RegieAlejandro Landes
Jaartal2019
Releasedatum09-01-2019
Speelduur103 minuten
DistributeurSource 1 Media
CastJulianne Nicholson, Sofia Buenaventura, Moisés Arias en Julian Giraldo

Op een afgelegen Colombiaanse bergtop, voeren de Monos, een groep commando’s die alleen door hun aliassen worden gekenmerkt, militaire trainingsoefeningen uit terwijl ze waken over een Amerikaanse krijgsgevangene die alleen wordt aangeduid als “Doctora”. Ze worden bezocht door de Messenger, die toezicht houdt op hun oefeningen en hen opdraagt om nog harder voor zichzelf te zijn. Tween van de Monos, Lady en Wolf, vragen toestemming om een romantische relatie aan te gaan, die door de Messenger wordt geautoriseerd. Voordat hij weer vertrekt, laat hij de Monos verantwoordelijk voor een melkkoe genaamd Shakira. Samen met andere jonge rebellen zoals Rambo, Smurf en Bigfoot, voeren ze hun oefeningen uit, terwijl ze zich ’s nachts bezig houden met jeugdig hedonisme. Nadat een hinderlaag de groep de jungle in drijft, beginnen zowel de missie als de ingewikkelde banden tussen de groep langzaam uiteen te vallen. Orde daalt af in chaos en al gauw beginnen de sterken te jagen op de zwakken van de Monos.

Monos is de nieuwste film van de onbekende Colombiaans-Ecuadoriaanse filmregisseur Alejandro Landes. Met zijn rauwe saga over een groep kindsoldaten die duisternis ontdekken in hun eigen harten in een niet nader genoemde Latijns-Amerikaanse wildernis, zet hij zich gelijk op de kaart. Monos is een verbazingwekkend mooi gemaakte film in een lelijke realiteit in termen die zo diep paradoxaal zijn dat het bijna surreëel wordt. Het maakt de film tot een bijzondere ervaring die zowel mooi en brutaal is, als abstract en eigenzinnig. De rebelse groep van zowel jongens als meisjes, met hun armoedige kleding en gehavende machinegeweren die over hun dunne schouders bungelen, worden allemaal genoemd bij hun pseudoniem zoals Rambo, Boom-boom, Lady, Dog, Wolf en Bigfoot. Op een mistige bergtop bezetten deze “beesten zonder natie” een militair ogende verwoeste bunker en waken zij over één enkele gevangene, een blanke Amerikaanse ingenieur die ze Doctora noemen. De duur van haar gevangenschap wordt terloops aangegeven door de groei van haar stijve rode haar.

De groep heeft weinig begrip of interesse in het bredere politieke spel waarin ze zich bevinden, maar aanvankelijk is er nog een soort woeste stabiliteit onder leiding van Wolf, die de verantwoordelijk heeft gekregen van hun kapitein en drill-instructeur Mensajero. Met de intentie om zijn rekruten te controleren en onregelmatige teken-van-leven video’s van de gevangene te maken, zijn Mensajero’s bezoeken slechts sporadisch, maar vertegenwoordigt hij wel een onschendbare volwassen autoriteit en eigenlijk hun enige connectie met de militaire rebellen die bekend staat als “The Organization”. Wanneer de kostbare melkkoe die hij onder hun hoede liet, per ongeluk wordt gedood tijdens de ceremoniële viering van het ‘huwelijk’ tussen Wolf en Lady, veroorzaakt dit een keten van ongeluk. De leiding wordt overgenomen door de onzekere en opvliegerige Bigfoot en hij sleept hen mee in een afdaling van de relatieve idylle op de bergtop naar de stomende krioelende jungle daaronder.

Het glorieuze en veranderlijke camerawerk van onze eigen cinematograaf Jasper Wolf vormen een centraal onderdeel van de soms spookachtige sfeer en effectiviteit van de film. De camera is bij vlagen adembenemend waarbij heilig ogende panorama vergezichten worden gecreëerd die neerkijken op zwevende wolkenbanken die bergtoppen omringen. Op andere momenten is het cameraframe dynamisch en schokkerig, als een handheld, of wordt het wazig en blurry wanneer enkele Monos zich vergrijpen aan paddo’s en in een trip belanden. Deze constante ontregeling geeft de film een verschuivende focus, weerspiegeld in de manier waarop verschillende karakters de hoofdrolspeler lijken te zijn. Rambo is de jongste en lijkt representatief voor de angstige, hoopvolle mensheid die in hen allemaal aanwezig is, te midden van zoveel wreedheid en wanhoop.

Extra’s: Op de Blu-ray release is naast deze prachtige film geen ruimte gemaakt voor bonusmateriaal.

Monos is een grimmige doch betoverende film, waarin een groep jonge guerrilla’s zich op een afgelegen bergtop hebben gevestigd en hier militaire trainingen houden terwijl ze waken over een krijgsgevangene. De film heeft overduidelijk inspiratie gehaald uit “The Lord of the Flies” en “Apocalypse Now”, maar beginnend regisseur Alejandro Landes heeft de vurige elementen wel op geheel eigen wijze in zijn film verwerkt. De muzikale score van Mica Levi is meeslepend en overdonderend. Bergtrommels die rommelen onder fluitende pijpjes, en langs de beelden van eindeloos gevaarlijke landschappen worden we overspoeld door industriële geluiden die klinken als kloppende turbines. De grotendeels onbekende en onervaren jonge cast zijn indrukwekkend en bij vlagen angstaanjagend. Monos is een huiveringwekkende film die wordt gedragen door adembenemende beelden van Jasper Wolf en een abstracte verhaalstructuur die bijdraagt aan de beklemmende sfeer.

Met dank aan Triple P Entertainment, Gusto Entertainment en Source 1 Media voor het recensie-exemplaar.

26 januari, 2020

[bol_product_links block_id="bol_5e1ed8fbe1563_selected-products" products="9200000124306966,9200000124306962" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]