Magic Mike XXL

RegieGregory Jacobs
Releasedatum18-11-2015
Speelduur111 minuten
DistributeurWarner Bros. Home Entertainment
CastChanning Tatum, Amber Heard, Matt Bomer, Adam Rodriguez, Elizabeth Banks

Drie jaar nadat Mike op zijn hoogtepunt het strippersleven achter zich liet, komt hij erachter dat ook de overgebleven ‘King of Tampa’ de handdoek in de ring willen gooien. Dit moet alleen wel op hun manier en hiervoor moet het dak er nog een keer vanaf tijdens een spetterend optreden in Myrtle Beach. Daarbij kan de legendarische Magic Mike naast hen op het podium niet ontbreken. Onderweg naar hun laatste optreden stoppen ze in Jacksonville en Savannah om oude banden aan te halen en nieuwe vrienden te maken. Ook leren ze nieuwe moves en schudden ze op verrassende wijze het verleden van zich af.

De mannen van ‘Kings of Tampa’ zijn terug in het vervolg op Magic Mike uit 2012. In dit vervolg zien we twee van de heren uit de eerste film helaas niet meer terug. Daarentegen zien we Channing Tatum gelukkig wel weer voorbijkomen als Mike, want zonder hem geen Magic Mike. Ondanks dat de andere heren een paar goede dansmoves laten zien, moeten we het toch echt vooral hebben van Tatum’s dansmoves. Naast Tatum zien we Matt Bomer weer voorbijkomen als mooiboy Ken, Adam Rodriguez als feestbeest Tito, Joe Manganiello als de stoere Big Dick Richie en Kevin Nash als de artistieke Tarzan. We zien alle heren weer in een nietsverhullende string in beeld verschijnen en alleen daarvoor zullen de meeste vrouwen (en wellicht enkele mannen) deze film kopen.

Naast deze mannelijke schoonheden zijn er ook weer een aantal mooie vrouwen toegevoegd aan de cast. Zo speelt Jada Pinkett Smith de mysterieuze Rome, die de baas is van een huis vol met strippers die vrouwen het hoofd op hol laten slaan. Elizabeth Banks vertolkt de rol van Paris, die de show in Myrtle Beach leidt. Daarnaast is er natuurlijk ook nog een dame die het hoofd van Mike op hol brengt. Hiervoor zien we Amber Heard als Zoe, die in eerste instantie een beetje terughoudend is naar de groep. Ondanks dat Heard haar rol goed speelt, voegt haar personage niet veel aan het verhaal toe. Daarbij kijken de meeste van ons deze film vooral vanwege het mannelijke schoon. Waarom moet daar dan weer een romantische twist aan het verhaal gegeven worden?

De film heeft een visuele upgrade gehad als je deze vergelijkt met zijn voorganger. Waar in het eerste deel constant een geel kleurenfilter over de beelden was gegooid is deze in Magic Mike XXL verdwenen. Hierdoor zijn de kleuren weer normaal en dit geeft je ogen meer rust. De dansmoves van de heren zijn verbeterd en je ziet ook verschillende dansers in bijrollen die goed kunnen dansen waardoor het niet de hele film alleen om Mike draait. Maar toch zit er ook een minpunt aan deze moves, of eigenlijk meer aan de hoeveelheid moves. Natuurlijk komen er nog genoeg scènes voorbij waarbij de heren hun kleren uittrekken, maar het verhaal draait om stoppen met het strippersbestaan en daardoor zien we de moves minder vaak dan in het eerste deel.

Extra’s: Er staat een extra filmpje op de DVD en in hierin vertellen de choreografen hoe ze bij de verschillende scènes de danspasjes hebben verzonnen en aangepast. Dit is best een leuk stukje, want zo kom je als kijker te weten waarom elk personage een specifieke dans doet en waarom deze zo goed bij dat personage past.

Magic Mike XXL is een heerlijke film om naar te kijken, waarbij het vooral gaat om wat het oog ziet en het wat minder gaat om het verhaal. Dat de heren gaan stoppen is jammer, maar betekent dit het einde van Magic Mike? Ergens zou dit wel goed zijn, want de film is minder uitdagend dan zijn voorganger. Ook mis je ondanks de kleurenfilterupgrade voor je gevoel wat dansscènes. Desalniettemin, is Magic Mike XXL een leuke film geworden die je een keer gezien moet hebben. Al is het alleen maar om te weten hoe je, je billen moet schudden om je partner het hoofd op hol te brengen.

Met dank aan Media Tornado en Warner Bros. Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

23 november, 2015

Auteursinformatie: Jantine van Lierop