Good Kill

Informatie

RegieAndrew Niccol
Jaartal2015
Releasedatum29-09-2015
Speelduur107 minuten
DistributeurRemain in Light
CastEthan Hawke, Bruce Greenwood, January Jones en Zoë Kravitz

Majoor Tom Egan heeft op het eerste oog zijn leven goed voor elkaar. Zo heeft hij een veilige baan, een prachtige vrouw en twee kinderen. Toch is hij een ontevreden man. Zo heeft hij zijn baan als Air Force piloot moeten verruilen voor die van drone-piloot, een baan die hij vervult vanuit een container in de woestijn van Las Vegas. Ondanks dat hij zijn gezin nu dagelijks ziet, koestert hij toch de wens om zelf weer te vliegen. Zijn onvrede neemt extreme vormen aan als hij orders moet gaan aannemen van de CIA, die de drone-aanvallen aansturen met andere regels en onder een andere aanpak. Het is tenslotte makkelijker mensen te doden dan ze gevangen te nemen. Als Tom zijn vrouw vervolgens ook begint te verdenken van overspel en hij besluit een systeemfout te simuleren op zijn werk lopen de spanningen in zijn leven hoog op.

Good Kill ontleent zijn titel aan de term die gebruikt wordt na een succesvolle precisieaanval. Na de aanslagen van 9/11 is men drones gaan gebruiken in de strijd tegen terroristen en deze film werd dan ook gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Voor de regie van de film tekende Andrew Niccol, die voor deze film herenigd werd met Ethan Hawke. Eerder werkten beiden al samen voor Lord of War en de ondertussen als kleine klassieker bestempelde Gattaca. Naast Hawke zien we Bruce Greenwood als de leidinggevende van Hawke, January Jones als zijn vrouw Molly en Zoë Kravitz als zijn collega Suarez. Hawke heeft sinds begin jaren 90 een prachtige carrière opgebouwd, met over het algemeen sterk geacteerde rollen in de wat kleinere film met een beperkt budget. Toch zitten hier soms behoorlijke uitschieters tussen. Denk maar eens aan de Before-trilogie en onlangs Boyhood. Helaas behoort Good Kill hier niet toe.

Toch is Good Kill zeker geen slechte film te noemen. Zo is de film erg actueel, want de drones lijken nogal door te dringen in ons dagelijks leven. De film focust zich echter niet op de huis-tuin-en-keuken-drones, maar op de onbemande vliegtuigen die worden gebruikt voor precisieaanvallen. De film geeft de kijker dan ook vooral een goede indruk hoe ogenschijnlijk makkelijk het is om precisieaanvallen te doen zonder dat er zelfs ook maar een soldaat een voet aan de gevaarlijke grond hoeft te zetten. Het is tenslotte net een computerspelletje, alleen zijn de doden die hierbij vallen wel echt. Dit zorgt er dan ook voor dat de hoofdpersoon steeds meer gewetensbezwaren tegen de hem opgelegde taken krijgt. Het is iets waar je je als kijker goed bij in kan leven. Het zijn tenslotte wel oorlogsmisdaden waar we het over hebben en waarom zijn deze minder dan de aanslagen die (in dit geval) de Taliban pleegt?

Toch is ook het beperkte budget aan de film af te zien. Zo zien we naast de beelden die gemaakt zijn met een drone maar twee locaties in de film, namelijk die van de container waaruit Tom Egan werkt en zijn woonhuis. Op zich hoeft dat natuurlijk geen belemmering te zijn, sterker nog, het maakt het begrip voor de wens van Egan om weer terug te keren in het luchtruim zeer begrijpelijk. Maar waar die wens in het begin nog de overhand heeft, maakt Egan richting het einde keuzes die direct een einde maken aan die droom. Lekker ethisch verantwoord natuurlijk, al zorgt het ervoor dat het einde wat onaf oogt. Het lijkt immers zeer onwaarschijnlijk dat Egan er zo makkelijk mee weg komt. Maar goed, dat is natuurlijk heel het punt van de film ook niet. Toch is zijn daad vergelijkbaar met deze film in het grote aanbod; namelijk niet meer dan één van de druppels in een emmer die nog lang niet overloopt.

Extra’s: Na een taalmenu, met de keuze tussen Nederlands en Frans, komen we bij het hoofdmenu uit. Hierin is onder andere de keuze om de trailer van de hoofdfilm te bekijken en de trailers van een vijftal andere releases (Cymbeline, The Mule, The Voices, The Dead Lands en Dear White People). Verdere extra’s ontbreken helaas, waar een documentaire over de drone-oorlog zeker niet had misstaan.

Good Kill toont ons de ogenschijnlijke gemakzucht van de moderne oorlogvoering en het machtsmisbruik hierbij. Het lijkt wel een wereld voor mensen die zijn opgegroeid met computerspelletjes en het idee dat alles wat ze op televisie zien niet echt is dan wel ver van huis speelt. De casting van Hawke als majoor Egan is een schot in de roos, maar eigenlijk is de film verder op alle vlakken een vanzelfsprekende invuloefening. Een knappe vrouw, een opdrachtgever met dubieuze plannen, een maatschappelijk dingetje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Good Kill is dan ook een film die zeer vermakelijk is voor een keer, maar die je verder niet lang zal heugen. Daarvoor zijn dergelijke thema’s beter uitgewerkt in films zoals The Hurt Locker.

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

28 september, 2015

Beoordeling

Film
Eindcijfer

Trailer