Mary Queen of Scots 4K

Informatie

RegieJosie Rourke
Jaartal2018
Releasedatum10-07-2019
Speelduur119 minuten
DistributeurUniversal Pictures Home Entertainment
CastSaoirse Ronan, Margot Robbie, Jack Lowden, David Tennant, Joe Alwyn, Martin Compston, Guy Pearce en Brendan Coyle

In 1561 keert Mary, koningin van Schotland, na de dood van haar echtgenoot uit Frankrijk terug naar haar halfbroer de graaf van Moray in Schotland. In Engeland is haar nicht Elizabeth de koningin van Engeland. Ze is ongehuwd en heeft geen erfgenaam kunnen produceren, en wordt bedreigd door de potentiële claim van Mary op de troon. Elizabeth wil Mary onder controle houden en haar aanspraak op de troon verzwakken door haar te laten trouwen met een Engels staatsburger. Ze besluit haar geliefde, Robert Dudley, naar Mary te sturen, maar Mary weigert hem omdat hij geen koninklijke is, met als enige uitzondering dat ze tot troonopvolgster benoemd wordt. Aarzelend om Dudley te laten gaan, stuurt Elizabeth in het geheim Lord Darnley naar Schotland onder het mom van leven onder hun religieuze vrijheid. Ondanks het aanvankelijke gevoel van een bijbedoeling van Darnley’s kant, raakt Mary geleidelijke aan gesteld op hem en accepteert uiteindelijk zijn huwelijksaanzoek. Het naderende huwelijk van Mary en Darnley veroorzaakt een constitutionele crisis in beide landen. Engeland is bang dat Mary de claim op de kroon zal doen, en Schotland is bang voor Engelse overname. Het drijft de twee ‘zussen’ tot het uiterste met desastreuze gevolgen. 
 
Het verhaal van Elizabeth I van Engeland is al ontelbare keren verfilmd, was het niet voor het grote scherm, dan wel middels televisie- / miniseries. En met Helen Mirren en Cate Blanchett niet de minste actrices die de rol van Elizabeth op hun cv hebben staan. Haar grote rivaal van weleer, Mary I of Scotland, passeert altijd de revue of maakt een onderdeel uit van de centrale verhaallijn, maar had nog niet eerder zo’n prominente hoofdrol als in “Mary Queen of Scots”. Haar historie is wellicht niet zo uitgestrekt en groots als die van Elizabeth, maar om alle drama van haar leven in slechts twee uur film te proppen is simpelweg niet voldoende. En toch zou de casting van de weergaloze Iers-Amerikaanse actrice Saoirse Ronan in de titelrol alleen al een legitieme reden zijn om Mary’s vroege jaren naar het grote scherm te brengen. In het verleden werd Mary vaak afgeschilderd als een seksueel bevrijde en losbandig karakter, met haar drie huwelijken en het tragische lot dat elk van die echtgenoten overkwam. Vruchtbaar materiaal voor scenarioschrijvers om hiermee te exploiteren.

Josie Rourke is van oorsprong een zeer ervaren theaterregisseur, die met Mary Queen of Scots haar filmdebuut maakte. Jammer genoeg is het eindresultaat een nogal saaie en moeizame vertelling van het verhaal, over hoe het titelkarakter vocht voor haar plaats op de troon, een voorvechter was van religieuze vrijheid en maatschappelijke veranderingen niet in de weg stond. De film kiest er voor om de historische verhalen uit de 16e eeuw te ondersteunen met meer moderne toegankelijke plotlijnen die bedoeld zijn om op actuele thema’s op te rakelen. “Scots” doet een poging om het verleden met het heden te verbinden, niet door middel van historische feiten, maar bij wijze van herkenbaarheid in modern overkomende karakters. Dat Rourke ervaring heeft met theater, is te merken aan de wijze waarop de decors en kostuums ontworpen zijn. Niet voor niets wist een vrij doorsnee film als dit hiervoor een Oscar binnen te slepen. Dat hieraan meer aandacht werd besteedt, evenals het uitbeelden van historische figuren met moderne menselijke karaktereigenschappen is zonde, aangezien het ontbreekt in het vertellen van een boeiend historisch drama.

Mary Queen of Scots graaft in de sappig politieke, sociale en seksuele manoeuvres van zijn tijd. Over hoe de strijd om koninklijke suprematie uitgevochten werd met manipulaties en gevechten die vooral door de mannelijke handlangers van Mary en Elizabeth werden gestreden. Het is een complex moeras van politieke, culturele en religieuze bewegingen, om nog maar te zwijgen over de talloze familievetes die aan bod komen maar geen enkele meerwaarde hebben. De uiterlijke kenmerken van de film zijn dan wel weer van hoge waarde, met schitterende kostuums, make-up en decors. Een ander positief aspect is de uitbeelding van Mary en Elizabeth, door Saoirse Ronan en Margot Robbie. Het is vanwege hun prestatie dat je als kijker nog enigszins de band voelt tussen de nichten, ondanks de interne en externe factoren die ze uit elkaar trekken. Slagvelden of andere vormen van actie wordt allemaal offscreen getoond, wat het drama ten goede komt, maar het tempo bij vlagen tergend traag houdt. Daarnaast wordt je als kijker overladen met niet noemenswaardige of te onthouden karakters en zijplotten, wat je afleidt van waar het in de essentie om draait.

Extra’s: Mede door de toevoeging van de Blu-ray uitgave aan deze release is er het nodige aan bonusmateriaal te vinden op deze combi-verpakking.
· An Epic Confrontation (03:58) Een korte extra die zich richt op de eveneens korte confrontatie tussen de twee nichten.
· Tudor Feminism (03:35) Een korte discussie over hoe de koninklijke personages wanhopig met elkaar bevriend willen zijn, ondanks de krachten die hun relatie tegenwerkt.
· Something About Marys (02:24) Een blik op de band die werd gedeeld tussen de actrice in de film die allen de naam Mary droegen.
· Audiocommentaar: Een audiotrack ingesproken door regisseur Josie Rourke en componist Max Richter, waarbij het niemand zal verbazen dat een groot dan ook over de muziek en de invloed hiervan zal gaan.

Mary Queen of Scots is een historisch filmdrama die zich voor de verandering dan wel een keer focust op Mary in plaats van Elizabeth I, maar weet desondanks je aandacht niet al te lang vast te houden. Het verhaal is traag en chaotisch, en vooral niet bereidt om het in een meer traditionele context te vertellen. In plaats daarvan kiest regisseur Josie Rourke ervoor om haar debuutfilm een “veilige” route te geven door een verhaal van vijf eeuwen geleden toegankelijker te maken voor een modern publiek en het te vertellen in een meer benaderbare context met moderne ideeën en denkprocessen. Dit hoeft vanuit artistiek perspectief niet perse negatief te zijn, ware het niet dat de film daar zo strikt en moedwillig op inspeelt, dat het soms vergeet dat het iets historisch waardevols wil vertellen. Kostuums, make-up, decors en de acteerprestaties van Ronan en Robbie zijn uitstekend, maar weten het saaie verhaal van Mary Queen of Scots helaas niet te verdoezelen.

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Picture Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

26 juli, 2019

Beoordeling

Film
Extra
Eindcijfer

Bol.com

Trailer