RegieSimon Blakeney, Will Lawson, Nick Lyon, Rosia Thomas en Theo Webb
Jaartal2018
Releasedatum29-01-2019
Speelduur250 minuten
DistributeurJust Entertainment
CastDavid Attenborough

Dynasties is de nieuwste natuur documentaireserie  van de BBC, van dezelfde producenten als Planet Earth II en Blue Planet II. Dynasties neemt je dieper mee in de levens van vijf van ’s werelds meest gevierde, maar vooral bedreigde, dieren dan ooit tevoren: Chimpansee, keizerspinguïns, leeuw, Afrikaanse wilde hond en tijger. Reis van de vlaktes van Afrika naar de oerwouden van India, en van de rand van de Sahara tot de bevroren gronden van Antarctica. Zie hoe leiders met rivalen strijden voor de kroon, conflicten die families ontwrichten en ouders die hun leven riskeren om hun kroost te beschermen tegen de koudste en wreedste winter op aarde. Vijf buitengewone dieren in heldhaftige gevechten tegen de verwachtingen in, Dynasties verteld één van de meest unieke en intense verhalen over hun soort.

Deze vijfdelige serie heeft dezelfde verbluffende visuele pracht als Planet Earth II en Blue Planet II, de meest recente oogstrelende natuur documentaireseries. Maar deze keer besteden de producenten een langere tijd aan het volgen van families van dieren in rijkelijk geconstrueerde dramatische verhalen, die ze konden creëren omdat ze zoveel tijd en aandacht aan ze hebben besteedt. Het resultaat is een vermakelijke, informatieve en bovenal aangrijpende reeks die het veelal op je emoties gemunt heeft. Wederom verteld door Sir David Attenborough met zijn perfecte kenmerkende stem en zijn duidelijk Britse uitspraak en gevoel van humor, heeft Dynasties een team van producenten en wildlife experts die tussen de twee en vier jaar op verschillende continenten doorbrachten met het volgen van de specifieke groepen met dieren, om een gestructureerd verhaal te vertellen die anders is dan de vorige natuurhistorische documentaire reeksen.

Het is een andere vorm van verhaal vertelling en een ander soort kijkervaring dan wat we gewend zijn, al is het lastig om een voorkeur uit te spreken. De diversiteit van zowel Planet Earth II en Blue Planet II is verbazingwekkend en wat de talloze camera’s geduldig konden vastleggen kan in principe niet overtroffen worden. Dit is waarschijnlijk waarom de BBC gekozen heeft voor een reeks die de focus legt op één bepaalde diersoort en de groep (familie) te volgen om ieder kenmerk van hen te achterhalen en te leren. Dit creëert een fundamenteel element van drama, omdat de kijker geïntroduceerd wordt met een personage en deze langere tijd volgt waardoor je er meer (of soms minder) sympathie voor krijgt. In Dynasties krijgt  een diersoort een volledig uur aan schermtijd, in plaats van alleen kort de revue passeren in de gebruikelijke natuurdocumentaires. Hierdoor kan er veel meer diepgang gegeven worden aan de gebeurtenissen die zich ontvouwen. Als er dan ook nog namen gebonden worden aan de dieren, is de emotionele betrokkenheid een feit.

In de aflevering “Lion” volgt Dynasties de Marsh Pride van Kenia’s Masai Mara’s natuurreservaat en verteld een verhaal over hoe groepen dieren samenwerken (of juist tegenwerken), met hernieuwde aandacht voor persoonlijkheidstrekken en kenmerken die de manier beïnvloeden over hoe dit werkt op de groep. Het is fascinerend om te zien en bevat ook de nodige twists die je zal verbazen. In Lion blijkt dat de volwassen mannelijke leeuwen de familie spontaan verlaten nadat ze de ‘trots’ hebben verdedigd. De twee moederleeuwen (Charm en nichtje Sienna) worden aan hun lot overgelaten om de welpen van voedsel te voorzien en te behoeden voor diverse bedreigingen. Jammer genoeg wordt nooit duidelijk gemaakt waarom de mannetjes de trots verlaten. Bij iedere aflevering zijn er wel van deze momentjes die niet echt storend zijn, maar de kijker soms wel met enkele vragen achter laat. De overige afleveringen, Chimpansee, keizerpinguïns, wilde hond en tijger, hebben allemaal hun eigen survival momenten die zowel intens als emotioneel zijn, vanwege de lange geduldige investering en focus op deze diersoorten.

Extra’s: Naast de vijf afleveringen van pakweg 50 minuten die op deze Blu-ray release verzameld zijn, eindigt iedere aflevering met een ongeveer tien minuten durende reeks interviews met cameramensen, natuuronderzoekers, biologen en andere natuurdeskundigen. Het geeft interessant inzicht in hoe betrokken zij zijn met hun vak en benadrukt vooral ook hun liefde voor de natuur.

Dynasties is een uitstekende natuur documentaireserie van de BBC, die anders is van opzet dan we gewend zijn. Wederom verteld door de fijne stem van Sir David Attenborough, wordt er deze keer op verhalende wijze aandacht besteedt aan specifieke diersoorten. Dynasties bevat vijf afleveringen waarin de leeuw, tijger, chimpansee, Afrikaanse wilde hond en keizerpinguïns uitgebreid worden gevolgd. Het camerawerk is adembenemend met intense close-ups en fraaie nachtopnames waarbij nieuwe technologieën worden gebruikt om zo dicht mogelijk bij deze dieren te komen, waardoor je als kijker iedere beweging en actie waarneemt. De muzikale ondersteuning levert een grote bijdrage door op de juiste moment bombastisch of ingetogen te zijn, welke de spanning of juist de emotionele impact vergroten. Dynasties is niet zo baanbrekend als Planet Earth II of Blue Planet II, maar de wijziging in stijl van presentatie en de schoonheid van de belichte diersoorten maken het een absolute aanrader voor liefhebbers van natuurdocumentaires.

Met dank aan Just Entertainment voor het recensie-exemplaar.

28 januari, 2019

[bol_product_links block_id="bol_5c4b0dd688cfc_selected-products" products="9200000102559718,9200000102559720,9200000103378599,9200000093341640" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]