I Saw the Light

RegieMarc Abraham
Releasedatum10-08-2016
Speelduur123 minuten
CastTom Hiddleston, Elizabeth Olsen, David Krumholtz, Bradley Whitford, Cherry Jones, Maddie Hasson en Wren Schmidt

Hank Williams is een country western zanger die trouwt met zijn grote liefde Audrey. Zijn ultieme droom is om op te treden in de befaamde Grand Ole Opry. Hank is echter nogal een eigenzinnig persoon en niet van plan om de gebruikelijke moeizame weg te bewandelen die nodig is om dat podium te bereiken. Hank is een doorzetter en volgt zijn eigen pad om door te breken, ook al wordt dit soms belemmerd door zijn vrouw die met haar mindere zangkwaliteiten de band eerder naar beneden dan naar boven haalt. Uiteindelijk weet hij door te breken en met enkele grote hits bevindt hij zich op de top van de wereld. Desondanks is zijn leven verre van perfect. Fysieke pijn, alcoholisme, verslaving en psychische instabiliteit weerhouden hem ervan om zijn persoonlijke leven en een succesvolle carrière in balans te houden. Hierdoor begeeft hij zich op een donkere weg waarvan hij nooit lijkt te kunnen ontsnappen.

Het feit dat Hank Williams slechts 29 jaar is geworden, zal voor kenners van zijn oeuvre niets nieuws zijn en dit mag in een biopic als deze dan ook niet als spoiler worden gezien. Het is wel opvallend dat het verhaal in deze film niet begint in zijn kindertijd of vormende jaren, maar juist op een moment dat Williams naam voor zichzelf begon te maken. In de openingsscène trouwt hij met zijn eerste vrouw, Audrey Sheppard (Elizabeth Olsen). Vanaf dat moment neemt zij vrijwel direct de taak van manager op zich, een taak die voorheen werd uitgevoerd door Williams’ moeder Lillie (Cherry Jones). Zijn wens is om op te treden tijdens de Grand Ole Opry in Nashville, een podium waar destijds vrijwel iedere muzikale performer landelijke bekendheid verwierf. De Opry bestaat tegenwoordig nog steeds, al heeft het allang niet meer de invloed die het toen had.

Williams werd in eerste instantie geweigerd bij de Opry, tot het moment dat zijn nummer ‘Lovesick Blues’, ironisch genoeg één van de weinige nummers die niet door hem zelf werd geschreven, wekenlang bovenaan de hitlijst stond. Hij was al een ster maar werd na de Opry een echte superster. Natuurlijk is het niet zijn muzikale genialiteit wat zijn levensverhaal zo interessant en tevens tragisch maakt. Williams is misschien wel één van de eerste echte grote sterren die met al zijn roem gebukt ging aan zware verslavingen, van met name alcohol. Regisseur Marc Abraham stuurt nergens aan over de exacte redenen achter Hank’s persoonlijke problemen, al is de kans groot dat het veelal door zijn chronische open rugprobleem werd veroorzaakt. In de jaren 40/50 waren hier nog niet bepaald goede behandelingen voor.

Het grootste probleem van I Saw The Light is dat je Hank als kijker nooit echt leert kennen, waarschijnlijk omdat niemand hem in het echte leven ooit echt goed begrepen heeft. Er wordt bewust of onbewust een bepaald beeld van de man gecreëerd door middel van zijn geweldige songteksten. De film mist helaas een echte ziel en eigen identiteit van een muzikale biopic, waar het vergelijkbare en veruit superieure Walk the Line dat bijvoorbeeld wel had. Nergens wordt het gevoel gewekt dat je naar een karakterstudie van een muzieklegende aan het kijken bent. Abraham deelt de muziek van Hank Williams zonder zijn nalatenschap of invloeden te tonen. Acteur Tom Hiddleston is eigenlijk de enige reden waarom de film gered wordt. Hij begrijpt de essentie van de film, heeft zich goed verdiept in de de country legende en heeft zelfs alle nummers ingezongen zonder gebruik van enige vorm van nasynchronisatie.

Audio commentaar met Marc Abraham: Schrijver/regisseur Marc Abraham bespreekt de stijl van de film en waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt om het leven van Hank Williams te portretteren.
10 Verwijderde scenes: (13:51) Een reeks van tien scenes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben.
Eén Nacht in Nashville: Premiere en Muzikaal Optreden van Tom Hiddleston: (10:52): De cast en het productieteam woont de premiere van de film bij in Nashville. Hoofdrolspeler Tom Hiddleston zingt enkele van Hank’s bekendste nummers tijdens de afterparty.
Over Hank: (21:39) Peter Cooper van de Country Music Hall of Fame and Museum bespreekt samen met acteur Tom Hiddleston en muziekproducer Rodney Crowel hoe het was voor Tom om Hank Williams te vertolken. De interessante extra wordt afgewisseld met bepaalde scenes uit de film.
Een Legende in Het Voetlicht: Achter De Schermen Van I Saw The Light: (13:06) Het hele team praat over het leven van Hank Williams en hoe zij samen getracht hebben dit over te brengen naar de film.

I Saw The Light is een autobiografische film over country legende Hank Williams, maar helaas niet helemaal de waardige film die hij had verdient. Zijn succesvolle maar vooral ook tragische levensverhaal is er absoluut één om verteld te worden, maar regisseur Marc Abraham vergeet de film een eigen identiteit te geven. Het verhaal blijft erg oppervlakkig en had eigenlijk net zo goed fictief kunnen zijn, zonder dat iemand het zou kunnen relateren aan Williams. Tom Hiddleston is misschien wel de enige reden waardoor de film overeind blijft. Hij heeft zich overduidelijk goed verdiept in het leven en de muziek van Williams, en net als Joaquin Phoenix in Walk The Line heeft Hiddleston ook zelf de nummers ingezongen. I Saw The Light mist de diepgang van een echte solide biopic, maar wordt op de been gehouden door een uitstekende Tom Hiddleston.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het recensie-exemplaar.

22 september, 2016