Godzilla 4K
Wetenschapper Niko Tatopoulos doet in Tsjernobyl onderzoek naar aardwormen die bloot zijn gesteld aan radioactieve straling. Zijn ietwat saaie baan krijgt echter een flinke impuls als zijn hulp wordt ingeroepen bij een incident dat zich voor heeft gedaan, vlak bij het Panamakanaal. Door Franse kernproeven in het verleden blijkt er een gigantische hagedis te zijn ontstaan die op weg is naar New York. Samen met het leger moet Niko een plan bedenken om het gigantische monster te kunnen stoppen. Maar hoe dood je een hagedis die niet te doden lijkt en een spoor van dood en verderf achterlaat? En is de dreiging wel echt verdwenen als het lukt om de enorme Godzilla neer te halen?
Wie aan films uit de jaren ’90 denkt zal met weemoed terugdenken aan de keur aan films die heden ten dagen vooral bekend staan als “quilty pleasure’. Ook de versie van het beroemde filmmonster Godzilla die de, van oorsprong Duitse, regisseur Roland Emmerich in 1998 maakte valt in die categorie. Nu inmiddels een vervolg op redelijk succesvolle reboot uit 2014 in de bioscopen draait (King of the Monsters) was het voor filmstudio Sony Pictures klaarblijkelijk tijd om de film van Emmerich weer uit de mottenballen te halen en te voorzien van een ultra-scherp 4K-jasje. Maar zitten we anno 2019 nog wel te wachten op een opgepoetste versie van deze “guilty pleasure”?
Godzilla ging in 1998 namelijk niet bepaald de boeken in als de beste film rondom het legendarische filmmonster. De film kon dan ook niet voldoen aan de torenhoge verwachtingen die het publiek had na de vorige hit van Emmerich, de eveneens quilty pleasure-titel Independence Day, en dus ging de film als flop de boeken in. Op zich vreemd, want de film wist uiteindelijk 380 miljoen Dollar binnen te harken aan de internationale bioscoopkassa’s. Toch was het een bedrag dat voor filmstudio Sony Pictures niet genoeg was om ook groen licht te geven voor de twee vervolgen die al op de planning stonden. Dat de film niet de allerbeste film is rondom Godzilla valt zeker te begrijpen, toch is de film lang niet zo slecht als de bovenstaande tekst doet vermoeden.
Emmerich houdt al jaren vast aan een vaste formule en die pakt voor de ene film beter uit dan voor de ander. Net als collega-regisseur Michael Bay (Transformers) is het vooral het visuele en explosieve aspect dat de boventoon voert en dus is het vooral belangrijk om een zo groot mogelijk spektakel naar het bioscoopscherm te brengen. Dat daarbij het verhaal ondergesneeuwd dreigt te worden is bijzaak. Mensen willen volgens Emmerich liever vermaakt worden met spectaculaire beelden dan met interessante verhaallijnen. Daar heeft Emmerich voor een bepaalde doelgroep op zich een punt, maar klaarblijkelijk is een monster als Godzilla niet destructief genoeg om volledig aan de vraag te voldoen om het magere verhaal voldoende te kunnen maskeren.
Toch zou het flauw zijn om nu, twintig jaar later, de film af te rekenen op zijn magere verhaallijn die eigenlijk niet meer is dan een simpele kapstok om het monster door de straten van New York te laten denderen. Er waren meer films die daar eind jaren ’90 veelvuldig misbruik van maakte en dus is het goed om de film vooral te kijken door een nostalgische bril. Wie dat doet zal zich nog prima vermaken met dit actiespektakel dat zeer fraai is voorzien van een nieuw en veel scherper jasje in 4K Ultra HD. De kleuren zijn een stuk intenser en dus is deze upgrade zeker een aanrader voor wie de film een warm, maar vooral nostalgisch, hart toedraagt.
Extra’s: Alle vrije ruimte op de schijf is gebruikt voor de zeer fraaie omzetting naar 4K Ultra HD en dus moet de schijf het doen zonder extra’s zoals helaas vaker het geval is met dergelijke catalogusuitgaven.
Godzilla 4K is een heerlijke quilty pleasure uit 1998 die een fraaie 4K remaster heeft gekregen. Het beeld en geluid hebben een fraaie upgrade gekregen, maar uiteraard vult de upgrade niet de plotgaten die het verhaal rijk is. Dat hoeft ook helemaal niet, want de film is een typisch voorbeeld van een actievehikel uit de jaren ’90 waarbij het vooral belangrijk is om veel en vooral explosief vermaak op de kijker af te vuren. Het was uiteraard fijn geweest als regisseur Roland Emmerich wat meer tijd had besteed aan een solide verhaal die het legendarische filmmonster echt eer aan had gedaan en wat minder naar Jurassic Park had gekeken, maar ach… je kunt niet alles hebben in het leven.
Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.