Le Fidèle
Nadat Gino Vanoirbeek de knappe autocoureur Bénédicte Delhane kortstondig op de racebaan ontmoet, doet hij haar de belofte om haar na twee weken weer te zien. Het is liefde op het eerste gezicht en in een moment van intiem samenzijn vertelt hij haar dat hij dan wel niemand vertrouwt, maar zelf wel te vertrouwen is. Ze daagt hem hierop uit zijn grootste geheim prijs te geven, maar in het antwoord zit meer waarheid dan Bibi op dat moment kan bevroeden. Waar hij zich voordoet als iemand die in de import en export van auto’s zit, draagt Gino een duister geheim met zich mee. Hij begeeft zich vooral in rijke kringen om een nieuw slachtoffer te kiezen. Gino en zijn vrienden zijn overvallers van de zuiverste soort en Gino sleurt Bibi al snel mee in zijn wereldje.
Regisseur Michaël R. Roskam zette zichzelf in 2011 in een klap op de kaart met Rundskop, een misdaaddrama tegen de achtergrond van de Belgische hormonenmaffia. In zijn slipstream nam hij Matthias Schoenaerts mee, die flinke indruk maakte met zijn rol waarvoor hij 27 kilo aan spiermassa kweekte. Voor Dennis Lehane verfilming The Drop werkten de twee opnieuw samen, al speelde Schoenaerts hierin een beduidend kleinere rol. Dat is anders in Le Fidèle, ook bekend als Racer and the Jailbird, waarvoor beide terugkeerden naar thuisland België en Schoenaerts opnieuw tekende voor de hoofdrol. Hij krijgt tegenspel van Adèle Exarchopoulos, bekend van het lesbische drama La vie d’Adèle (Blue Is the Warmest Colour).
De film maakte in de pre-productie een behoorlijke ontwikkeling door. Zo werd de film, toen nog Faithful getiteld, in 2012 aangekondigd als een film noir tegen de achtergrond van de criminele bendes in Brussel eind jaren 80. Toen Exarchopoulos zich in september 2015 bij de cast voegde werd er een romantisch element aan de film toegevoegd en raakte het tijdsbeeld wat naar de achtergrond. Ondanks dat de film redelijk goed werd ontvangen, zo werd de film verkozen als Belgische inzending voor de Oscars, liepen de bioscoopbezoekers niet bepaald warm voor de film. De opbrengst aan de box-office viel dan ook op z’n zachtst gezegd tegen. Hoe terecht dat is blijft altijd maar weer de vraag.
De film wordt opgedeeld in drie hoofdstukken. Roskam heeft de vaart er direct aan het begin behoorlijk inzitten. Na een korte flashback, waaruit blijkt dat Gigi altijd wel in de problemen zit, belanden we op de racebaan: hoofdstuk Gigi. Daar valt zijn oog op Bibi. Ze maken een praatje en spreken af elkaar twee weken later opnieuw te zien. Voor je het als kijker beseft liggen de twee samen in bed. Vervolgens ontvouwt zich een redelijk standaard misdaadverhaal, dat stikt van de clichés. Zo zien we hoe Gino steeds meer moeite krijgt om zijn geheime leven achter te houden voor Bibi, dat hij voor de liefde het liefst achter zich zou laten. Toch is er natuurlijk nog een grote klus te gaan voor het zover is, een klus waarbij alle voortekenen slecht zijn en die gedoemd is om te mislukken.
In het tweede hoofdstuk ligt de focus op Bibi, vanaf waar de film langzaamaan anders wordt van toon. Die lijn wordt doorgetrokken in het afsluitende deel. Hierbij maakt het verhaal soms wat al te enthousiaste sprongen, waarbij de ontwikkelingen zich in een hoog tempo opvolgen en het tempo van de eerste minuten weer wordt aangenomen. Het maakt de film onevenwichtig, al wordt er duidelijk naar iets toegewerkt. Wel valt op dat het niveau van het begin, ondanks de daarin aanwezige clichés, nergens meer gehaald wordt. Behalve dan wellicht in de even simpele als sterke eindscène, waarin het duidelijk wordt dat Bibi de liefde van haar leven misschien niet kan redden, maar zijn liefde wel oprecht een eerlijk was. Het maakt Le Fidèle tot een niet helemaal overtuigende, sterk geacteerde misdaadfilm die inhoudelijk het nodige mist.
Extra’s: De film wordt voorafgegaan van de trailers van Cargo en 6 Below: Miracle on the Mountain.
· Premiereverslag (02:15) Een kort verslag vanaf de première, waarin diverse cast- en crewleden en genodigden aan het woord komen. Leuk als extraatje, maar niet diepgaand.
Le Fidèle wordt gered door het goede acteerwerk en de sterke chemie tussen Schoenaerts en Exarchopoulos. Het script van de film is behoorlijk onevenwichtig, waarbij het zeker in het tweede hoofdstuk soms lijkt of de makers het ook niet meer wisten. Extreme dramatische ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op en het fijne gevoel dat het eerste hoofdstuk achterliet, ondanks de vele clichés, wordt wat verdrongen. Gelukkig is Roskam vakkundig genoeg om de film met een sterk slot toch nog goed te eindigen, maar het is duidelijk dat hier meer in had gezeten. Het maakt Le Fidèle aan het eind van de streep toch wat teleurstellend, al maakt het vlammende acteerwerk en een prachtige slot nog een hoop goed.
Met dank aan Dutch FilmWorks voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.