Ghostbusters
Als wetenschappelijk onderzoekster Erin Gilbert verneemt dat haar oud-partner Abby Yates een boek dat zij samen schreven heeft gepubliceerd, sluit zij een deal met haar om het boek uit de handel te halen. Als tegenprestatie vergezelt ze Abby en haar vriendin Jillian in een bovennatuurlijk onderzoek. Ze openen een kantoor boven een Chinees restaurant, vinden in Kevin een knappe maar niet al te snuggere receptionist en noemen zich de ‘Conductors of the Metaphysical Examination’. Als Patty contact met hun opneemt nadat ze een spook heeft gezien in de metro, is dat een goed moment om Jillian’s speciale laser te testen. Hun onderzoek wordt genegeerd, maar als een doorgedraaide wetenschapper een machine blijkt te hebben uitgevonden om spoken uit een andere dimensie naar New York te halen is er al snel geen ontsnappen meer aan.
Het is ondertussen alweer 32 jaar geleden dat regisseur Ivan Reitman de wereld wist te veroveren met zijn film Ghostbusters. Een vervolg kon natuurlijk niet uitblijven, maar ondanks dat ook dit deel een financieel succes was waren de critici een stuk minder enthousiast. In de jaren die volgden werd er regelmatig gespeculeerd over een nieuwe film, maar steeds kwam dit niet van de grond. Uiteindelijk is het regisseur Paul Feig, bekend van onder andere Bridesmaids, die de kans met beide handen aan greep. Van een direct vervolg kon men na 32 niet meer spreken. De film is dan ook meer een creatieve reboot. Zo is de mannelijke cast in zijn geheel vervangen door een vrouwelijke Ghostbusters, iets dat de die hard fans nog voordat er een minuut te zien was flink voor het hoofd stootte.
Gelukkig heeft de film verder wel alle vertrouwde elementen en doet het verloop van het verhaal erg veel denken aan de film van weleer. Kristen Wigg, Melissa McCarthy, Leslie Jones en Kate McKinnon zijn de dames die dit keer in het Ghostbuster pak mogen kruipen. Deze frisse aanpak pakt eigenlijk best goed uit en zorgt voor een aantal zeer komische momenten, iets wat niet zo verwonderlijk is gezien het oeuvre van de dames. Daarnaast zien we Chris Hemsworth, de mannelijke secretaresse van de dames met het IQ van een pinda. Zijn rol is een wisselend succes, want waar hij enerzijds verantwoordelijk is voor veel van de komische input, komt dit anderzijds te vaak veel te geforceerd over. Hij is dan ook verantwoordelijk voor een overkill aan bijna slapstick-achtige scènes die de film eigenlijk helemaal niet nodig heeft.
Wat het meest in het oog springt zijn de digitale effecten. Voor wie verknocht is aan de gedateerde effecten van de originele films is het een verbluffende modernisering. De spoken zien er hier levensecht en vooral prachtig gemaakt uit, een groot pluspunt voor een film met deze titel. Daarnaast is de film voor de liefhebbers een feest der herkenning, zeker als de oude cast nog even voorbijkomt in een gehoopte cameo. Kort maar krachtig zullen we maar zeggen. Dit alles bij elkaar genomen zorgt ervoor dat deze reboot zeer zeker geslaagd is, al zal je altijd mensen hebben die krampachtig vasthouden aan het verleden. Als we eerlijk zijn is deze film zeker niet perfect, maar het valt zeker te prijzen dat Feig en zijn team ervoor gekozen hebben om het verleden te omarmen, maar tegelijkertijd ook de bezem er eens flink door te gooien. Hierdoor kan dit vrouwelijke Ghostbuster-team er wat ons betreft weer een tijdje tegenaan.
Extra’s: Deze Blu-ray release voorziet op vele vlakken. Zo is er naast de bioscoopversie ook een uitgebreidere versie van de film te bekijken die maar liefst 17 minuten langer is, met commentaartracks voor beide versies. Daarnaast zorgt een bonus disc ervoor dat er meer dan twee uur aan extra’s zijn te bekijken.
▪ Audiocommentaar door Paul Feig en Katie Dippold: Een zeer informatieve track over zowel locaties en casting, vol met leuke anekdotes.
▪ Audiocommentaar door de ‘Department Heads’: Een meer technischere track dit keer, voor de liefhebbers die meer willen weten over de productie en de effecten.
▪ Gag reels (15:29): Maar liefst twee bloopercompilaties, verdeeld over de twee discs.
▪ Verwijderde scenes (9:22) Vier verwijderde scenes, waaronder Past lives, The big test, The Breakup, and Where are you?.
▪ Jokes A Plenty (34:30): Over twee schijven verdeelde alternatieve opnames, waaronder Kevin’s unsuccessful job interview, Free for all, Holtzman gone wild, The Patty show, Kevin unleashed, The dean goes down, and The bird.
▪ Slime Time (5:15): Zoals je kan verwachten met een dergelijke titel, een achter de schermen special over het slijm dat je terugziet in de film.
▪ Extended & alternate scenes (21:14): Maar liefst 11 uitgebreide en alternatieve scènes, waaronder Erin Walks to Class, Phil & Phyllis, The Duke, The Dean, Bennie & Erin, Protect the Barrier, The Beasts of Mayhem, Casper, Visine, Where’s the Walkie and Rebecca Gorin.
▪ Meet the team (8:04): Paul Feig gaat samen met de cast in op de vier hoofdpersonages en wat de invloed van de acteurs was hierop.
▪ The Ghost of Ghostbusters (13:57): Een interessante special over de spoken die we zien. We zien camera tests en zowel praktische als digitale effecten.
▪ Visual effects: 30 Years later (15:16): Een blik op de hoogwaardige special effects, waarbij men ook laat zien hoe ze tot het eindresultaat zijn gekomen.
▪ Chris Hemsworth is “Kevin” (7:42): Hier draait het puur en alleen om het personage Kevin, gespeeld door Chris Hemsworth. Leuk zijn vooral zijn improvisaties.
▪ Photo gallery: Een interessante verzameling van concept art.
Ghostbusters is een geslaagde reboot, waarin dit keer een damesteam het vuile werk mag opknappen. Deze film bracht dan wel niet teweeg wat de originele film in 1984 wel deed, maar toch laat Feig de wereld nog maar eens zien dat veel die hard fans deze film veel te vroeg hebben afgeschreven. En gelukkig doet ook deze release niks tekort en blijkt uit de extra’s nog maar eens dat de makers het origineel een warm hart toedragen. De komische noot is wel toevertrouwd aan de cast en vooral op het gebied van de special effects is deze moderne versie een grote vooruitgang. Natuurlijk is deze film nooit helemaal los te zien van de genreklassieker van Ivan Reitman, de cast van weleer flitst dan ook niet voor niets nog eventjes voorbij, maar met zijn goedkeuring is dit een veel beter film geworden dan menig liefhebber na 32 jaar had durven hopen.
Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.