Lucifer – seizoen 1

RegieLen Wiseman, Nathan Hope, Louis Milito, Matt Earl Beesley, Tim Matheson, David Paymer, Eriq La Salle, Eagle Egilsson, David Frazee, Tara Nicole Weyr, Mairzee Aimas en Greg Beeman
Releasedatum11-10-2017
Speelduur566 minuten
DistributeurWarner Home Video
CastTom Ellis, Lauren German, Kevin Alejandro, D.B. Woodside, Lesley-Ann Brandt, Scarlett Estevez en Rachael Harris

Lucifer Morningstar is verveeld en voelt zich ongelukkig als de “Heer van de Hel” en besluit zijn troon te verlaten en met pensioen te gaan. Hij trekt zich terug naar Los Angeles waar hij een luxe nachtclub “Lux” bezit.  Charmant, charismatisch en goed uitziend, geniet Lucifer van zijn pensioen met zijn favoriete dingen zoals wijn en vrouwen. Als er een mooie popster bruut wordt vermoord nabij Lux, voelt Lucifer voor het eerst in tien miljard jaar iets diep van binnen. Of het nou medeleven of sympathie is, de gedachte verontrust hem evenals zijn vertrouwde compagnon Mazikeen, een meedogenloze demon in de vorm van een mooie jonge vrouw. De moord trekt ook de aandacht van LAPD detective Chloe Decker, die aanvankelijk niets van Lucifer wil weten, maar geïntrigeerd raakt door zijn buitengewone talent om geheimen uit mensen te trekken. Ze werken samen om de moord op te lossen terwijl ondertussen een afgezant van God naar L.A. wordt gestuurd om Lucifer terug te laten keren naar de onderwereld. Kan hij deze verleiding weerstaan of brengt deze roeping hem terug naar het Kwaad?!

Eerder dit jaar werd er ook al een zogenaamd ‘onverfilmbaar’ boek van de Britse schrijver Neil Gaiman naar het scherm gebracht. Met American Gods werd maar weer eens bewezen dat er met de huidige visuele technieken en de grenzeloze mogelijkheden op het gebied van wat expliciet getoond kan worden, anno 2017 vrijwel niets meer onverfilmbaar is. Lucifer is verre van controversieel en ook niet visueel zo prominent aangelegd, maar de ontwikkeling heeft wel decennia lang op zich laten wachten. Lucifer is gebaseerd op een karakter uit een stripboeken serie genaamd The Sandman, in eerste instantie uitgegeven door DC Comics en later door hun imprint Vertigo. Lucifer was geen hoofdkarakter in The Sandman, maar werd later de protagonist van zijn eigen gelijknamige spin-off comic. Nu is er dan de verfilming van deze spin-off, in de vorm van een tv-serie, ontwikkeld door Californication bedenker Tom Kapinos.

Lucifer draait om de duivel (Tom Ellis) zelf, die ontevreden is en zich verveelt als de heerser van de hel en besluit om naar de Aarde te komen om daar van zijn pensioen te genieten. Nadat hij betrokken raakt bij de dood van een jonge vrouw, besluit hij samen te werken met detective Chloe Decker (Lauren German) om de moord op te lossen. Dit mysterie is de rode draad van de serie, maar vrijwel iedere aflevering gaat over een andere misdaad die opgelost moet worden. De makers van de serie volgen buiten Lucifer’s motivatie (verveling en vrije wil), en een aantal karakters zoals zijn broer Amenadiel (D.B. Woodside) en zijn dienaar Mazikeen (Lesley-Ann Brandt), vrij weinig van het bronmateriaal. Deze Lucifer volgt een soort CSI procedure zoals we deze veel vaker zien in standaard misdaadseries. Gedreven door zijn rol om het kwaad te straffen en zijn fascinatie voor detective Chloe, werkt Lucifer samen met de politie om diverse misdaden op te lossen.

Het grootste voordeel van Lucifer bij het oplossen van misdaden is zijn bovennatuurlijke macht om mensen hun grootste geheimen te laten vertellen. Daarnaast beschikt hij ook over een onmenselijke dosis charisma die voor ieder mens onweerstaanbaar is. De enige die zijn avances kan weerstaan is Chloe, al wordt hier nooit een echte verklaring voor gegeven. Een ander opmerkelijk iets is dat werkelijk niemand zich iets lijkt aan te trekken van iemand die openlijk beweert de duivel te zijn en daar toch ook vaak genoeg aanleiding voor geeft om het in ieder geval in twijfel te trekken. Met de cast zit het gelukkig wel goed, waarbij vooral Tom Ellis schittert als Lucifer. Hij heeft exact de juiste uitstraling als charismatische womanizer, die ook zijn kwade zijde kan laten zien wanneer dat nodig is. De rest van de cast is zeer solide, al hebben de meeste karakters vrij weinig om het lijf. Lucifer is een vermakelijke serie, maar dit eerste seizoen stijgt nergens boven de middelmaat uit. Vooral de soapachtige elementen en repetitieve zijplotjes gaan op den duur vervelen.

Extra’s:
• Four Character Profiles: (04:38) Vier korte karakter profielen van Amenadiel, Chloe Decker, Linda en Dan.
• Devillish Duo: (01:31) Een promotie spot met hoofdrolspelers Tom Ellis en Lauren German.
• Lucifer Morningstar: (00:53) Nog een promotie spotje met Tom Ellis.
• 2015 Comic-Con Panel: (13:02) Een registratie van het live panel tijdens het Comic-Con 2015 evenement.
• Unaired Scenes: (05:36) Totaal acht korte verwijderde scenes.
• Gag Reel: (06:03) Een overzicht met bloopers.

Lucifer – Seizoen 1 is een serie met een zeer fascinerend karakter, gespeeld met grootse charme door Tom Ellis. Het eerste seizoen heeft een centrale verhaallijn maar het overgrote deel van de afleveringen worden gevuld met niet relevante misdaden en veel clichématige zijplots. Dit haalt het tempo uit de spreekwoordelijke rode draad en vervalt al gauw in repetitief formulewerk. Voor een serie die de duivel als hoofdpersoon heeft, valt er voor een horror liefhebber absoluut niets te beleven. Het is dan in feite ook meer een misdaadserie in de vorm van CSI, maar dan met de bovennatuurlijke voordelen die de duivel als ware detective kan hanteren.  Toch heeft Lucifer in dit genre wel een aardige balans weten te vinden. Het bevat de nodige drama, menselijke conflicten, een beetje luchtige humor, maar vooral een charismatische hoofdrolspeler die ook zeker vereist is voor een rol als deze. Aan het eind van het seizoen worden er nog wat intrigerende uitrollen gedaan voor het volgende seizoen, waarin de ontwikkelingen van Lucifer vast verder uitgediept wordt.

Met dank aan Warner Home Video voor het recensie-exemplaar.

10 oktober, 2017

[bol_product_links block_id="bol_59d8f4f341d1f_selected-products" products="9200000079444444,9200000081704724,9200000078899602" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]