Freelance

Informatie

RegiePierre Morel
Jaartal2023
Releasedatum20-03-2024
Speelduur110 minuten
DistributeurThe Searchers
CastJohn Cena, Alison Brie, Juan Pablo Raba en Christian Slater

Mason Pettits is een voormalig U.S. Army Special Forces die gewond raakte tijdens een mislukte missie om Juan Venegas te vermoorden, de dictator van het Zuid-Amerikaanse Paldonia. Sindsdien werkt Mason als advocaat en leidt hij een op en top burgerlijk leven, iets wat hij eigenlijk altijd veracht heeft. Alles verandert als hij wordt benaderd door Sebastian Earle, een voormalig teamlid, die hem een goedbetaalde baan aanbiedt als privébeveiliger. Zijn eerste missie maakt zowel bij hem als bij zijn vrouw gelijk het nodige los. Hij moet namelijk journaliste Claire Wellington beveiligen als ze naar Paldonia trekt voor een interview met Venegas. Een nachtmerrie wordt waarheid voor Pettits als hij direct bij aankomst in Paldonia stuit op een militante groep die het op Venegas hebben voorzien. Samen met Claire en Venegas vlucht hij de jungle in.

Pierre Morel is een Franse regisseur en cameraman die door Luc Besson onder zijn hoede werd genomen en al vroeg in zijn carrière naam maakte met Banlieue 13, een actiefilm die vol zit met parkour. De film deed het ook internationaal dusdanig goed dat Morel aan de slag mocht met Taken, een film die vooral bekend staat als de film waarmee Liam Neeson zijn carrière een tweede mee gaf. Sindsdien leverde Morel met films als From Paris with Love, The Gunman en Peppermint best aardige actievehikels af, maar als we met een streng oog kijk komt het allemaal amper boven de middenmaat uit. Na een uitstapje naar de Emiraten met Al Kameen is Morel nu terug in Hollywood en eigenlijk levert hij met Freelance precies de film af die je van hem mag verwachten en eigenlijk vooral niks meer dan dat.

Wat hij wel weer voor elkaar wist te krijgen, is dat hij een acteur wist te strikken die behoorlijk hot is op het moment. Als Mason Pettits zien we namelijk John Cena, de worstelaar die zijn carrière in de ring op een laag pitje zette om zich volledig op zijn acteercarrière te richten. En met succes, want alleen vorig jaar al zagen we hem in Barbie en Fast X en dit jaar was hij al te zien in Argylle. Maar een film dragen is duidelijk iets heel anders, want ondanks een imposant fysiek valt Cena duidelijk een beetje door de mand als het om zijn komische talent gaat. Het komt meer dan eens eerder lomp en ongemakkelijk over dan dat het echt op de lachspieren werkt. En als hij even met zijn spieren mag laten rollen is dat weer eerder met een dikke knipoog dan dat het echt indrukwekkend overkomt. Het is misschien allemaal ook wel bedoeld, maar van een hoogwaardige film kunnen we echt niet spreken.

Wat allemaal ook niet helpt is het dertien in een dozijn-verhaal. Wat dat betreft is John Cena hier gewoon de zoveelste spierbundel met de beste bedoelingen die tegen wil en dank in een situatie terecht komt. Zoals eigenlijk altijd krijgt ook Cenas’ personage hier gezelschap, dit keer van Mad Man-actrice Alison Brie. Het is allemaal weinig bijzonder eerlijk gezegd. Wel leuk is de verschijning van Christian Slater, die weliswaar even een opleving van zijn carrière kende met Mr. Robot met verder toch vooral in producties te zien is waar werkelijk niemand van heeft gehoord. Wat rest is flink wat actie en explosies die zorgen dat in elk geval nergens saai wordt. Maar om nou te zeggen dat Freelance een film is die ons doet opveren is weer een heel ander verhaal. Het rechtvaardigt ondertussen de conclusie dat Morel zonder de hulp van Besson beduidend tekort schiet.

Extra’s: Zoals ondertussen bekend van releases van The Searchers, is er naast de film geen bonusmateriaal op de Blu-ray release te vinden.

Freelance is een matig tussendoortje. Cena bakt er eigenlijk maar weinig van in dit actievehikel. Steeds weer krijgt hij het voor elkaar om de plank mis te slaan en nergens de juiste balans te vinden van komedie en actie, waardoor het meer dan eens richting het belachelijke doorslaat. Hij wordt daarin niet verder geholpen door Pierre Morel, die natuurlijk een kneiter van een hit te pakken had met Taken, maar sindsdien toch vooral laat zien dat hij moeite heeft om ook zonder Luc Besson dit soort kwaliteit te leveren. Het maakt van Freelance een film die weliswaar nergens saai is, maar die eigenlijk ook zijn budget van toch 40 miljoen dollar nergens eer aan doet. Ondertussen is hij alweer bezig met Canary Black, een actiefilm/spionagethriller met Kate Beckingsale en ondanks dat het vast weer leuk kijkvoer zal zijn als je je heel erg verveelt, hebben we verder niet al te hoge verwachtingen.

Met dank aan The Searchers i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

21 maart, 2024

Beoordeling

Film
Eindcijfer

Trailer