RegieJames Cullen Bressack
Jaartal2022
Releasedatum25-10-2022
Speelduur95 minuten
DistributeurDutch FilmWorks
CastKevin Dillon, Shannen Doherty, Mel Gibson, Sam Asghari, Kate Katzman & Eddie Steeples

Ooit was Orlando Frair één van de beste hackers ter wereld, maar na een regeling met de overheid leeft hij een rustig leventje. Hij kan echter de eindjes maar moeilijk aan elkaar knopen en is daardoor veel van huis, wat van invloed is op zijn gezin. Als zijn vrouw hem verteld dat ze van hem wil scheiden, vertrekt Orlando naar zijn werk om zijn zinnen te kunnen verzetten. Zijn dag wordt echter volledig op zijn kop gezet als blijkt dat er een bom onder zijn bureaustoel is bevestigd die af zal gaan als hij opstaat of de politie waarschuwt. Zijn kidnapper op afstand stelt hem voor de keus: hack in een streng beveiligd computersysteem of bekoop de verkeerde keuze met je leven en die van je gezin. Orlando doet wat er van hem gevraagd wordt, maar de situatie wordt er niet bepaald makkelijker op als de politie lucht krijgt van de situatie en Orlando aanziet voor de hacker die miljoenen probeert te stelen. Kan Orlando lang genoeg overleven in zijn bureaustoel om niet alleen zijn eigen leven, maar ook dat van zijn gezin te kunnen redden?

Er zijn meerdere namen te noemen van acteurs die ooit gevierd werden en kassucces na kassucces op hun naam konden zetten, maar na een negatieve wending in hun leven behoorlijk in de vergetelheid raken en enkel nog opduiken in wanstaltige producties. Het is tegenwoordig ook vaste prik voor acteur Mel Gibson. Ooit één van de grootste acteurs (en regisseurs) in Hollywood, maar na verschillende, en bedenkelijke, privé-perikelen inmiddels afgegleden tot een niveau waarbij het wellicht een betere keuze was geweest om gewoon met pensioen te gaan. Toch zal de rekening vragen om nog enige vorm van inkomen, want een andere reden is moeilijk aan te wijzen waarom de Lethal Weapon-acteur bewust ja zegt tegen producties als Hot Seat. Want laten we eerlijk zijn: dit zal op voorhand ook vast geen klassieker in wording zijn geweest.

Hot Seat is in al zijn glorie een B-film die overduidelijk gemaakt is voor de thuismarkt. Het verhaal is lekker leeg, effecten zijn niet om over naar huis te schrijven en laten we vooral het acteertalent niet vergeten dat in geen velden of wegen te bekennen is. En vooral dat laatste is opvallend met, naast Gibson, de toch redelijk grote namen van Kevin Dillon en Shannen Doherty in de gelderen. Niet dat ze tot het beste van Hollywood horen, maar ze hebben op het witte doek de nodige vlieguren gemaakt dat je best wel iets mag verwachten. Maar helaas, het blijft allemaal leeg, oppervlakkig en zonder enige vorm van inhoud. En ja, dat betekent drie keer hetzelfde, maar geeft het niveau waarin we verkeren met Hot Seat wel goed weer. Het is allemaal niet om over naar huis te schrijven en drie keer zo erg als dat je op voorhand hoopt.

Toch is het opvallend dat het zo slecht gesteld is met Hot Seat. Het gegeven van een ex-hacker die vastzit aan zijn stoel met een bom eronder is dan misschien niet het meest originele idee, er valt zeker wel een originele film van te maken. Toch hebben de makers er vrijwel geen boodschap aan gehad want het verhaal zwalkt werkelijk alle kanten op zonder enige vorm van logica. Om nog maar te zwijgen van de filmische invulling ervan. Het is allemaal van zo’n bedenkelijk niveau dat het haast een belediging is voor het B-segment. En ja, daar zit je naam als Mel Gibson dan wel voor altijd aan vast geplakt. Ai, ai, ai…

Extra’s: Het mag vast geen verrassing zijn dat Hot Seat het moet doen met een kale versie op blu-ray. Extra’s zijn in geen velden of wegen te bekennen.

Hot Seat is een B-film die zelfs voor dat segment als belediging gezien kan worden. Het verhaal waarin een ex-hacker op een stoel moet blijven zitten omdat anders de bom eronder afgaat klinkt nog best als een leuk en origineel idee, maar wat de makers er mee gedaan hebben is de werkelijke ramp van dit verhaal. Hot Seat is een zwalkende tijdbom die voor de argeloze kijker genadeloos doortikt als diens spaarzame minuten aan hem of haar voorbij zullen trekken. Laat je dus ook vooral niet misleiden door de naam van Mel Gibson die aan deze productie is toegevoegd, want van enige meerwaarde is zijn bijdrage aan de film totaal niet.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het recensie-exemplaar.

10 november, 2022