Emma.
De 21-jarige Emma is welgesteld, knap en bijzonder intelligent. Bovendien is ze een ster in het koppelen van mensen die zelf nog niet weten dat ze voor elkaar bestemd zijn. Emma’s eigen liefdesleven staat daardoor op een laag pitje, maar heel erg veel zorgen daar over maakt ze zich niet. Ze is vooral druk met het vinden van een geschikte kandidaat voor haar nieuwe dienstmeid Harriet die ze hoopt te koppelen aan Mr. Elton die bij de eerste ontmoeting met Harriet als een blok voor haar lijkt te zijn gevallen. Maar heeft Emma dit keer de signalen wel juist opgevangen? Of zit ze er dit keer behoorlijk naast waarmee Harriet de liefde van haar leven dreigt mis te lopen? Emma wordt door haar twijfels van haar stuk gebracht wat haar doet realiseren dat ze haar eigen mannelijke kandidaat wellicht al heeft gemist. Of is de liefde voor Emma toch dichterbij huis dan ze zelf denkt?
Jane Austen-fans kunnen hun hart behoorlijk ophalen in 2020. Niet alleen met de serie Sanditon die op dvd verscheen, maar ook met twee grote Hollywood-films die beiden in de bioscoop te zien waren. Little Women draaide nog net op het witte doek voordat de bioscopen hun deuren moesten sluiten, maar Emma. (Ja, de punt hoort er echt bij in de titel) had helaas minder geluk en moet het doen met een rechtstreekse release op dvd en blu-ray. Dat is natuurlijk spijtig voor de verstokte Austen-fan die met smart zat te wachten op dit, komische getinte, levenswerk van Austen dat honderden pagina’s beslaat (en in meerdere versies is uitgebracht in de loop der jaren), maar toch is Emma. van een heel ander soort kaliber dan het veel prettigere Little Women. Emma. is namelijk een kostuumdrama pur sang en daar moet je als liefhebber wel net even zin in hebben.
Emma. ziet er vooral oogstrelend uit. Niet zo gek als je je bedenkt dat regisseuse Autumn de Wilde achter de camera stond die vooral werkzaam is als fotograaf en het maken van videoclips. In haar speelfilmdebuut let ze dus vooral op de kleinste details wat deze film een prachtig authentieke sfeer weet mee te geven. Alle bewegingen, alle kleding, alle huizen en landgoederen lijken tot in de kleinste puntjes te kloppen, maar toch mist het Emma. aan één belangrijk ding: een verhaal om al die pracht en praal op de juiste wijze te ondersteunen. De Wilde doet nu zo hard haar best om de tijdsgeest van Austen op de juiste manier uit de verf te laten komen dat het allemaal bijzonder saai aanvoelt. Iedereen is stijf in zijn bewegingen, emoties worden geknepen gepresenteerd en de woorden rollen in een constante stroom van deftigheid over de tong. Voor wie wil opgaan in een tijd van vele jaren geleden zit gebakken met Emma., maar de gemiddelde kijker zal de film toch een bittere pil vinden om zich doorheen te worstelen.
Het grootste probleem op verhaaltechnisch gebied van Emma. is vooral dat de boel zich een beetje lijkt voort te slepen. We zien Emma als koppelaarster aan het werk, maar echt veel moeite hoeft ze er niet voor te doen. Daarmee lijkt actrice Anya Taylor-Joy (Split, The New Mutants) zich vooral, zichtbaar, te concentreren om haar personage zo natuurgetrouw als mogelijk weer te geven. Dat doet de jonge actrice met verve, maar het maakt haar personage daarmee ook bijzonder leeg en oninteressant. De film moet het vooral hebben van zijn laatste vijftien minuten waar de losse lijntjes bij elkaar lijken te komen en de film zowaar de vaart er een beetje in lijkt te gooien. Emma. is al tijdsbeeld meer dan geslaagd, maar deze Jane Austen-verfilming is door zijn voortkabbelende verhaal helaas vooral een bijzonder saaie zit geworden.
Extra’s: Universal geeft als één van de weinige studio’s ook aandacht aan de wat mindere releases als deze voor de thuismarkt beschikbaar zijn. Ook Emma., die de bioscopen dus helaas niet heeft gehaald, is voorzien van een fijne rits extra’s voor de fans.
· Deleted Scenes (13:24) Voor wie na 125 minuten nog niet genoeg heeft van Emma., is er ook nog een flinke verzameling aan verwijderde scenes op de blu-ray terug te vinden.
· Gag Reel (10:53) Dat er flink wat te lachen viel op de set bewijst deze verzameling bloopers van meer dan tien minuten.
· A Playful Tease (04:57) Een blik op de cast en hun talent om de personages tot leven te wekken. Daarnaast wordt de vriendschap tussen actrices Anya Taylor-Joy en Mia Goth extra belicht.
· The Autumn Gaze (04:46) Een blik op de regisseuse die met deze film haar debuut maakt.
· Crafting a Colourful World (04:48) Het belangrijkste onderdeel van de film verdiend zijn eigen special: het uiterlijk van de film.
· Audiocommentaar: Verzorgd door regisseuse Autumn de Wilde, stripschrijver Eleanor Catton en cameraman Christopher Blauvelt.
Emma. is als tijdsbeeld meer dan geslaagd, maar is daarnaast vooral een bijzonder saaie Jane Austen-verfilming. Het verhaal over de 21-jarige Emma die vooral goed is in het koppelen van mensen, maar zichzelf daarbij lijkt te vergeten is een prima gegeven, maar daar wordt eigenlijk te weinig mee gedaan. Regisseuse Autumn de Wilde lijkt vooral druk te zijn geweest om het klassieke Engeland ten tijde van Jane Austen zo natuurgetrouw als mogelijk weer te geven. Met haar oog voor detail slaagt ze daar met vlag en wimpel in, maar wat meer liefde voor het verhaal lijkt ze daarbij te zijn vergeten. Emma. kabbelt zich daardoor vooral zijn hele speelduur een beetje voort en maakt eigenlijk alleen in het laatste kwartier een beetje vaart om de boel positief af te kunnen ronden. Emma. is een kostuumdrama pur sang, maar daar moet je als kijker dan wel bijzonder van gecharmeerd zijn, wil je deze film zonder tegenzin uit kunnen zitten.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.