Sunset
De 20-jarige Irisz Leinert keert terug vanuit Wenen naar Boedapest, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Ze solliciteert in een elegante hoedenwinkel die ooit eigendom was van haar ouders, die ze verloor op tweejarige leeftijd. Haar terugkeer blijft echter niet lang onopgemerkt en Oskàr Brill, de huidige eigenaar van de hoedenwinkel, doet er alles aan om Irisz terug te sturen naar Wenen. Irisz ontdekt echter dat ze een broer lijkt te hebben en gaat in de broeierige hoofdstad van Hongarije naar hem op zoek. Maar haar zoektocht zet een hoop in beweging en is er zeker geen zonder gevaren. Hoe dichter Irisz bij de waarheid komt, hoe meer geheimen uit het verleden naar boven lijken te komen en hoe verder de stad zich lijkt te verliezen in chaos en onrust.
Het regiedebuut van regisseur Lásló Nemes zet de Hongaarse filmmaker in één klap op de kaart. Son of Saul maakte in 2015 zo veel indruk op de internationale pers en vakjury’s dat de film voor maar liefst 60 prijzen werd genomineerd. 58 daarvan werden er verzilverd. Waaronder de Oscar voor Beste Buitenlandse film bij de fameuze Academy Awards. Het is dus niet heel gek dat de verwachtingen hoog lagen voor zijn tweede film. Een flinke last dus op de schouders van de 42-jarige filmmaker, maar hoeveel trok hij zich daar echt van aan? De vier jaar die tussen de twee films zit geeft in ieder geval aan dat hij de tijd heeft genomen om wederom goed beslagen ten ijs te komen. Maar is dat ook gelukt met deze film over een helse zoektocht in een stad die op het punt staat om onderdeel te worden van een allesbepalende oorlog?
Son of Saul kenmerkte zich door het beklemmende camerawerk van cameraman Mátyás Erdély dus het is niet heel gek dat Nemes wederom de handen in één heeft geslagen met zijn landgenoot. Ook ditmaal bevind de camera zich dus dicht op de huid van de karakters, waarmee ook meteen duidelijk is geworden welke stempel Nemes zijn films lijkt mee te willen geven. Het is echter een beklemmende manier van filmen die ditmaal iets minder geslaagd lijkt uit te pakken. Ja, de broeierige sfeer die in Boedapest rondhangt is voelbaar, maar er gaat ook een hoop detail verloren die van essentieel belang is voor het verhaal van de film dat op zich al een ingewikkelde puzzel is om te volgen. Personen die spreken worden buiten beeld gehouden of alleen hun stemmen zijn hoorbaar, vragen blijven onbeantwoord en de setting van de akte is soms even gissen. Het maakt de film te vaak een bittere pil om door te slikken.
Het is duidelijk dat regisseur Lásló Nemes zijn succesverhaal heeft willen doorzetten door nog grootser uit te pakken, maar hij lijkt zich meer dan goed is te verslikken in zijn eigen ambities. Zo is het verhaal wat hij probeert te vertellen overdadig gevuld met onduidelijkheden om er een goed gestroomlijnd geheel van te kunnen maken. Het is als kijker vaak gissen naar waar het verhaal naartoe gaat, waarmee de film een flinke zit is geworden. Een flinke zit die overigens wel prachtig is geschoten, zij het ietwat te veel in te donkere sets, maar die toch zeker niet dezelfde indruk weet te maken als zijn regiedebuut. Toch doet de film zeker uitkijken naar een nieuw project van Nemes als is nog niet duidelijk waar hij binnenkort mee op de proppen zal komen.
Extra’s: Sunset verschijnt in Nederland alleen op dvd, waarmee helaas de nodige details in beeld verloren zijn gegaan. Gelukkig is de dvd verder niet helemaal als kale editie bij ons in de schappen beland en voorzien van bonusmateriaal.
• Behind the Scenes (10:21) in een korte special kijken we mee achter de schermen en zijn verschillende cast en crewleden aan het woord. Het is leuk om te zien hoe bedreven regisseur Nemes aan het werk gaat om zijn film tot in de puntjes te verzorgen.
• Trailer (02:04) bioscooptrailer van de film.
Sunset is een prachtig geschoten film die bijna ten onder gaat aan zijn eigen ambities. Regisseur Láslo Nemes leek met de film overduidelijk het plan te hebben om zijn succes van Son of Saul te overtreffen, maar hij maakt het verhaal over de 20-jarige Irisz, die terugkeert naar haar geboorteplaats op de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, onnodig ingewikkeld en vaag waardoor er soms geen touw aan vast te knopen is. Wel is het camerawerk van Mátyás Erdély weer prima in orde en weet hij mede hierdoor de broeierige sfeer van een stad in chaos haarfijn over te brengen. Onderaan de streep is het helaas niet genoeg om Sunset tot een bevredigend resultaat te maken.
Met dank aan Cinéart Nederland voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.