Rokjesdag
De zon schijnt over Amsterdam, het flirtseizoen is geopend. Om de ware te vinden besluiten de typische carrièrevrouw Marijke en haar vriendin Danielle om mee te doen aan Love Bites, een speciale kookworkshop voor singles. Ze dompelen zich onder in een wereld waar het eten bijzaak is en iedere deelnemer diep van binnen verlangt naar echte liefde. Toch is het ook een bijeenkomst van vele karakters met vele wensen en vooral veel geflirt. Echt liefdesgeluk is niet ver weg, maar daar moet je natuurlijk wel voor openstaan.
Je kunt natuurlijk zeggen wat je wilt van Johan Nijenhuis en zijn films, maar ondanks dat zijn films keer op keer verguist worden door de critici weet hij keer op keer een groot publiek naar de bioscopen te trekken. Zijn nieuwste film Rokjesdag is daarop geen uitzonder, want nog binnen drie maanden na de première werd de grens van 400.000 bezoekers al voorbijgestreefd. Een resultaat dat overigens vol trots op de Blu-ray hoes van de film prijkt. En dat is op zich niet vreemd, want Nijenhuis lijkt zich te hebben gespecialiseerd in de wat simpele onbezorgde films die voor een kleine twee uur vermaak zorgen alvorens er voor een altijd vrij voorspelbaar goed einde wordt gekozen.
Daarnaast zitten zijn films altijd vol met BN’ers die dan wellicht niet overlopen van het acteertalent, maar het zijn wel de bekende gezichten waarvoor mensen naar de bioscoop blijken te lopen. Dit geldt ook voor Rokjesdag, die in voormalig GTST-actrice Lieke van Lexmond de grootste blikvanger van de film heeft. Van Lexmond is veelzijdig maar zeker geen groots actrice. Ook in deze film zijn een stuk betere acteurs te vinden, wat te denken van bijvoorbeeld Martijn Fischer, Carly Wijs en Loek Peters. Het is een kleine greep uit een groot blik met bekende gezichten dat is opengetrokken voor deze film, waarbij een ieder lijkt aangespoord om een ander stereotiep neer te zetten.
Rokjesdag is qua opzet dan ook niet veel anders dan de andere films van Nijenhuis, waarbij hij duidelijk voortborduurt op zijn beproefd recept. Daar kunnen we natuurlijk heel zuur over gaan doen, maar feit is dat het werkt. Of het een goede film oplevert is wat anders. Grootste punt van kritiek dat wij kunnen geven is dat het spijtig is dat Nijenhuis zijn naam en ervaring niet gebruikt om een keer een sprong in het diepe aan te durven. Vooral verhaaltechnisch, want ook Rokjesdag is vreselijk oppervlakkig en voorspelbaar. Opnieuw een film waarin hij op veilig speelt, jammer.
Echter, laten we verder ook vooral de positieve dingen benadrukken. Zo pakt de keuze om de film grotendeels te laten afspelen tijdens een kookworkshop goed uit, want alle verhaallijnen vloeien hierbij op een prettige manier samen. Daarnaast is het leuk om te zien dat Amsterdam dit keer als decor mag dienen, dit waar Nijenhuis voor zijn achtergrond eerder al mocht rekenen op het zonnige Ibiza en Toscane. Onze hoofdstad doet het goed op film en er zijn genoeg mooie locaties om een film mee te verrijken.
Extra’s: Zoals vaker bij releases van Entertainment One ontbreken de extra’s op de home entertainment release. Ook dit keer dus geen blik achter de schermen of een blooper reel, maar enkel de promotionele trailers van My Big Fat Greek Wedding 2, Familieweekend en het onlangs in de bioscoop gebrachte De GVR.
Rokjesdag stikt evenveel van de BN’ers als van de clichés, maar is de luchtige kost waar de kijkers van dit soort films behoefte aan lijken te hebben. Het is zo’n film die een lach op je gezicht tovert, maar die je na afloop ook direct weer bent vergeten. Nijenhuis weet goed om te gaan met het onbezorgde verhaal en de feitelijk veel te grote cast, maar toch hopen we dat hij bij een volgend project eens wat risico’s durft te nemen. Het is te hopen dat Woody Allen ooit eens Amsterdam kiest als het decor van een kwalitatieve romantische komedie, maar tot dat moment is Rokjesdag een aardig tussendoortje.
Met dank aan Entertainment One Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.