Ik Weet Wie Je Bent

RegieHanro Smitsman en Thomas Korthals Altes
Jaartal2018
Releasedatum24-12-2018
Speelduur800 minuten
DistributeurJust Entertainment
CastDaan Schuurman, Ariana Schluter, Gaite Jansen, Jaap Spijkers, Alex Hendrickx, Nanette Edens, Tibor Lukács, Sophie van Winden, Ali Ben Horsting, Hannah van Lunteren, Melody Klaver, Johan Leysen en Puck van Stijn

Daniël Elias is een succesvolle en meedogenloze advocaat en docent aan de rechtenfaculteit van een universiteit. Op een nacht treft hij zichzelf aan in een kapotgereden auto, op een verlaten bosweg. Hij weet niet wie hij is en hoe hij daar terecht is gekomen. In de dagen die volgen worstelt hij niet alleen met zijn geheugen, ook is daar de verdwijning van zijn studente en nicht Anna van Leer. Haar bloed is aangetroffen in de auto van Daniël, maar van Anna zelf ontbreekt ieder spoor. Ramon van Leer, de vader van Anna, richt zich tot een klein advocatenkantoor omdat hij ervan overtuigd is dat Daniël meer weet van haar verdwijning. Onderlinge relaties, familierelaties en breuken die niet geheeld zijn vormen de spil in een wereld van manipulatie en verdraaiing van feiten. Een wereld waarin Daniël zijn onschuld moet zien te bewijzen, ook al weet hij niet of hij zelf schuldig is of niet.

Toen in oktober van vorig jaar de succesvolle misdaadserie Penoza tot een einde kwam, verloor KRO-NCRV een belangrijk kijkcijferkanon. In een remake van de succesvolle Spaanse serie Sé quién eres werd de opvolger gevonden. Met wekelijks bijna een miljoen kijkers, inclusief uitgesteld kijken, mag de serie zeker een succes worden genoemd. En dat is niet zo vreemd, want de aankondigingen en het uitgangspunt zijn interessant en roepen genoeg vraagtekens op die beantwoord dienen te worden. Aan het roer staan Hanro Smitsman en Thomas Korthals Altes, twee regisseurs die hun sporen ondertussen wel verdient hebben in de Nederlandse televisiewereld en (mede) verantwoordelijk zijn voor succesvolle series als Petticoat, Moordvrouw, Vlucht HS13 en De Fractie.

Bij de casting werd een beroep gedaan op een goede combinatie van ervaring en talent. Gezicht van de serie is Daan Schuurmans, een sterke maar toch wat beperkte acteur die het optimale uit zijn carrière weet te halen. Zo wist hij het imago uit Costa! snel van zich af te schudden en is hij de laatste jaren vooral te zien in Nederlandse kwaliteitsproducties. Naast hem zien we ervaren krachten als Ariane Schluter als zijn vrouw Alize Kasteel en Jaap Spijkers als zwager en vader van Anna Ramon van Leer. Belangrijkste andere gezichten zijn de talentvolle Gaite Jansen als Anna van Leer en Sophie van Winden als Eva van Duren. Zij zijn onderdeel van een cast die twee families en twee advocatenkantoren spelen die samen de spil vormen in de twee raadsels van deze serie. Enerzijds is er de vraag wat met Anna is gebeurd en anderzijds is daar de mysterieuze Daniël Elias.

Dit zorgt ervoor dat de serie flink leunt op een weliswaar geleend, maar toch vooral intrigerend uitgangspunt. De uitwerking hiervan komt in de vorm van fijne plottwisten en intriges die je als kijker soms doen afvragen of er nog enige onschuld bestaat in de wereld van Ik Weet Wie je Bent. Die komt hooguit in de vorm van Juliette, de dertienjarige dochter van Daniël en de onschuld zelve. Maar ondanks alle kwaliteit onder cast is het soms schrijnend om te zien hoezeer ook zij worstelen met de houterige dialogen. Het is verbazingwekkend om te zien hoe vooral de ervaren cast niet is opgestaan om alles meer naturel naar het scherm te vertalen. Wellicht niet hun taak, maar als het ongemak er vanaf straalt mag er meer initiatief verwacht worden. Desondanks is Ik Weet Wie Je Bent wel een serie je onder de huid kruipt en die moeilijk uit is te zetten voordat je alle mysteries ontvouwt hebt zien worden.

Extra’s: Naast de zestien afleveringen is er geen bonusmateriaal te vinden op de vier discs tellende dvd-release.

Ik Weet Wie Je Bent leunt uitgebreid op zijn intrigerende uitgangspunt, maar laat zijn ervaren en talentvolle cast vaak worstelen met de houterige dialogen. Ondanks dit weet Daan Schuurmans met zijn charme er toch voor te zorgen dat je de serie een kans blijft geven. En dat is niet zo gek want verder is het allemaal erg boeiend om te zien, vooral als de serie zich verder ontvouwd als het belangrijkste vraagstuk uit de eerste afleveringen op een begeven moment beantwoord is. Waar menig andere serie met het verlies van die steunpilaar vanaf dat punt zal instorten als een kaartenhuis, blijft Ik Weet Wie Je Bent vrij gemakkelijk overeind. Dit is vooral te danken door de vele intriges die zich afspelen, waarbij werkelijk niemand onschuldig lijkt en ieder wel iets op zijn kerfstok heeft of had. Het zorgt ervoor dat je als kijker continu bij de les blijft. De serie is geen nieuwe Penoza, maar te hopen is wel dat de KRO-NCRV ons meer van dit weet te bieden, wellicht met een iets betere tekstschrijver.

Met dank aan Just Entertainment voor het recensie-exemplaar.

4 januari, 2019

[bol_product_links block_id="bol_5c08d921b093e_selected-products" products="9200000099132560,9200000081349211,9200000077983285" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]