House of Gucci
Patrizia Reggiani is een aantrekkelijke Italiaanse jongevrouw die werkt als officemanager bij het kleine logistieke bedrijf van haar vader. Op een feestje ontmoet zij Maurizio Gucci, een rechtenstudent en erfgenaam in het Gucci-modehuis van zijn vader Rodolfo. Waar Maurizio wat onhandig is, windt Patrizia hem om haar vingers. Rodolfo waarschuwt Maurizio echter dat Patrizia alleen uit is op rijkdom en vertelt hem dat hij zal onterven als hij met Patrizia trouwt. Het leidt ertoe dat Maurizio Patrizia verkiest boven zijn band met Gucci, waarop hij de familie verlaat. Patrizia en Maurizio trouwen en Maurizio neemt genoegen met een baan bij bedrijf van Patrizias’ vader. Wanneer Patrizia zwanger wordt, ziet ze haar kind als een weg naar gezinsverzoening. Het is een eerste stap in haar complot om een controlerend belang toe te eigenen bij het modehuis.
Ondanks zijn 84 jaar is Sir Ridley Scott nog steeds bijzonder productief. We moeten toegeven dat hij al jaren geen klassieker als Alien of Gladiator meer aflevert, maar toch zijn het wel films waar de liefhebber iedere keer weer naar uit zal kijken. Is het niet om de interessante inhoud, dan is het wel om de steevast indrukwekkende cast of een presentatie om je vingers bij af te likken. Nadat hij in 2017 met het matige Alien: Covenant en een stuk betere All the Money in the World zelfs twee films afleverde, werd het even wat still. Toch sloeg Scott vorig jaar terug door opnieuw twee films als te leveren. Zo maakte hij het goed ontvangen The Last Duel, dat helaas teveel naweeën ondervond van de coronabeperking en het bijzonder matig deed aan de box-office, en House of Gucci en juist deze onderstreept nog maar eens dat Scott zijn gouden touch toch wat verloren heeft.
Want hoewel de film kan leunen op een waargebeurd verhaal én een indrukwekkende cast, verzuimt de film echt door te pakken en de kijker omver te blazen. Over die cast gesproken, als je giganten als Al Pacino en Jeremy Irons een bijrol kan toebedelen, weet je dat de rest daar zeker niet voor onder moet doen. En dat is Scott gelukt. Zo doet hij voor Maurizio Gucci een beroep op Adam Driver, met wie hij ook werkte aan The Last Duel. Driver heeft in pakweg tien jaar een behoorlijke staat van dienst opgebouwd en weet de kleinere interessante projecten te combineren met grote blockbusters. Waar velen hem kennen als Kylo Ren in Star Wars, zijn het echter rollen in films als Marriage Story die echt indruk maken. Naast hem, of wellicht is tegenover hier beter gepast, zien we Lady Gaga. Zij had wat kleine rolletjes voor zij doorbrak naast Bradley Cooper in A Star is Born en zij speelt hier met verve haar tweede hoofdrol. Andere vermelding is er voor Jared Leto, die onherkenbaar is als een dik aangezette Paolo Gucci, een personage dat ergens wat doet denken aan het Fredo in The Godfather maar daar helaas nergens bij in de buurt komt.
Als we dan verder kijken naar de film zelf, valt het op dat Scott ervoor heeft gekozen om de film te openen met de aanslag. Op zich geen grote spoiler, aangezien het groot nieuws was toen Maurizio Gucci op 27 maart op klaarlichte dag werd vermoord. Toch is het vervolgens weinig vernieuwend dat zich een chronologisch gepresenteerd verhaal ontvouwd dat eigenlijk weer toewerkt naar die moord. Alles wordt netjes afgevinkt, zonder eigenlijk enige verrassing en daarin zit zonder meer een gemiste kans. Het voorkomt ook dat House of Gucci meer wordt dan gewoon een goed gemaakte film. Niet dat er niets te genieten valt overigens, want het acteerwerk wat we zien is van de bovenste plank. Zeker Lady Gaga laat zien dat zij veel meer in haar mars heeft dan zich te beperken tot de muziek. Daarnaast zit de film vol met leuke details die terug te voeren zijn op het modehuis zelf. Alles ziet er piekfijn uit en dat is eigenlijk ook gewoon het minste dat je mag verwachten van een film van Scott.
Extra’s: Naast de film vinden we een drietal featurettes op de Blu-ray release van House of Gucci, interessant op zich, maar voor een dergelijke release vrij minimaal.
· The Rise of House of Gucci: Masking Of (10:14) Een making of zoals je die qua inhoud mag verwachten, toch is het allemaal vrij vluchtig en dat is dan weer bijzonder spijtig voor een project waar veel aandacht in de details is gaan zitten.
· The Lady of the House (05:35) Een featurette waarin de focus volledig ligt op Lady Gaga en haar performance als Patrizia Reggiani.
· Styling House of Gucci (05:25) Zoals de titel al doet vermoeden een featurette met veel aandacht voor de kostuums, makeup, juwelen en het algehele setontwerp.
House of Gucci is een goed gemaakte, maar weinig verrassend film van de hand van Ridley Scott. De film mist zeker op verhalend vlak een bepaalde vindingrijkheid. Hoe de film hier gepresenteerd wordt is iets wat we al vele malen eerder hebben gezien. Dit alles wordt nog wel enigszins gemaskeerd door een goed oog voor detail en uitstekende optredens van met name Lady Gaga, Adam Driver en Jared Leto, maar echt opwindend wordt het allemaal nergens. En toch, ondanks dat de film vrij lang is, voelt deze nergens als te traag. De Blu-ray release zelf is netjes verzorgd, maar eigenlijk ook niet meer dan dat, dus wat dat betreft wordt de lijn van de film doorgezet. Het maakt van House of Gucci vooral een film die je graag beter wil vinden dan hij eigenlijk is. Voor zijn volgende project heeft Scott zijn oog laten vallen op een biopic van Napoleon, met Joaquin Phoenix in de hoofdrol. Het is stiekem te hopen dat hij nog eenmaal kan vlammen zoals hij in het verleden al zovaak heeft gedaan. Alle ingrediënten lijken wel weer aanwezig, dus we kijken er zoals altijd weer naar uit.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.