Kill Switch
Ergens in de nabije toekomst wordt voormalig NASA-piloot Will Porter door energiebedrijf Alterplex verworven als piloot voor een experimentele geheime vlucht. Alterplex heeft namelijk een enorme toren gebouwd en voert experimenten uit om onbeperkte energie te verkrijgen via parallelle universums van aarde. De experimenten mislukken en het bestaan op aarde wordt bedreigd. Will reist af naar een parallel universum genaamd The Echo, met bij zich een apparaat om weer balans te brengen tussen de verschillende universums. Hij komt echter al snel tot de ontdekking dat wat hij bij zich draagt eigenlijk een noodstopschakelaar is. Hiermee brengt hij geen evenwicht, maar kan hij het ene universum opofferen en vernietigen om het andere te redden.
‘Doorbreken in Hollywood’, het zal de droom zijn van veel ambitieuze jonge filmmakers die hun kunsten tentoonspreiden op internetkanalen als YouTube. Na de bekende succesverhalen van Neil Blomkamp en Gareth Edwards overkwam het student natuurwetenschappen Tim Smit toen hij in 2009 zijn video ‘What’s in the box?’ online zette. De video ging viral en werd een YouTube-hit waarvan de teller ondertussen op ruim 2,5 miljoen views staat. De short is een negen minuten durende sciencefictionfilm die hij samen met vriend Thibaut Niels in zijn achtertuin en omgeving filmde, om deze vervolgens digitaal te bewerken. Na een achtjarig proces is daar nu zijn eerste internationale avondvullende speelfilm, een doorontwikkeling van zijn short, die al gold als een testfilm voor het grotere werk maar dat nu ook is gebleken.
Naast de nodige Nederlandse acteurs is het goed om te zien dat Smit op diverse rijzende sterren uit Hollywood kon rekenen. Zo is de hoofdrol voor Dan Stevens, die doorbrak met cultfilm The Guest maar onlangs nog te zien was als ‘het beest’ in de live-action verfilming van Beauty and the Beast. Naast Stevens zien we Bérénice Marlohe, de Bond-girl uit Skyfall. Ze speelt Hoofd Alterplex Operations Abigail Vos, die Will verwerft voor het energiebedrijf. Het zijn twee sterren waar je vanuit het juiste perspectief kijkende toch ‘u’ tegen zegt. Daarnaast zien we Tygo Gernandt. Vooralsnog is hij niet echt verder gekomen dan wat speldenprikjes in het buitenland, maar hij is wel iemand die altijd in is voor een interessant project als Kill Switch. Ook zien we Gijs Scholten van Aschat nog even voorbij komen in een kleine bijrol. Het acteerwerk is onderhoudend, maar verder weinig bijzonder. Zoals vaker stoort het houterige Engels van de Nederlandse castleden wel, maar alles is duidelijk ondergeschikt aan het visuele.
Over het visuele gesproken, het eerste wat opvalt aan Kill Switch is hoe ongewoon het is; een sciencefictionfilm die zich afspeelt in Nederland. Het zorgt namelijk voor een straatbeeld dat we nooit eerder zagen. Zo zien we hoe hoofdpersoon Will rondloopt door verlaten Hollandse straten, waaronder ook het Damplein, waarbij regelmatig in de rondte wordt geschoten en we gewapende drones zien langs vliegen. Het wordt visueel allemaal vrij aantrekkelijk gepresenteerd, al is het behoorlijk dynamisch en heb je door het perspectief vaak het idee dat je te maken hebt met een computergame. Toch is ook het verhaal onderhoudend, waarbij twee makkelijk van elkaar te onderscheiden periodes met elkaar verweven zijn. Een slimme keuze, want zo krijgt de kijker steeds meer informatie. Het maakt van Kill Switch een meer dan aardige b-film, die teveel weg heeft van een computerspel of probeersel om echt van een hoogvlieger te mogen spreken.
Extra’s: Naast de hoofdfilm zijn de promotionele trailers van 2:22, Designated Survivor en Detroit op de Blu-ray release te vinden. Het is een gemist kans om ook testfilm ‘What’s in the box?’ hier te plaatsen, zodat je direct getuige kan zijn van de ontwikkeling van Smit.
Kill Switch is een geslaagde b-film en een onverwacht Nederlands visueel spektakel! Toch is Kill Switch als film niet direct een hoogvlieger en laat deze zich nog het beste vergelijken met een computerspel of als experiment. Nu is dat natuurlijk niet per definitie slecht. Zo toont Smit opnieuw dat hij met een beperkt budget op visueel vlak wonderen kan verrichten. Met een onderhoudend verhaal, wat rijzende sterren uit Hollywood en in ogenschouw genomen dat hij werkte met een beperkt budget van 1 miljoen euro is Kill Switch zelfs een zeer fatsoenlijke film te noemen. Toch zal de film buiten onze landsgrenzen zeer waarschijnlijk amper indruk maken. Wel geeft Smit hiermee opnieuw een leuk visitekaartje af en is het wachten tot de deuren van een visuele effecten afdeling in Hollywood zich voor hem openen.
Met dank aan Entertainment One Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.