Rear Window 4K
L.B. Jeffries is een professioneel fotograaf die na een ongeval tijdens zijn werk met een gebroken been gebonden is aan zijn kleine appartement. Het is bloedheet en hij is vaak alleen, maar hij krijgt gelukkig regelmatig bezoek van zijn vriendin en model Lisa Fremont en zijn verpleegster Stella. Om de verveling tegen te gaan, bekijkt hij door het achterraam de appartementen aan de overkant van de binnenplaats. Hij raakt zelfs zo geobsedeerd door het bespieden van zijn overburen dat hij zijn eigen vriendin bijna vergeet. Tijdens een stormachtige nacht valt zijn oog op zijn overbuurman Thorwald, die in de stromende regen in en uit zijn appartement loopt met een koffer. Als hij een dag later opmerkt dat Thorwalds’ vrouw verdwenen is en Thorwald een groot mes en een handzaag begint schoon te maken, krijgt hij vermoedens dat de buurman zijn vrouw heeft vermoord.
Deze film is verschenen als onderdeel van The Alfred Hitchcock Classics Collection 4K.
Rear Window is een van de bekendste en ook beste films uit het omvangrijke oeuvre van Alfred Hitchcock. De film kwam in hetzelfde jaar uit als zijn Dail M for Murder, wat nog maar eens onderstreept in wat voor uitzonderlijke vorm Hitchcock verkeerde. De titel is ontleed aan het achterraam (Rear Window) waarvan het hoofdpersonage zijn binnenplaats bespioneert met een verrekijker en zijn fotocamera. Het is een typische studioproductie; Hitchcock liet voor deze film een New Yorks appartementencomplex met binnenplaats nabouwen bij Paramount Studios. Het was niet alleen een grootse set, de grootste overdekte set daar gebouwd, maar had ook een flinke prijskaartje; 72.000 dollar. Wellicht een schijntje vandaag de dag, maar anno 1954 was dat wel anders, zeker als je bedenkt dat er ook nog eens een speciaal lichtsysteem werd ontworpen om natuurlijk daglicht na te bootsen.
De hoofdrolspeler in Rear Window is James Stewart, een van de twee acteurs met wie Hitchcock veelvuldig samenwerkte. Echter, waar Cary Grant kieskeurig en veeleisend was, was Stewart makkelijk in de omgang en een acteur van de oude stempel. Naast hem zien we de beeldschone Grace Kelly, die eerder met Hitchcock samenwerkte in Dial M for Murder. De samenwerking beviel blijkbaar, want ze verkoos een rol in Rear Window boven die van Edie Doyle in On the Waterfront, die daarna door Eva Marie Saint werd vertolkt. Ten tijde van de opnames zat Hitchcock zelf ook goed in zijn vel. Hij was flink afgevallen en was creatief en gelukkig. Hij maakt traditionele cameo als de film pakweg een half uur bezig is, in het appartement van de componist, waar hij de klok opwindt. Andere rollen zijn er voor Ross Bagdasarian, die niet alleen een componist speelt, maar zelf ook liedjesschrijver was en de destijds 17-jarige ballerina Georgine Darcy, die te zien is als Miss Torso.
Wat valt er te zeggen van deze klassieker, die niet voor niets als inspiratie diende voor legendarische regisseurs als Brian De Palma (Body Double) en Francis Ford Coppola (The Conversation)? Een film die overduidelijk als inspiratie diende van Disturbia en aan welke zelfs afleveringen werden gewijd van The Simpsons en That ’70s Show. De film staat ook ruim 65 jaar na de eerste release nog als een huis. De spanningsopbouw is voortreffelijk, waarbij alle lof uitgaat naar Hitchcock en zijn manier waarop hij een locatie optimaal weet te benutten. En als we dan kijken naar deze 4K release; het beeld was voor de Blu-ray release van 2014 al flink opgepoets, maar alle kritiek die er was is duidelijk ter hande genomen. Het uit zich vooral in kleurdetails en -diepte, wat misschien kleiner klinkt dan het is. Voor de geluidstrack is opnieuw gebruikt gemaakt van het op de Blu-ray reeds aanwezige DTS-HD Master Audio 2.0- spoor, een spoor dat meer dan voldoet in de behoefte en beter past dan een geforceerd meerkanaals spoor, zeker gezien de leeftijd van de film.
Extra’s: Nieuw bonusmateriaal ontbreekt helaas, wel is het reeds zeer uitgebreide bonusmateriaal van de eerdere uitgaven van de film hier toegevoegd. Tevens is de Blu-ray disc toegevoegd als bonus.
· De ethiek van Rear Window: Een originele documentaire (55:10) Een mooie documentaire die een breed spectrum belicht van de productie; de ontwikkeling van de film an sich, casting, productie, acteerwerk en zelfs de restauratie van de film.
· Een gesprek met scenarioschrijver John Michael Hayes (13:10) Hayes bespreekt veel interessante zaken. Hieronder zijn eerste ontmoeting met Hitchcock, zijn eerste werkdag voor deze film, de indruk die hij kreeg van Stewart en Kelly en nog veel meer.
· Pure Cinema: Door de ogen van de meester (25:12) Een algemene blik op Hitchcock en niet zozeer op Rear Window, maar dat maakt deze featurette niet minder interessant. Zo krijgen we zich op zijn bijdragen aan cinema, de hoge eisen die hij stelde als regisseur en zijn invloed op de generaties die volgde.
· Grensverleggend: Het geluid van Hitchcock (23:31) Hitchcock staat vooral bekend om zijn onvergetelijke visuele prestaties, toch was het geluid in zijn films net zo belangrijk.
· Hitchcock/ Truffaut (16:15) Uittreksels van de interviewsessies die de Franse filmmaker Francois Truffaut in 1962 had met Hitchcock. Truffaut sprak de filmmaker, met behulp van zijn vertaler en partner Helen G. Scott, voor zijn boek.
· Cinemameesters (33:39) Een ruim half uur durend interview met Hitchcock, dat ondanks dat het vrij oud archiefmateriaal betreft zeker de moeite waard is.
· Filmcommentaar: John Farwell, auteur van Hitchcock’s Rear Window: The Well-Made Film, verzorgd hier een soms wat taaie, maar informatieve en uitgebreide analuse van de film.
· Productiefoto’s: Filmposters, advertenties en afbeeldingen vanaf de set.
· Bioscooptrailer: De promotionele bioscooptrailer voor de film.
· Nieuwe release trailer: Een speciale trailer voor de re-release van vijf Hitchcock-films, voorzien van een voice-over van James Stewart.
Rear Window 4K is zonder meer een van de beste films van Hitchcock en het stempel klassieker meer dan waardig. Met deze 4K release wordt de film ook als dusdanig behandeld, wat betekent dat de film spatzuiver beeld heeft en een zeer aangename geluidstrack. Over de film zelf kunnen we kort zijn; het is niet voor niets een klassieker, een status die meer dan verdiend is. De set is overweldigend, het geluid meesterlijk en het opgepoetste beeld is zeker de upgrade naar 4K waard. Dat is er verder weinig moeite is gestoken in aanvullend bonusmateriaal zal sommigen wellicht tegenvallen, maar aan de andere kant was de (bijgesloten) Blu-ray release al zeer goed voorzien op dit vlak. Met een boxset die verder bestaat uit klassiekers Psycho, Vertigo en The Birds, is dit voor de liefhebbers een box waar je niet te lang over na hoeft te denken om aan te schaffen. Warm aanbevolen!
Met dank aan Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.