Old
Informatie
Regie | M. Night Shyamalan |
Jaartal | 2021 |
Releasedatum | 01-12-2021 |
Speelduur | 109 minuten |
Distributeur | Universal Pictures Home Entertainment |
Cast | Vicky Krieps, Gael García Bernal, Rufus Sewell, Nikki Amuka-Bird, Ken Leung, Kathleen Chalfant, Abbey Lee, Aaron Pierre, Nolan River, Alexa Swinton, Eliza Scanlen, Alex Wolff, Kylie Begley, Emun Elliott, Embeth Davidtz en Thomasin McKenzie |
Het getrouwde stel Guy en Prisca Cappa reizen met hun twee jonge kinderen Maddox en Trent naar een tropisch resort voordat ze gaan scheiden. Ze zijn direct onder de indruk van de accodomodatie en worden volledig in de watten gelegd. Op advies van de manager van het resort bezoekt het gezin een afgelegen strand waar ze ook andere mensen uit het resort treffen. Wanneer de groep een lijk op een strand vindt, is dat het begin van een reeks mysterieuze gebeurtenissen. Zo groeien de drie tieners in de groep in rap tempo uit tot tieners en beseft de groep langzaam maar zeker dat er onnatuurlijke zaken aan de hand zijn als ieder van hun snel veroudert. Terwijl een deel van de groep doorslaat en een andere deel van de groep worstelt om van het strand te ontsnappen, ontdekken ze al snel dat er geen ontkomen aan is.
Na twee vingeroefeningen brak regisseur M. Night Shyamalan door met de supernatuurlijke thriller The Sixth Sense, een film die vooral bekend werd door ‘de grote twist’. Waar hij erin slaagde om met Unbreakable een meer dan aardige opvolger af te leveren, werd ‘de twist’ wel een dingetje in zijn oeuvre. Het werd allemaal steeds vergezochter en ondanks dat het uitgangspunt vaak best interessant was, werden de films er over het algemeen gezien niet beter op. Pakweg tien jaar geleden ging het zelfs goed mis. Grote commerciële titels als The Last Airbender (2010) en het Will Smith-vehikel After Earth (2013) werden pijnlijke flops en deden het slecht aan de box-office. Met found-footage film The Visit ging hij terug naar de basis en leverde hij met een beperkt budget weer een zeer behoorlijke film af. Met Split leverde hij vervolgens weer een kassucces, waarna hij met Glass zijn Unbreakable-trilogie mocht completeren. Toch was het maar weer afwachten waarmee Shyamalan vervolgens mee op de proppen zou komen. Feit is wel dat het uitgangspunt van Old direct weer weet te intrigeren.
Ondanks dat Old gerust gezien mag worden als kleinere film in het oeuvre van Shayamalan, heeft hij toch weer een behoorlijke cast op weten te trommelen. Gael García Bernal en Vicky Krieps zijn als ouders van het gezin eigenlijk de belangrijkste motor, al krijgen zij gezelschap van een kleurrijke en gevarieeerde cast. Zo zien we aan de ene kant een talent als Thomasin McKenzie en aan de andere kant een ervaren rot in het vak als Rufus Sewell. En zoals bijna altijd heeft Shyamalan zichzelf ook dit keer weer een rolletje toebedeeld, als de chauffeur die de gasten naar het strand brengt. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het element waar deze film om draait aardig gevarieerde effecten geeft op de verschillende leeftijden en er daarnaast meer dan genoeg te vertellen valt over de personages. Toch ligt de focus vooral op het gezin Cappa en heeft het ene personage beduidend meer te doen dan de ander. Iets wat toch vooral ligt aan de uitwerking hiervan in Shyamalans’ uiteraard weer zelfgeschreven script. Zo dienen meerdere personages op het strand eigenlijk enkel als veredelde schermvulling en had Shyamalan hier toch wel een stuk strenger op zichzelf mogen zijn.
Naast de uitwerking van de personages gebeuren er ook op het strand de nodige zaken waar je zo je vraagtekens bij kan hebben. Zo lijkt de veroudering niet altijd even consequent. Zo ligt het ene moment de focus op de kinderen, die van zesjarigen in rap tempo uitgroeien tot tieners en verplaatst de aandacht zich een volgend moment vrijwel volledig naar de volwassenen die last krijgen van allerhande ouderdomskwalen. Het is hierbij net of de andere groep even in de wacht stond zegmaar. Onderaan de streep kunnen we dan ook eigenlijk niets anders concluderen dan Shyamalan weer met een intrigerend uitgangspunt op de proppen is gekomen, dat direct veel mensen zal aanspreken, maar het zoals zovaak maar weer de maar weer de vraag hoe hij de film tot een eind brengt. Zo zullen er mensen zijn die toch weer lijken te wachten op zijn welbekende plottwist. Gelukkig weet Shyamalan tegenwoordig dat zijn uitgangspunt in principe voldoende is om een film op te laten teren, en dat ook nog eens een flinke plottwist in het verleden nog weleens zorgde voor teveel van het goede. Toch laat de filmmaker zijn kijkers zich bij Old op z’n zachtst gezegd wat onbevredigend achter.
Extra’s: Naast de film zien we een handvol featurettes terug op de Blu-ray release van de film.
· Deleted Scenes (08:16) Een tiental verwijderde scènes; Cold Open, Maddox Overlooked, Guy and Prisca Have a Moment, Spa Options, Trent’s Trunk, Mirror Mirror, Despair, Maybe They’re on Their Way?, Patricia’s Loss en Birthday Party.
· Shyamalan Family Business (08:05) Een blik op de samenwerking van Shymalan met zijn dochter, die voor deze film optreedt als second unit director.
· All the Beach Is a Stage (09:37) Een featurette die zich richt op de setting en opbouw van de film, waarbij ook plaats is voor de plek van Old in het gehele oeuvre van Shyamalan.
· Nightmares in Paradise (07:27) Een blik op de opnamelocaties van de film.
· A Family in the Moment (06:18) Een featurette die zich richt op het familiegevoel ons de cast en crew, met in het bijzonder aandacht voor een soort afscheidsceremonie aan het eind van de opnameperiode.
Old is een film met een intrigerend uitgangspunt, maar komt eigenlijk ook nergens echt verder dan dat. M. Night Shyamalan heeft filmliefhebbers de afgelopen jaren flink wat originele verhalen voorgeschoteld. Dat valt uiteraard te prijzen, maar feit is wel dat zijn ene project een stuk beter slaagde dan het andere. Old zit er eigenlijk een beetje tussenin. Het is net of hij weer een waanzinnige ingeving had en daar vervolgens maar iets omheen heeft gebouwd, waarbij hij vergeten is om de personages voldoende uit te diepen en te zorgen voor een bevredigend einde. Wat niet helpt is dat de schrijver/ regisseur/ producent/ acteur zichzelf weer eens veel te serieus neemt en het allemaal bittere ernst is, maar ondanks dat hij flink doordraaft in de teleurstellende climax ontbreekt een bevredigende onderbouwing. Het maakt dat Old een aardig tussendoortje is, waarbij je na het lezen van de synopsis eigenlijk het beste van heel de film al tot je hebt genomen.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.