RegiePatrice Toye
Jaartal2019
Releasedatum10-06-2020
Speelduur99 minuten
DistributeurImagine Filmdistributie
CastTijmen Govaerts, Ina Geerts & Line Pillet

Jonathan komt door gebrek aan bewijs vrij uit de gevangenis en trekt bij zijn moeder in om zijn oude leventje weer op te pakken. Van zijn psycholoog krijgt hij huiswerk mee om aan zichzelf te werken en een beter mens te worden. Jonathan stort zich volledig op die uitdaging, maar merkt in zijn omgeving dat mensen zijn vermoedelijke daden nog niet zijn vergeten. Toch houdt Jonathan dapper vol en probeert hij zijn aandacht af te leiden door te zorgen voor een grote muidhond die hij verzwakt in het water aantreft. Jonathan maakt goede stappen, maar dan wordt zijn harde werken op de proef gesteld als er een moeder met haar negenjarige dochter naast hem komt wonen. Jonathan voelt zijn oude pedofiele gevoelens weer door zijn lijf, maar doet zijn best om deze het hoofd te kunnen bieden om ooit als normale jongen door het leven te kunnen gaan. De worsteling wordt voor Jonathan echter steeds lastiger als zijn buurmeisje Elke zich uit eenzaamheid tot hem richt. Jonathan doet zijn best om gewoon een goede vriend voor haar te zijn, maar lukt het hem om boven zijn verleden te kunnen blijven staan?

Sympathie ontwikkelen voor een pedofiel; het is niet de eerste gedachte die bij je opkomt als je het hebt over een persoon die zich aangetrokken voelt tot jonge kinderen. Toch zette het gelijknamige boek van Inge Schilperoord de lezer zeker aan tot het tonen van sympathieke gevoelens voor de jonge Jonathan. Stap voor stap nam ze de lezer mee op de moeilijke reis die Jonathan moet doorstaan. Het knappe daarbij was dat de schrijfster niet de daad probeerde goed te praten, maar pijnlijk duidelijk maakte dat niet iedere pedofiel hetzelfde is. Dat sommige zich wel degelijk bewust zijn van de ziekte de hen hun hele leven in een houdgreep houdt. Een boek dat inzicht gaf in het gedachtegoed van een pedofiel en de lezer in ieder geval tot nadenken aanzet om niet iedere pedofiel over dezelfde kam te scheren. Maar hoe valt die sympathie bij een verfilming waarbij er visuele invulling wordt gegeven aan het leven van een pedofiel die weer probeert terug te keren naar een maatschappij die hem zo hard de rug heeft toegekeerd?

Het boek maakte al een diepe indruk en hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden van de film van regisseuse Patrice Toye. Ook Toye laat het aan de kijker over welke gevoelens het kweekt voor de jonge Jonathan die op weergaloze wijze gespeeld wordt door Tijmen Govaerts (Girl). In het begin is het nog niet duidelijk waar Jonathan precies voor vrij is gesproken, maar beetje bij beetje valt de puzzel in elkaar als we voor het eerst kennismaken met zijn buurmeisje Elke. Op dat moment weten we waar hij mee worstelt, maar op dat moment hebben we ook al met hem te doen tijdens zijn verwoede pogingen om zijn plek in de maatschappij weer op te eisen. Het maakt van Muidhond een bijzonder intrigerend en gedurfde film die bijzonder veel indruk weet te maken door een beladen onderwerp een menselijk gezicht te geven. En de kijker constant in twijfel te brengen met zijn of haar eigen vooroordelen.

Muidhond, een titel die refereert naar de grote vis bij Jonathan in een te kleine kom die uiteraard synoniem staat voor hem zelf, geeft een zeer boeiende en interessante inkijk in een onderwerp die behoorlijk aan taboe onderhevig is en daar zowaar een kleine verandering in kan aanbrengen. De film zou wat dat betreft meer dan prima kunnen dienen als lesmateriaal om te laten zien dat ieder verhaal, ieder leven en ieder vooroordeel altijd een andere zijde heeft. Hoe ongemakkelijk die andere zijde ook mag zijn. Muidhond is alles behalve een gemakkelijke zit die de kijker zeker niet onberoerd zal laten. Vooral ook omdat het einde van de film op meerdere manieren te interpreteren is. Muidhond maakt indruk. Heel veel indruk.

Extra’s: Helaas moet Muidhond het in Nederland doen met enkel een kale release op dvd. Er zijn dus geen extras te vinden op de schijf.

Muidhond maakt bijzonder veel indruk door de kijker inzicht te geven in het leven van een pedofiel. Geen gemakkelijk onderwerp, maar de film krijgt het zowaar voor elkaar om enige sympathie op te roepen bij het personage Jonathan die weer terugkeert naar de maatschappij en een normaal leven probeert op te bouwen. Muidhond is alles behalve een makkelijke zit, voor ouders van jongere kinderen al helemaal niet, maar is tegelijkertijd wel ontzettend intrigerend en boeiend om te kijken. Regisseuse Patrice Toye geeft met Muidhond pedofilie een ander gezicht en zet zonder enige twijfel aan tot nadenken. Wellicht krijgt de film het zelfs voor elkaar om de mogelijkheid tot een dialoog net wat verder te openen.

Met dank aan Imagine Filmdistributie Nederland i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

31 juli, 2020