RegieLorene Scafaria
Jaartal2019
Releasedatum29-01-2020
Speelduur107 minuten
DistributeurThe Searchers
CastJennifer Lopez, Constance Wu, Julia Stiles, Keke Palmer, Lili Reinhart & Cardi B

Destiny is een onzekere, maar prachtige, dame die werkzaam is als stripper om niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haar oma te kunnen zorgen. Veel geld verdiend ze er nog niet mee, maar daar komt verandering in als ze onder de vleugels komt van de getalenteerde stripper Ramona. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de twee die resulteert in een succesvolle carrière als stripper. Maar dan gooit de beurscrash in 2008 roet in het eten en komen hun klanten van Wall Street niet meer opdagen en veranderen de stripclubs in louche tenten met vooral buitenlandse dames die voor veel minder geld al uit de kleren gaan. Destiny en Ramona besluiten echter om niet bij de pakken neer te zetten en komen met een plan op de proppen om hun voormalige klanten voor veel geld op te lichten. Het succes en de rijkdom lachen hen weer toe, maar wanneer komt het punt om te stoppen? En welk effect heeft het gevoel van macht op hun hechte vriendschap? De spanningen nemen toe als de sterke arm der wet ze steeds verder op de hielen zitten…

Een stel strippers die ‘wraak’ nemen op de mannen door wie ze jarenlang zijn onderdrukt en wellicht ook misbruikt. Het klinkt als een synopsis die uit de koker kan komen van een willekeurige scriptschrijver uit Hollywood, maar toch ligt de basis van Hustlers bij de werkelijkheid. Journaliste Jessica Pressler dook in het verhaal over een stel strippers dat rijke mannen duizenden Dollars afhandig wisten te maken wat resulteerde in het artikel ‘The Hustlers at Scores’ dat verscheen in het New York Magazine. En ja, met zo’n verhaal waarin de vrouwen centraal staan en het opnemen tegen de kwaadaardige mannen, kan een film in het Metoo-tijdperk niet uitblijven natuurlijk.

Het is flauw om te zeggen dat de film anders niet zo zijn gemaakt nu de focus in Hollywood na het Metoo-tijdperk vooral is gericht op films met vrouwen in de hoofdrol en een vrouwelijke regisseuse achter de camera. Toch valt wel de conclusie te trekken dat de film vooral gaat over power-vrouwen die geen mannen nodig hebben. Een duidelijk en wellicht legitieme reden om een keer van je af te bijten als filmmaker, maar er is meer nodig dan een duidelijk statement om een goede film te maken. Regisseuse Lorene Scafaria, ook verantwoordelijk voor het schrijfwerk, weet die boodschap maar halfjes aan de kijker over te brengen en voelde ongetwijfeld aan dat een film die alleen maar laat zien dat vrouwen hetzelfde vuile spelletje kunnen spelen als mannen niet genoeg is om het statement op de juiste wijze te kunnen onderstrepen.

Het maakt Hustlers een beetje een vreemde film die laveert tussen een grote middelvinger opsteken en het vragen om sympathie. Een vreemde mix waarmee Scafaria maar lastig weet om te gaan. De dames veranderen namelijk langzaam in de mannen die ze daarvoor juist zo verafschuwde. Welk beeld geeft dit de kijker over de dames die ze daarvoor nog sympathiek vonden als een hechte groep strippers, maar nu de vijand zijn geworden? Hoe verantwoord zijn hun daden echt? Het is haast jammer om te moeten concluderen dat Scafaria haar zorgvuldig opgebouwde eerste minuten van Hustlers haast teniet doet als de dames van carrière wisselen en veranderen in oplichters die de grenzen steeds verder proberen op te zoeken. Toch weet ze de boel nog aardig in goede banen te leiden, al is het contrast enorm goed voelbaar als de dames niet meer als slachtoffer worden geportretteerd, maar als de aanstichters. Juiste die nuance had Hustlers zonder twijfel een stuk beter gemaakt zonder het power-vrouwen principe op deze wijze in het zonnetje te zetten.

Extra’s: Helaas moet de uitgave op blu-ray van Hustlers het doen zonder extra toevoegingen op de schijf.

Hustlers vertelt het bijzondere verhaal van een groep strippers die het heft in eigen handen neemt, maar laveert een beetje tussen het opsteken van een grote middelvinger en het opwekken van sympathie. Dat de vrouwen het zat zijn om onderdrukt te worden door de dominante man is duidelijk, maar Hustlers komt niet verder dan het nemen van wraak op dezelfde wijze. Spijtig, want Hustlers moet veel meer in zich hebben gehad dan een simpele film over vrouwen die terugslaan. Het probleem zit hem vooral in het feit dat de dames veranderen van slachtoffer in aanstichter, zonder daarbij het gevoel aan de kijker over te brengen dat ze eigenlijk iets goeds doen. Nu zijn ze niet meer geworden dan de personen die ze daarvoor zo ontzettend verafschuwde. Hustlers had een diepere laag verdiend, maar blijft nu steken op een dappere poging in een onderhoudende film, maar waar voelbaar veel meer in had kunnen zitten dan een ‘simpele’ wraakthriller.

Met dank aan The Searchers i.s.m. Triple P Entertainment voor het recensie-exemplaar.

10 februari, 2020

Auteursinformatie: Richard Olthof