RegieCharles E. Bastien
Jaartal2020
Releasedatum26-02-2021
Speelduur91 minuten
DistributeurParamount Pictures
Cast

Niks is te dol, maar de pups moeten flink aan de bank als een sluwe Kopiekat de superkrachten van de puppy’s steelt. De pups moeten worden opgeladen met nieuwe krachten en een bijbehorende uitrusting om hun meest formidabele vijand tot nu toe neer te halen. En natuurlijk zijn ze nog niet af van Harold Humdinger. Zo weet hij dit keer niet alleen een gigantische robot te maken, om zo de gebouwen van Avonturenbaai te veroveren en een eigen stad te maken, maar bedreigt hij ook de baai met een zelfgemaakte kloonmachine. Alsof dat nog niet genoeg is bundelen Harold, Ladybird en de Kopiekat in de laatste aflevering hun krachten om de machtige meteoor van de Mighty Pups te stelen. Kunnen de Mighty Pups de aanvallen afslaan en opnieuw hun geliefde Avonturenbaai redden?

‘Paw Patrol, klaar voor actie, Ryder, meneer!’. Paw Patrol is een Canadees-Amerikaanse animatieserie die in Nederland als Nick Jr. wordt beschouwd, maar ook te zien is op Nickelodeon. De serie werd voor het eerst uitgezonden in augustus 2013 en bleek een groot succes bij vrijwel alle, vooral jonge, kinderen. Dit is ook niet zo vreemd, want het programma is naast dat de pups schattig zijn ook nog eens bijzonder leerzaam. Zo leren kinderen aan de hand van de serie hoe ze in teamverband samen kunnen spelen en hoe ze op een leuke manier bepaalde problemen kunnen oplossen. Met een zeer degelijke computeranimatie, iets waar menig kindertelevisiezender tegenwoordig prat op gaat, speelt de serie daarmee handig in op de behoefte van kinderen.

Net als bij de eerdere dvd releases van de serie, staat ook dit keer weer een thema centraal. Dit keer Mighty Pups: Charged Up, een reeks afleveringen waar de pups niet alleen gebruik maken van hun megakrachten, maar deze ook nog eens versterkt worden. Natuurlijk zijn de pups weer onder leiding van Ryder, een jongen die de leiding heeft over de zoek- en reddingshonden om de kuststreek van Avonturenbaai te beveiligen. Elk van deze honden heeft zijn eigen specifieke vaardigheid; Zo is Dalmatiër Marshall brandweerman, is Chase een Duitse herder in politiepak, Rubble een Engelse bulldog die graag graaft, houdt de chocolade labrador-retriever Zuma van water, let de vrolijke bastaard Rocky op het milieu en houdt cockapoo (mix van een cocker spaniël en een poedel red.) Sky een oogje in het zeil vanuit haar helikopter. Daarnaast wordt Avonturenbaai met regelmaat voorzien van nieuwkomers, zoals we dat dit keer zien in de vorm van reporter en fan van de Mighty Pups Hailey Dailey.

Waar bij eerdere dvd releases een greep werd gedaan uit de ondertussen zeven seizoenen van de serie, betreden we hier dus een nieuw zijpad. Na de introductie van de Mighty Pups in de vorm van een langer, bioscoopwaardig verhaal, is daar dus nu een vervolg. Waar de tegenstand steeds groter wordt, krijgen de pups ook gewoon steeds meer krachten. Nu de gewone Megapups niet genoeg blijken, krijgen we een opgeladen versie hiervan voorgeschoteld. En waarom ook niet? Met nieuwe pakken en voertuigen is het allemaal weer koren op de molen voor de kleinsten onder ons. En zo zal de doelgroep opnieuw tevreden zijn, al is het eigenlijk wel een wat karige dvd die dit keer in de schappen komt te liggen; zonder bonusaflevering. Toch getuigd het weer van slimme marketing, want wie geniet van dit avontuur op dvd zal in de speelgoedwinkel ongetwijfeld zijn ouder aan de mouw trekken om het speelgoed in huis te halen.

Extra’s: Naast de zes afleveringen is er dit keer geen bonusmateriaal toegevoegd aan deze dvd release. Een gemiste kans, want met het toevoegen van een proefafleveringen van een andere serie werd eerder gelijk een nieuwe markt aangeboord.

Paw Patrol: Mighty Pups – Charged toont de superkrachten van de pups tijdens hun grootste uitdaging. Voor dit vervolg op de Mighty Pups dvd worden de zes Charged Up-afleveringen die er tot op heden zijn gebundeld en eigenlijk levert dat gewoon weer een zeer geslaagde dvd op. Natuurlijk, het is allemaal weer vrij formulematig, maar naast erg vermakelijk blijft het met regelmaat behoorlijk leerzaam. Door steeds met een nieuwe vorm of invalshoek te komen doen de makers sowieso aan verdomd slimme marketing, die ervoor zorgt dat alles rondom de pups als warme broodjes over de toonbank gaat en de pups ook zeven jaar nadat zij voor het eerst op televisie te zijn waren de pups nog steeds mateloos populair zijn. De volgende dvd zal dan ook vast weer niet lang op zich laten wachten. Het moge duidelijk zijn; voor Paw Patrol is niets te dol!

Met dank aan Paramount Pictures i.s.m. Dutch FilmWorks voor het recensie-exemplaar.

5 maart, 2021