Mon Roi

RegieMaïwenn
Releasedatum08-04-2016
Speelduur126 minuten
DistributeurCinéart Nederland BV
CastVincent Cassel, Emmanuelle Bercot, Louis Garrel en Isild le Besco

Na een ernstig ski-ongeval wordt Tony in een revalidatiecentrum opgenomen om te herstellen van een zware knieblessure. Naast een fysieke blessure is het duidelijk dat ze gebukt gaat onder haar verleden. In het revalidatiecentrum heeft ze alle tijd om daar over na te denken. Het blijkt dat Tony eerder in haar leven in de ban raakte van de op het eerste gezicht charmante Georgio, een man die alles had en kon krijgen wat zijn hartje begeerde. Na een periode op een roze wolk gezeten te hebben bleek Georgio ook zijn zwarte kant te hebben. Terugvechtende van haar knieblessure is het voor Tony een kans om terug te kijken op deze heftige relatie en om deze zware jaren te verwerken.

Regisseuse van de film is Maïwenn, een Franse actrice bekend uit onder andere Leon: The Professional en The Fifth Element. In 2011 wist ze indruk te maken met haar film Polisse en won ze zelfs de prestigieuze Juryprijs op het Filmfestival van Cannes. Met Mon Roi gooide ze opnieuw hoge ogen op dit Filmfestival, getuige de acht en halve minuut durende staande ovatie. Met Mon Roi levert Maïwenn dan ook een sterk verhaal af over liefde en destructie. Aan het begin van de film zien we dat Tony van een berg skiet, waarna ze met een knieblessure in een revalidatiecentrum beland. De precieze toedracht van het ongeval krijgen we nooit te zien. Was het daadwerkelijk een ongeluk? Of was het een mislukte zelfmoordpoging? Het is in elk geval duidelijk dat er iets met Tony aan de hand is en als kijker ben je benieuwd hoe Tony op dit punt in haar leven is beland.

Daarna neemt Maïwenn de kijker in flashbacks mee terug in het verleden van Tony. We zien hoe Tony en Georgio elkaar ontmoeten in een Parijse nachtclub. Nadat de twee voor het eerst het bed gedeeld hebben, wil Tony weten of hij net zo’n eikel is als eerdere mannen. Als kijker merk je dat Georgio net iets te lang over zijn antwoord nadenkt. Waarop hij antwoord dat hij de koning van de eikels is. Georgio doet het al lachend overkomen als een grapje en pas later wordt pijnlijk duidelijk dat er een kern van waarheid inzit. Liefde maakt echter blind en Tony stort zich dan ook in een onstuimig liefdesavontuur. Vervolgens zien we hoe Tony onder invloed van de manipulerende Georgio veranderd van een gelukkige vrouw in een ongelukkig wrak. Het is dus niet zo gek dat Tony tijdens haar revalidatie deze verstikkende en vernietigende passie nog moet verwerken.

In de rollen van Tony en Georgio zien we Emmanuelle Bercot en Vincent Cassel. Georgio is een stijlvol geklede restauranteigenaar die woont in een prachtig appartement. Zonder enige moeite zet Cassel de rol van Georgio neer. Als kijker geloof je gewoon dat hij echt een man is die met zijn charmes de boel kan manipuleren. Cassel heeft dan ook de perfecte uitstraling en acteerkwaliteiten voor een rol als deze. Bercot speelt vol overtuiging de van nature onzekere Tony, die alles wat Georgio zegt lijkt te slikken als zoete koek. Voor haar rol als Tony werd Bercot dan ook niet voor niets bekroond met de prijs voor Beste Actrice op het Filmfestival van Cannes. Ook de bijrollen zijn goed gecast. Zo zien we Louis Garrel als Solal, de broer van Tony. Vol wantrouwen kijkt hij naar de relatie van Tony en ziet hij met lede ogen toe hoe zijn zus steeds ongelukkiger wordt.

• Verwijderde scènes (29:57): Een collectie van scènes die zijn gesneuveld in de montagekamer. Van de meeste scènes is meteen duidelijk waarom deze uit de film zijn gelaten. De scènes voegen namelijk weinig toe aan het verhaal en hadden de film onnodig lang gemaakt.
• Bloopers (14:03): Een overzicht van bloopers en blunders tijdens de productie. Het blijkt dat de sfeer op de set luchtig was en de acteurs onderling nogal wat plezier beleefden.
• Trailers: Mustang, Girlhood en Polisse.

Mon Roi is een sterke film over liefde en destructie die goed laat zien hoe liefde echt blind kan maken. Voor teveel mensen zal het verhaal herkenbaar zijn. Het verhaal zou namelijk zomaar een greep uit hun leven kunnen zijn. Want hoeveel mensen worden (of werden) in hun relatie wel niet geconfronteerd met een dominante partner? Met dit in je achterhoofd is de film des te pijnlijker en misschien zelfs wel confronterend. Dat het verhaal goed overkomt is mede te danken aan het uitstekende spel van Bercot en Cassel.

Met dank aan Cinéart Nederland voor het recensie-exemplaar.

17 april, 2016