Klem – seizoen 3
Hugo Warmond is vanwege zijn banden met de onderwereld ontslagen bij de Belastingdienst. Hierop is hij het bedrijf Warmond Fiscaal Advies begonnen, waarbij hij maar één grote klant heeft; zakenman in vastgoed Maurice Samuels. Waar hij dacht het verleden achter zich te hebben gelaten, wordt Hugo na een koorrepetitie benaderd door de FIOD om informant te worden tegen Samuels, dit in ruil voor rehabilitatie. Ondanks dat de deal zeker niet zonder risico’s is, besluit Hugo deze laatste strohalm vast te pakken en hij duikt verder in de boekhouding van Samuels. Marius Milner op zijn beurt, begint aan een nette baan als vrachtrijder bij Konings Transport. Samen met Kitty droomt hij ervan een nieuw leven te beginnen in Italië, maar als hij te snel zijn zaakjes op orde wil hebben, blijkt dit enkel een snellere weg terug in de criminaliteit.
Klem is een serie van Frank Ketelaar en Robert Kievit, de makers van succesvolle series als Overspel en Vuurzee. De eerste twee seizoenen werden goed ontvangen en bekeken en zodoende was het een kwestie van tijd voordat een derde seizoen op de beeldbuis te zien zou zijn. Net als bij hun eerdere serie Overspel liet Frank Ketelaar, die tevens optreed als scenarioschrijver, de kijker achter met niet zozeer een davenderende cliffhanger, maar meer met een situatie die gewoon schreeuwt om een vervolg. In dit geval was dat het lot van Hugo Warmond, die doordat hij steeds diepere banden met Marius Milner kreeg steeds meer alles kwijt raakte wat hem lief was. Het slot van seizoen twee was weliswaar een rond einde van het seizoen, maar niet bevredigend genoeg als slot van de serie. Met dit derde seizoen heeft Klem deze alsnog gekregen, al gebeurt er natuurlijk eerst nog weer het nodige voor het slot ook echt in zicht komt.
Het moge duidelijk zijn dat Ketelaar niet zo houdt van losse eindjes, maar wel van het leggen van een stevige basis voor een (mogelijk) vervolg. Bij aanvang van het derde seizoen is er dan ook veel veranderd in het leven van de personages. Hugo zijn leven is ingrijpend veranderd nadat hij ontslag heeft gekregen bij de Belastingdienst. Toch grijpt hij alles aan om zijn leven te beteren. Zo heeft hij afstand genomen van Marius en is hij een administratiekantoor begonnen. Toch is het een kwestie van tijd voor het weer misgaat en dat laat ook dit keer niet lang op zich wachten. Gelukkig maar, want het is de chemie tussen Barry Atsma en een heerlijk in Amsterdams losgeslagen Jacob Derwig die de serie zo geloofwaardig maakt. Dit derde seizoen worden zij daarnaast geholpen door acteerkanon Thom Hoffman, die te zien is als de louche vastgoedhandelaar Maurice Samuels, en Thomas Acda, als zijn criminele transporteur en werkgever van Marius.
Natuurlijk kan je soms zo je vraagtekens zetten bij de geloofwaardigheid van alles, maar de vondst dat de basis van alles ligt in de vriendschap tussen twee meisjes op een basisschool is maakt juist die basis zeer realistisch. Het is tenslotte allemaal leuk en aardig dat vriendjes en vriendinnetjes blijven spelen, maar je weet maar nooit wie je huis binnenstapt als de verantwoordelijke ouder zijn of haar kind komt ophalen. Daarnaast geeft Ketelaar iemand als Marius een geweten en vecht eigenlijk ieder van de hoofdpersonen voor een beter leven. Dat de titel hierbij goed gekozen is en regelmatig om de hoek komt kijken, zegt eigenlijk alles. Zo is er steeds weer iets gaande wat zorgt voor een situatie waarbij niemand op een makkelijke manier van elkaar af lijkt te komen. Het maakt Klem tot een smeulend vuurtje dat even makkelijk gaat liggen als dat het oplaait, alvorens men aankomend bij een climax zoals die alleen uit de pen van Ketelaar kan komen.
Extra’s: Naast de tien afleveringen is er helaas geen bonusmateriaal toegevoegd aan de dvd release.
Klem – seizoen 3 is een goed uitgewerkt slotstuk dat flink rust op een vlot geschreven script en uitmuntende hoofdrolspelers. Hierbij schitteren niet alleen vaste waarden Atsma, Derwig en Verbaan, maar krijgt ook een frisse wind als Thom Hoffman alle ruimte om het schitteren. Het zijn uitwerkingen die we maar weinig zien in producties van eigen bodem. Het derde seizoen liet even op zich wachten, maar is het bevredigende slotstuk waar de kijkers zo naar verlangden. De climax tijdens een schoolmusical brengt alles bij elkaar op een manier die je enkel zal zijn in de betere maffiafilm. Het maakt dat Klem een waardige opvolger is van het magistrale Overspel, eveneens bedacht en geschreven door Ketelaar. Naar verluid komt de serie hiermee tot een einde, al lijken er nog castleden te hopen een vervolg in de vorm van een film. Of dit te rijmen valt met het slot valt te betwijfelen, maar mocht het ervan komen heeft Ketelaar hier vast een passend antwoord op.
Met dank aan Just Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.