Ilo Ilo
Het in 1997 als de jonge Filipijnse Teresa als au-pair aan het werk gaat bij de familie Lim. Het begin is echter moeizaam als ze maar geen contact lijkt te kunnen krijgen met Jia Le, de jonge zoon van het gezin. Bovendien zorgt hij ervoor dat ze beschuldigd wordt van diefstal waarmee de verhoudingen op scherp komen te staan. Maar gaandeweg groeien de twee toch naar elkaar toe, iets wat de moeder van het gezin met argusogen en vol van jaloezie volgt. Daarnaast kampt de vader van het gezin met problemen op zijn werk, waardoor hij aan zijn gezin niet durft te laten zien wie hij werkelijk is. Kan dit enigszins ontwrichte gezin ooit nog nader tot elkaar komen?
De inmiddels 31-jarige filmmaker Anthony Chen zag zijn tweede korte film Ah Ma in 2007 genomineerd worden voor een Gouden Palm in Cannes. Toch duurde het nog een aantal jaren eerdat hij zich zou wagen aan een lange speelfilm. Ilo Ilo, dat al in 2013 officieel werd uitgebracht, is zijn eerste echte speelfilm die datzelfde jaar in Cannes meteen in de prijzen viel voor de Camera d’Or. Daarnaast wist dit drama over een ontwricht gezin nog veel meer prijzen in de wacht te slepen, waarbij voor Chen zelf veel in de prijzen viel voor zijn regie. Waarom het zolang heeft geduurd voordat een film die zoveel prijzen heeft gewonnen eindelijk in ons land te aanschouwen is, zal voor altijd een raadsel blijven, maar sinds kort is de veel geprezen film van Chen in Nederland eindelijk wel op dvd verkrijgbaar.
Een release op het witte doek zit er hierdoor dus helaas niet in voor Ilo Ilo, maar gelukkig vraagt de film ook niet om op een groot bioscoopscherm gezien te worden. Het is tenslotte een kleine film die eerder inspeelt op de menselijke emoties, dan dat het de kijker trakteert op grootschalige scenes die alleen in een bioscoop indruk zouden maken. Ilo Ilo handelt zoals eerder gezegd over een licht ontwricht gezin dat eind jaren ’90 een au-pair in huis neemt om hun leven dat erg hectisch is, iets aangenamer te maken. Helaas zit de zoon van het gezin totaal niet te wachten op de Filipijnse Teresa en maakt hij haar het leven dan ook vanaf de eerste minuut behoorlijk lastig.
Jia Ler Koh speelt de jonge Jia Le en slaagt er met vlag in wimpel in om over te komen als een vervelende snotaap die het niet alleen Teresa, maar ook zijn ouders, klasgenoten en leraren behoorlijk lastig maakt. Daarmee zijn vooral de eerste dertig minuten van de film een boeiende zit, maar helaas weet de film dat gevoel niet vast te houden. De rest wat volgt is namelijk een opeenstapeling van clichés die het verhaal weliswaar nodig lijkt te hebben, maar die er ook voor zorgen dat de film nergens echt meer interessant weet te worden. De film kabbelt eigenlijk een beetje voort, zonder ergens echt duidelijk naar een bepaalde climax te werken. Mede hierdoor wordt je als kijker niet echt in de problematiek van het gezin gezogen en dat gevoel van medeleven had de film nou net het meeste nodig om indruk bij de kijker achter te kunnen laten.
Extra’s: De dvd-uitgave van de film moet het helaas doen met enkel de trailer van de film, want van andere extra’s is geen sprake. Gelukkig vraagt de film ook nergens om een kijkje achter de schermen of interviews met cast & crew. Wat uiteraard niet wegneemt dat een interview met filmmaker Anthony Chen niet interessant zou zijn geweest.
Ilo ilo begint sterk als de au-pair haar intrede doet in het ontwrichte gezin, maar weet dat gevoel helaas niet vast te houden. In plaats daarvan kabbelt de film maar wat voort zonder ergens naar toe te werken zoals een climax die de film zo broodnodig lijkt te hebben. Op het acteerwerk valt weinig aan te merken, net zoals de strakke regie van regisseur Anthony Chen. Helaas is dat niet genoeg om de film van een hart te voorzien om de kijker de volledige negentig minuten te kunnen boeien.
Met dank aan Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.