Rendez-Vous
Een nieuw leven opbouwen in Frankrijk, het is de droom van velen. Toch is het voor Eric en Simone de werkelijkheid nadat zij het afgelegen gebouwde huis van de moeder van Simone erven. Samen met hun twee kinderen vertrekken ze richting Frankrijk en stuiten daar al snel op de eerste tegenslagen. Zo is het huis verder achterstallig in het onderhoud dan verwacht, maar is een misschien nog wel groter probleem met de taalbarrière. Het is roeien met de riemen die ze hebben, maar alles lijkt alsnog op z’n pootjes terecht te komen als het stel Peter ontmoet, een aannemer die van origine ook uit Nederland komt. Maar als Simone een affaire begint met de aantrekkelijke Franse bouwvakker Michel en Eric zich verliest in de ambitieuze plannen van Peter, die ook nog eens snode bijbedoelingen heeft, lijkt de droom van Eric en Simone af te stevenen op een nachtmerrie.
Rendez-Vous werd gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Esther Verhoef. Een thriller die schreeuwde om een verfilming. Zo ging het boek alleen al in Nederland maar liefst 300.000 keer over de toonbank. De verwachtingen werden er niet minder om toen de cast en crew van de film zich ontvouwden. Zo tekende Antoinette Beumer voor de regie en werden een flink aantal bekende gezichten gecast voor de voornaamste rollen in de film. Zo zien we Mark van Eeuwen terug als Eric, Loes Haverkort als Simone en Peter Paul ‘Martin Morero’ Muller als de dubieuze Peter. Gelukkig voor de distributeur werden de hoge verwachtingen, ondanks de verdeelde kritieken, ingelost. Nog binnen de maand werd de grens van 100.000 bezoekers overschreven en kreeg de film de status van Gouden Film toebedeeld.
Het uitgangspunt voor deze film zal voor veel mensen een droom zijn die men nooit werkelijkheid durft te laten worden; om alles achter laten en een nieuw leven op te bouwen in Frankrijk. Dat dit alles mooier klinkt dan het in werkelijkheid is toont de film in zijn volle glorie. Dat blijkt alleen al uit het eerste shot, een flashforward, die de nieuwsgierigheid van de kijker doet toenemen. Want waarom wordt Simone in de boeien geslagen? Toch gaan we snel een half jaar terug in de tijd en zien we de reis van het gezin richting hun droom. Daar eenmaal aangekomen blijkt dat er nog een hoop verbouwd worden. Maar het gezin loopt ook tegen wat andere primaire zorgen aan. Zo heb je natuurlijk te maken met de (ongeschreven) regels van een ander land en met het schrijven, denken en spreken in een andere taal.
Dat is letterlijk, maar ook figuurlijk goed terug te zien in kleine dingen als het gebrek aan schoon water. Een ander goed voorbeeld zien we in de sterke scène waarin de dochter van Eric en Simone zoek raakt in een gigantische supermarkt. De paniek die volgt in deze scène is vol spanning gefilmd en de paniek en reddeloosheid van Simone als ze op de parkeerplaats iedere vrachtwagenchauffeur wantrouwend bekijkt doet soms wat denken aan wat we zagen in Spoorloos. Helaas bevat deze film niet de spanning van deze klassieker. Dit heeft ook te maken met het personage Simone, dat maar niet tot leven lijkt te komen. Iets wat overigens meer aan het script lijkt te liggen dan aan de invulling van Loes Haverkort.
Verder ziet de film er prachtig uit is alles mooi gefilmd en zijn de locaties zonder meer prachtig. Toch is de film wat langdradig en lijken de makers te vaak een poging te doen om de kijker op het verkeerde been te zetten. Een goed voorbeeld hiervan is als aan het begin van de film de verwaterde band tussen Simone en haar moeder wordt aan gehaald. Je verwacht hierin als kijker wellicht een toekomstig thrillerelement, maar dat blijft verder uit. Toch valt er ook genoeg te genieten. Zo spelen van Eeuwen en Muller juist hele sterke rollen, waarbij de mysterieuze houding van Muller wel wat weg heeft van zijn rol als Klaas Bruinsma in De Dominee. En ook de plotwending in het verhaal komt redelijk onverwacht, al is het slot weer bijna gemakzuchtig te noemen.
Extra’s: Op de Blu-ray is een mooie tweedelige making of bijgevoegd, maar helaas heeft deze een beperkte speelduur van slechts negen minuten. Naast deze op zich zeer informatieve extra vinden we op de schijf enkel nog de trailer van de film. Al met al een vrij karige release.
Rendez-Vous neemt de kijker mee op een droomplan dat uitgroeit tot een nachtmerrie, maar vergeet daarin het belangrijkste element in een goede thriller: spanning. De uitwerking van de personages is oppervlakkig en de kwaliteiten van goede actrices als Jennifer Hoffman en Eva Duijvestein worden amper benut. Als uiteindelijk ook de oplossing van alle problemen wat gemakkelijk blijkt en er van enige nasleep amper sprake lijkt, kunnen we niks anders concluderen dat Rendez-Vous een prachtig gefilmde film is die teveel wil bieden zonder daarvoor de inhoud te hebben om de volledige speelduur te kunnen boeien.
Met dank aan Triple P. Entertainment en Independent Films voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.