Pinocchio
Speelgoedmaker Geppetto leeft een eenzaam bestaan met zijn geliefde kat Figaro en vis Cleo in een klein dorpje. Op een avond maakt hij een pop die hij Pinocchio noemt en wenst, als hij voor het slapengaan de wensster aan de hemel ziet staan, dat deze tot leven zal komen en zal veranderen in een echte jongen. Zijn wens wordt door de blauwe fee ingewilligd, maar een echte jongen is Pinocchio nog niet geworden. Dat zal hij pas zijn als hij onderscheid kan maken tussen goed en kwaad. Geppetto probeert Pinocchio als een normale jongen op te voeden, maar om echt wat van de wereld te leren stuurt hij hem naar school. Maar op de weg daar naartoe beginnen pas de eerste problemen voor Pinocchio als hij in aanraking komt met verleiding. Het brengt hem op een gevaarlijk pad waarin hij zal moeten beslissen wie het beste met hem voor heeft en wie het slechte. Zal het Pinocchio lukken om zijn hart te kunnen volgen om uiteindelijk te veranderen in een jongen van vlees en bloed?
Acht september is uitgeroepen tot Disney Plus Day wat inhoudt dat het Huis van de Muis een paar fijne verassingen voor haar abonnees in petto heeft (en uiteraard hoopt om meer nieuwe nieuwsgierige leden aan te trekken). Eén van de ‘cadeautjes’ was de premiere van de live-action verfilming van Pinocchio, het sprookje van Carlo Collodi dat Disney ooit al eens verfilmde in 1940 en, volgens traditie van de filmstudio, toe was aan een live-action remake. Toch kun je je afvragen hoe fijn zo’n cadeautje werkelijk is en waarom Pinocchio niet gewoon op het witte doek verscheen zoals alle andere live-action films waar Disney ons de laatste jaren mee bestookt. Helemaal als je bedenkt dat regisseur Robert Zemeckis (Back to the Future, Forrest Gump) achter de camera staat en Tom Hanks is aangetrokken voor de rol van Geppetto. Had Disney wellicht toch niet zoveel vertrouwen in de film?
Natuurlijk is het fijn voor abonnees dat films ook exclusief op de streamingdienst van Disney verschijnen, maar een beetje vreemd is het natuurlijk allemaal wel. Toch is het begrijpelijk dat Pinocchio geen grote release op het witte doek heeft gekregen, want zo ‘groots’ als een Aladdin of The Lion King voelt het allemaal niet. Eerder als een vermakelijk toneelstuk die met wat extra effecten tot leven is gebracht. Precies zoals het origineel uit 1940 dus die ook wat kleinschaliger aanvoelde. En daarmee hebben we ook meteen het grootste pijnpunt van deze versie van Pinocchio te pakken: het brengt totaal niks nieuws onder de zon. Tuurlijk ziet de wereld er een stuk levendiger en haast realistisch uit, maar deze live-action laat maar weer eens zien dat er daardoor qua charme ook flink wordt ingeboet. En dat is natuurlijk eeuwig zonde.
Pinocchio is gewoon niet zo’n spectaculaire film als de animatiefilms van de laatste jaren en voelt vooral een beetje oubollig. Het verhaal is klein en schattig, maar de urgentie om de film in een nieuw jasje te steken ontbreekt. Alleen de scene met de walvis oogt een stuk spectaculairder, maar is te weinig om een remake te rechtvaardigen. Disney doet daarnaast weinig moeite om nieuwe verhaallijntjes op te trommelen of zaken een nieuwe wending of impuls te geven waardoor Pinocchio vooral ook een beetje gemakzuchtig aanvoelt. Vooral omdat de nieuwe toevoegingen die er wel zijn ook niks tot zeer weinig aan het geheel… eh.. toevoegen. Daarnaast zal het niemand verbazen dat Disney ook met Pinocchio voor inclusiviteit gaat en dus zijn bepaalde personage aangepast of toegevoegd om de boel wat gevarieerder te maken. Op zich een goede zet, maar in sommige zaken vooral ook een beetje te geforceerd.
En dan is er nog Tom Hanks, niet de minste naam om aan je film te kunnen koppelen. Helaas is zijn spel wat aan de theatrale kant. Alsof hij op de bühne staat voor de musical van Pinocchio in plaats de film. De rol van Geppetto zou hem prima kunnen passen, maar Hanks doet er te weinig mee om de rol een waardige invulling te kunnen geven. Verder dan het uitvergroten van de speelgoedmaker’s eigenschappen komt de 66-jarige acteur helaas niet waardoor het vaak schuurt tegen overacting. Alsof hij de rol speelt voor een groepje hele kleine kinderen. Het helpt in ieder geval niet om van Pinocchio een waardige film te maken die eigenlijk op het witte doek te bewonderen had moeten zijn. Wat dat betreft heeft Disney die kansen toch goed ingeschat.
Pinocchio is de zoveelste animatiefilm van Disney die in een live-action jasje is gestoken, maar is wederom van bijzonder weinig toegevoegde waarde. De film vertelt niks nieuws, boet in qua charme en voelt vooral een beetje oubollig. Pinocchio was altijd al niet de meest sterke of memorabele classic in het oeuvre van Disney en daar brengt deze versie van Robert Zemeckis helaas ook weinig verandering in. Het verklaart in ieder geval waarom de film het witte doek nooit heeft gehaald en gewoon op Disney Plus geplaatst is. Waarschijnlijk dat Disney zelf ook een keer het licht heeft gezien dat niet iedere Disney Classic zich goed laat lenen voor een live-action remake.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.