Doctor Strange

RegieScott Derrickson
Releasedatum08-03-17
Speelduur114 minuten
DistributeurWalt Disney Company
CastBenedicht Cumberbatch, Chiwetel Ejifor, Rachel McAdams, Benedict Wong, Mads Mikkelsen & Tilda Swinton

Dr. Stephen Strange is een zeer succesvol chirurg die alles mee lijkt te hebben: een goede carrière, een goed betaalde baan en een prachtig penthouse. Toch komt er abrupt een einde aan zijn mooie leventje als hij bij een auto-ongeluk zwaargewond raakt en zijn handen niet meer goed kan gebruiken. Omdat een operatie hem niet meer kan helpen, vertrekt hij richting het mysterieuze Kamar-Taj. Daar hoopt hij met alternatieve genezing zijn oude leven weer op te kunnen pakken. Eenmaal in Kamar-Taj ontdekt Strange een wereld vol magie die ons beschermd tegen gevaren uit andere dimensies. Om zijn leven een nieuwe invulling te geven, gaat Strange tot het uiterste om een machtige magiër te worden. Maar kan hij in zijn nieuwe rol onze wereld redden van nieuwe vijanden?

Doctor Strange had eigenlijk al veel eerder zijn entree moeten maken in het Marvel Cinematic Universe. Echter, de studio wilde perse acteur Benedict Cumberbatch voor de titelrol hebben, dus moesten ze vanwege zijn drukke agenda geduld hebben. Het bleek het wachten uiteindelijk meer dan waard, want Cumberbatch is, vooral voor liefhebbers van de comics, de perfecte belichaming van de arrogante chirurg die tot nieuwe inzichten komt na zijn verschrikkelijke ongeluk. Cumberbatch is dan ook zonder twijfel het grootste pluspunt van deze toevoeging aan de wereld van Marvel, die ongetwijfeld een zeer belangrijke rol zal gaan spelen in het overkoepelende verhaal die alle voorgaande films met elkaar zal bevinden.

Gelukkig kent deze film van regisseur Scott Derrickson, vooral bekend van horrorfilms als Sinister en Deliver Us from Evil, meer pluspunten dan alleen Cumberbatch. Zo zijn de special effects, die wel wellicht wat doen denken aan Inception, van een subliem niveau. Ze zetten, vaak letterlijk, de wereld op zijn kop. Daarnaast is het verhaal ook solide en interessant genoeg om de nieuwe held aan het filmpubliek te introduceren. Ook blijven er genoeg lijntjes open naar meer avonturen van Doctor Strange, want daar zal je na de aftiteling ongetwijfeld reikhalzend naar uitkijken. En laten we vooral de heerlijke rol van Mads Mikkelsen niet vergeten, die misschien weinig krijgt om mee te werken, maar zijn personage wel genoeg inhoud weet mee te geven.

Het is vreemd dat Marvel nog geen vervolg heeft aangekondigd, maar dit doet vermoeden dat eerdere geruchten rondom het personage wellicht toch een kern van waarheid bevatten. Het gerucht gaat namelijk dat Robert Downey Jr een beetje klaar is met zijn rol van Tony Stark en het stokje graag overgeeft aan een nieuwe leider van de Avengers. De kans is dus groot dat die rol is weggelegd voor Strange, maar hoe en wanneer dit precies zal zijn blijft nog even gissen. Strange is in ieder geval te zien in het dit jaar te verschijn Thor: Ragnarok en heeft hij uiteraard ook een aandeel in de aankomende Avengers-film die in 2018 in première moet gaan. Het zou in ieder geval geen verkeerde keuze van Marvel zijn om die rol toe te bedelen aan de getalenteerde Cumberbatch.

Extra’s: Zoals het een release van een Marvel-film betaamt is ook deze toevoeging aan het Marvel Cinematic Universe voorzien van een rits aan fraaie extra’s.
• Play Movie with Intro: Optioneel om de film van een extra intro te voorzien
• A Strange Transformation: (9:42) Op blik op de nieuwe wereld van het Marvel Cinematic Universe.
• Strange Company (12:37) Een uitgebreide blik op de getalenteerde cast.
• The Fabric of Reality (12:32) Special over de prachtige kostuums in de film.
• Across Time and Space (13:21) De vele spectaculaire vechtscenes worden belicht.
• The Score-cerer Supreme (9:51) En uiteraard kan een blik op de magische score ook niet ontbreken.
• Marvel Studios Phase 3 Exclusive Look (7:28) Alvast een kleine vooruitblik op de aankomende titels uit de stal van Marvel.
• Team Thor: Part 2 (4:38) Korte en komische film over hoe het op dit moment met Thor gaat.
• 5 Deleted & Extended Scenes (7:52) scenes die de uiteindelijk film niet hebben gehaald of zijn ingekort.
• Gag Reel (4:12) Bloopers vanaf de set.
• Audiocommentaar: Verzorgd door regisseur Scott Derrickson

Doctor Strange is wederom een sterke film uit de stal van Marvel die met Benedict Cumberbatch de perfecte belichaming in huis heeft van de arrogante chirurg die verandert in een machtige magiër. Het verhaal is daarnaast interessant genoeg om saaie momenten te voorkomen en ook zijn de effecten die uit de computer zijn komen rollen van een hoogwaardig niveau. Zo is de film fantasierijk, maar voelt nergens als onrealistisch aan. Dat Strange een grote rol zal krijgen in het overkoepelende verhaal van de Avengers lijkt na het zien van deze film wel duidelijk en we kunnen de studio daarin zeker geen ongelijk geven. Benedict is een waanzinnig acteur en onderstreept dat maar weer eens met zijn vertolking van Doctor Strange. Laat die nieuwe avonturen van de magische dokter maar snel komen!

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het recensie-exemplaar.

17 maart, 2017

Auteursinformatie: Richard Olthof