu-ray en nu dus 4K UHD hebben zien gaan. Niet voor alle titels is een dergelijke upgrade gerechtvaardigd, aangezien sommige films en series al met Blu-ray tegen de max van hun bronmateriaal aanliep. Echetr, voor Chernobyl is deze release allerminst overbodig. Niet alleen is het een van de meest indrukwekkende series, ook de 4K presentatie heeft zeker zijn meerwaarde. Dit wordt nog het meeste versterkt door de sterke tijdsbeeld dat de serie schetst. Het is een tijd voor het bestaan van  internet en waar iedereen een dag na de ramp doorgaat met zijn dagelijkse bezigheden, proberen gemeentelieden en overheidsmensen alles in de doofpot te stoppen. Alles komt pas uit als kerngeleerden zelf poolshoogte gaan nemen in Pripjat en ontdekken dat de ramp vele malen erger is dan dat de overheid heeft willen toegeven.

En hier is de serie op zijn sterkst. We zien namelijk over vele lagen de invloed van de ramp. Zo zien we aan de ene kant hoe destijds een ramp van dergelijke omvang haast werd weggemoffeld, iets wat ook nog eens voor deze tijd ongewoon lang in stand kon worden gehouden doordat de mediaverslaggeving anders ging dan je vandaag de dag ziet. Het werd volgehouden tot op het moment dat het gewoonweg niet meer te ontkennen viel. En dan zijn er nog de mensen en hulpverleners die afkwamen op de ramp, of er gewoonweg op af werden gestuurd. Feit is dat deze mensen gewoonweg de dood in werden gejaagd. En wat te denken van de mensen die pardoes het dak van de centrale op werden gestuurd om zo snel mogelijk het grafiet te ruimen. Het is allemaal waanzinnig interessant en in de latere afleveringen wordt het verhaal nog breder getrokken. In de laatste aflevering werken de makers toe naar een soort conclusie en zien we de rechtzaak waarin de wetenschappers hun verklaring moeten geven over de gang van zaken. Het blijkt al snel een onbegonnen zaak, want er wordt al snel duidelijk dat de wetenschappers alleen maar de waarheid mag vertellen die ze is voorgeschoteld, iets dat veelal haaks staat op de werkelijkheid. Het biedt een sterke afsluiter waarin dialoogvoering centraal staat.

Extra’s: Naast de vijf afleveringen en een bijgesloten Blu-ray disc als bonus, is er nog wat bonusmateriaal terug te vinden op de 4K UHD release.
· Behind-the-Curtain Featurette (06:56) Zoals de titel al doet vermoeden; een kijkje achter de schermen van deze HBO-serie.
· Meet the Key Players (05:40) Een stuk waar drie van de belangrijkste personages van de serie, gespeeld door Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson, worden uitgelicht.
· What is Chernobyl? (01:39) Een beknopte feature, waarbij de titel de lading direct dekt.
· Script-to-Screen Featurette (01:23) Een erg vluchtige feature, die laat zien hoe dit deel van het script naar het scherm werd vertaald en wat daar allemaal bij kwam kijken.

Chernobyl 4K toont op indrukwekkende wijze wat er zich heeft afgespeeld tijdens de zwaarste kernramp ooit. Warner Bros. maakte drie jaar geleden de fout om de serie niet gelijk op het flink in de lift zittende 4K UHD uit te brengen. Dat wordt nu rechtgezet en de upgrade is zeker de moeite waard. Natuurlijk is Chernobyl sowieso een van de beste series die HBO heeft voort gebracht. Het gehele geschetste beeld is dan ook niet minder dan indrukwekkend; Van de volle ontkenning van de Sovjet-regering destijds, tot aan schrijnende verhalen van mensen die door leugens de dood in werden ingejaagd. Deze HBO mini-serie laat zijn kijkers deel uitmaken van de gebeurtenissen, waarbij de frustratie meer dan eens ongekende vormen zal aannemen. Chernobyl is gewoonweg een serie die je gewoonweg gezien moet hebben, al is het maar om je verder te verdiepen in dit boeiende stukje geschiedenis. Het is een van die series waarbij het zomaar kan dat je hem in een ruk uitkijkt, ondanks dat iedere aflevering ruim een uur duurt. Het maakt deze 5-delige miniserie ook drie jaar na dato nog tot een van de beste series van de afgelopen jaren.

Met dank aan Day One MPM en Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.

22 september, 2022