Prooi
Als een boerenfamilie wordt afgeslacht, roept de politie de hulp in van Lizzy. Zij is een dierenarts in Artis, met een stroef verlopend liefdesleven met de niet altijd even trouwe cameraman Dave. Lizzy constateert bij een nadere inspectie van het bloederige tafereel dat men de dader moet zoeken in een grote, bloeddorstige en zelfs mensetende leeuw. Niemand gelooft haar, maar als de slachtoffers zich in hoog tempo opstapelen in Amsterdam, besluiten de autoriteiten hulp in te schakelen. De pogingen om de leeuw te vangen in het Vondelpark lopen echter uit in een nieuw bloedbad. Hierop besluit men via Lizzy de hulp in te schakelen van haar ex, de Britse jager Jack. De jacht is geopend!
De hoogtijdagen van regisseur Dick Maas lijken achter hem te liggen. Toch is een film van zijn hand altijd iets om naar uit te kijken. Meer dan terecht natuurlijk, als je beseft dat hij verantwoordelijk is voor Hollandse klassiekers als De Lift, Amsterdamned en de Flodder-films. Nadat hij een mislukte poging deed om ook in Amerika een carrière van de grond te krijgen (zo regisseerde hij met Down een remake van zijn eigen De Lift), maakte hij in Nederland een succesvolle comeback met Moordwijven. Ook zijn volgende film Sint deed het zeer behoorlijk, maar Quiz zorgde voor zijn eerste Nederlandstalige flop. Kenmerkend voor zijn oeuvre zijn de eenvoudige plot, zwarte humor en een hoog tempo. Dit geldt ook weer voor Prooi, al is het maar de vraag of zijn stijl van film maken nog wel gepruimd wordt door de huidige generatie.
Een van de grootste nadelen van de stijl van Maas, in combinatie met het Nederlandse filmklimaat, is dat hij altijd moet werken met een beperkt budget. Op zich kan dit leiden tot creatieve vindingrijkheid, maar in het geval van Prooi werkt het vooral tegen de film. Zo was er geen geld om Erik-Jan de Boer te strikken, die een Oscar won voor zijn animatiewerk aan de tijger in Life of Pi. In plaats daarvan moest Maas werken met een animatronic, gecombineerd met computeranimatie. En daar zit een flink punt van de kritiek op deze film. Want ondanks dat de leeuw vooral in de nachtscènes te zien is, wordt hij overduidelijk uit de computer getrokken waardoor hij eerder lachwekkend is dan indrukwekkend. Toch weet Maas de sfeer weer goed neer te zetten, met dank aan zijn opnieuw zelf gecomponeerde soundtrack en een aantal geslaagde schrikmomenten.
Voor de hoofdrollen castte Maas de vooral van het televisiescherm bekende Sophie van Winden en musical-/ toneelacteur Julian Looman. Beide zijn niet de grootste acteertalenten, maar op zich doen zij het zo slecht niet. Toch mis je de tijd dat Maas een klasse acteur met uitstraling in de hoofdrol plaatste, zoals hij in een ver verleden deed met Huub Stapel. Wat ook niet in het voordeel van de film werkt is de knulligheid die de film soms tentoon spreidt. De dialogen zijn houterig en de gebeurtenissen soms verre van logisch. Prooi is dan ook een film waar je van moet houden. Maar zelfs als dat zo is, dan kan Maas niet verhullen dat hij hier een film aflevert die eigenlijk niet meer van deze tijd is. Zijn films waren altijd groots en echt een happening, Prooi is helaas vooral een film die oogt als een persiflage op zijn eigen oeuvre.
Extra’s: Naast enkele interessante extra’s is het mogelijk om Prooi te kijken met zowel Nederlandse als Engelse ondertitels. Het is hierbij alleen jammer dat deze beide niet foutloos zijn.
∙ De leeuw (3:54) Een kijk op het maken van de leeuw. Voor de animatronic is zeer indrukwekkend, het is dan ook jammer dat dit niet helemaal uitbetaald in de film zelf.
∙ Scooterstunt (2:52) Eerste extra van Making the stunts, die vooral dieper ingaat op de scooterstunt en het aandeel van stunt coördinator Marco Maas.
∙ Stunts (1:35) Tweede extra van Making the stunts, nog korter dan de vorige en daardoor weinig diepgang. Spijtig, want dit soort dingen zijn erg interessant voor de liefhebber.
∙ Dick Maas Collectie Een verzameling van acht trailers van 30 jaar Nederlandse blockbusters van Dick Maas. Alle films werden onlangs opnieuw geremasterd en zijn onlangs in de best mogelijke kwaliteit opnieuw op de markt verschenen.
∙ Trailers Incarnate en Kidnnap
Prooi is een ouderwetse thriller uit de koker van Dick Maas. De film is op papier heerlijk kijkvoer, maar is voor de met blockbusters verwende huidige generatie achterhaald op alle vlakken. Toch zullen de liefhebbers van de regisseur smullen van deze pulp, al moeten ook zij toegeven dat de film op vele vlakken tekort schiet. Grootste stoorzender hierbij is de leeuw zelf. Want waar de grote regisseurs der aarde steeds wachten tot de technische mogelijkheden er zijn om hun ambitieuze projecten te verwezenlijken, is het voor Maas wellicht beter te wachten op de financiële middelen. Of realistischer: zijn ambities bij te stellen. Maas laat opnieuw terreur los in Amsterdam, maar hoe vermakelijk ook, we kijken liever nog eens naar het echt goede Amsterdamned.
Met dank aan Dutch Filmworks voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.