HhhH – The Man with the Iron Heart

RegieCédric Jimenez
Releasedatum06-02-2018
Speelduur100 minuten
DistributeurParadiso Filmed Entertainment Nederland
CastJason Clarke, Rosamund Pike, Mia Wasikowska, Jack O'Connell, Jack Reynor & Barry Atsma

Nazileider Reinhard Heydrich, beter bekend als de Slager van Praag en het Blonde Beest, staat aan het hoofd van de SS en jaagt miljoenen Joden, Tsjechen en Slowaken de dood in die in de weg staan van de perfectie van het Derde Rijk. Daarmee staat Heydrich hoog op de lijst om te worden geliquideerd door het verzet die dan ook een plan beramen onder de noemer: Operatie Anthropoid. Bij deze operatie krijgen verzetsstrijders Jozef Gabcik en Jan Kubis de taak om de moord te plegen, maar zal het hen ook daadwerkelijk lukken om het leven van Heydrich te kunnen beëindigen? Of is de wrede Nazi-leider voorbereid op een aanslag en is hij het verzet wellicht een paar stappen voor?

Als er twee films vrijwel tegelijk uitkomen en beiden rondom hetzelfde thema draaien, dan is er vaak één titel die aan het kortste einde trekt. Het overkwam de film HhhH, wiens titel later veranderde in The Man with the Iron Heart, aangezien een jaar eerder de film Anthropoid in première ging en eveneens draaide om de moordaanslag op nazileider Reinhard Heydrich. Daarbij had HhhH ook nog eens de pech dat Antropoid op goede kritieken kon rekenen en daarnaast een paar nominaties in de wacht te slepen. Het maakt HhhH – The Man with the Iron Heart een beetje als mosterd na de maaltijd, maar dat betekent automatisch niet dat HhhH een slechte film is geworden. Integendeel, al valt er helaas wel genoeg op de film aan te merken.

Voor wie een beetje bekend is rondom operatie Anthropoid zal al snel ontdekken dat de filmmakers er in ieder geval voor hebben willen zorgen om het verhaal rondom de nazileider en de verzetstrijders Jan Kubis en Jozef Gabick zo natuurgetrouw mogelijk te verfilmen. In die missie zijn ze in ieder geval geslaagd, want er vallen weinig zaken te noemen die er bij zijn gehaald om de film van een extra laag te voorzien. Daarmee hebben we ook meteen het grootste kritiekpunt op de film te pakken. HhhH kleurt namelijk veel te veel binnen de lijntjes en de makers hebben er zichtbaar moeite mee om het verhaal een extra dimensie mee te geven, omdat ze overduidelijk niet aan geschiedvervalsing hebben willen doen. En ondanks dat dit  zeer te prijzen valt, maakt het de film er dus ook niet heel bijzonder op.

Niet dat er geen poging is gedaan om de zaken er spannender op te maken. Integendeel, want de makers hebben de film overduidelijk in twee delen willen knippen en daardoor Heydrich wat meer achtergrond mee willen geven om hem niet als inhoudsloze massamoordenaar af te schilderen. Hierdoor is de eerste driekwartier besteed aan de weg die Heydrich heeft afgelegd van succesvol legerleider die na een oneervol ontslag een plaats vind bij de SS onder toeziend ook van Reichfuhrer Himmler en zo uitgroeit tot één van de gevaarlijkste kopstukken van de nazi’s. Het daaropvolgende uur volgt de verzetsstrijders Jan Kubis en Jozef Gabcik die het plan beramen om Heydrich om te brengen tot de uiteindelijke moordaanslag die niet helemaal volgens plan verloopt. De splitsing werkt zeker in het voordeel van de film om vooral Heydrich, die fantastisch wordt neergezet door acteur Jason Clarke, wat meer diepgang te geven, maar daardoor schuurt de film tegen het documentaireachtige aan en wordt het niet de spannende thriller die het op het eerste oog moet lijken. Het maakt HhhH op zich een prima interessante film, maar bijzonder wordt het nergens.

Extra’s: Helaas moet de film het doen zonder toevoegingen op de dvd en ondanks dat een documentaire misschien iets teveel van het goede zou zijn geweest, de film is hierin tenslotte reeds allesomvattend, was een making of zeker geen overbodige luxe geweest. Het was vooral interessant geweest om te zien hoe Jason Clarke precies te werk is gegaan om de rol van Heydrich in te vullen.

HhhH – The Man with the Iron Heart is een prima speelfilm rondom de aanslag op nazileider Reinhard Heydrich, maar is helaas veel te braaf om echt indruk te maken. De film tekent veel te veel binnen de lijntjes en lijkt drukker te zijn met het vertellen van de waarheid dan van een spannend verhaal. En dat ondanks dat de aanslag vanuit het oogpunt van het verzet zeker een spannende thriller had op kunnen leveren. Het maakt HhhH zeker geen slechte film, maar ook eentje waar zichtbaar veel meer in had kunnen zitten. Met acteur Jason Clarke heeft de film in ieder geval een sterk Heydrich in de gelederen, al is het spijtig dat zijn sterke acteerprestatie flink ondergesneeuwd raakte door de matige ontvangst van de film.

Met dank aan Paradiso Filmed Entertainment i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

19 februari, 2018

Auteursinformatie: Richard Olthof