Druk
Martin, Tommy, Peter en Nikolaj zijn vrienden en collega’s op een gymnasium in Kopenhagen. Alle vier worstelen ze met ongemotiveerde studenten en de sleur waarin hun leven is belandt. Tijdens een etentje ter gelegenheid van Nikolajs’ veertigste verjaardag, komt een theorie van de bekende Noorse psychiater Finn Skårderud ter sprake. Hij beweert dat de mens geboren wordt met een te laag promille alcohol in het bloed, wat ons belet een leven te leiden vol zelfvertrouwen en levensvreugde. In eerste instantie wijst de groep de theorie af, maar als Martin blijkt te zijn geïnspireerd en begint te drinken op het werk, besluiten zijn vrienden om mee te doen, om als experimenten de theorie van Skårderud te testen. In korte tijd vinden ze allen zowel hun werk als hun privéleven er leuker op geworden, maar ondanks de positieve kanten ontstaan ook al snel de eerste problemen.
Druk, of Another Round zoals de film internationaal wordt uitgebracht, herenigt regisseur Thomas Vinterberg met Mads Mikkelsen, zijn hoofdrolspeler in Jagten. Hij baseerde de film op een toneelstuk dat hij had geschreven. Extra inspiratie hiervoor kreeg hij van zijn dochter Ida, die hem verhalen had verteld over de drinkcultuur onder de Deense jeugd. Het verhaal was oorspronkelijk “Een viering van alcohol gebaseerd op de stelling dat de wereldgeschiedenis anders zou zijn geweest zonder alcohol”, maar vier dagen in de productie van de film kwam Ida om het leven bij een noodlottig autoongeluk. Middenin het trauma besloot Vinterberg om de film voor haar af te maken en bewerkte het verhaal om meer levensbevestigend te worden. Dat de film deels in Idas’ klas met haar klasgenoten werd opgenomen, maakt Druk tot Vinterbergs’ meest persoonlijke film.
De theorie achter de basis van het verhaal van Druk komt van Finn Skårderud; een bekende Noorse psychiater. Hij beweert dat de mens eigenlijk steevast zijn of haar bloedalcoholgehalte moet bijtanken, dagelijks, vanaf het ontbijt tot pakweg 20.00 uur. En niet tijdens de weekenden. Het klinkt wellicht bizar, maar er zijn diverse wereldiconen die op die manier grote dingen hebben betekend voor de wereld. Denk aan Winston Churchill en Ernest Hemingway. Het zorgt voor een intrigerend uitgangspunt wat nog meer tot leven komt door uitstekende vertolkingen. Hieronder een paar bekende gezichten, met voorop natuurlijk Mads Mikkelsen, een van de beste acteurs van zijn generatie. Hij wordt hier niet alleen herenigd met Vinterberg, maar ook met Thomas Bo Larsen en Lars Ranthe, naast wie hij speelde in Jagten. De vier vrienden uit de film worden gecompleteerd door Magnus Millang.
Anders dan je wellicht zou vrezen bij een dergelijk onderwerp, vervalt de film niet in flauwe ongein over dolende mannen in een midlifecrisis. Niet alleen pakken zij het experiment uiterst serieus aan, ook wordt er driftig gequoot uit het werk van filosoof Søren Kierkegaard. Toch is de film minder zwaar dan Jagten, op zich niet heel erg lastig trouwens aangezien die film ging over vermeend kindermisbruik, maar hier wordt ook komedie zeker niet gemeden. Vinterberg slaagt er met vlag in wimpel in om een moralistisch toontje te vermijden en toont hier zowel de ernst van het alcoholgebruik en -misbruik als het soms zeker aanwezige komische effect hiervan. Iets waarvoor hij zeker zijn fenomenale cast mag danken. En ergens schuilt er wat voorspelbaarheid in de film, want als de consumptie wordt opgevoerd lijkt het haast onvermijdelijk dat het ergens fout gaat. Toch doet dit niks af aan de film. Sterker nog, de film heeft met een fantastisch einde nog een sterke troef in handen.
Druk is een ijzersterk geacteerde, benevelde blik op een midlifecrisis. Aan de hand van een intrigerend experiment en nagejaagd door het trauma van het overlijden van zijn dochter, zien we hier de beste film in tijden van Vinterberg, een film die zich kan meten met zijn beste werken. Het plot lijkt op het eerste gezicht wat bizar, maar wie de film kijkt zal deze gedachte al snel achter zich laten. Het is dan ook niet minder dan terecht dat de film zijn nominatie voor een Oscar in de categorie Beste Buitenlandse Film namens Denemarken wist te verzilveren. Alles klopt. Zo is ook Mads Mikkelsen terug van eigenlijk nooit weggeweest. Toch leken we hem de laatste jaren even te verliezen aan grote blockbusters, maar terug op eigen grond, en opnieuw onder Vinterberg, laat hij nog maar eens zien wat een klasbak het is. Het maakt Druk tot een van de beste en meest verrassende films van dit filmjaar!
Beoordeling
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.