Ted 2

RegieSeth MacFarlane
Releasedatum13-08-2015
Speelduur116 minuten
DistributeurUniversal Pictures International Netherlands
CastSeth MacFarlane, Mark Wahlberg, Amanda Seyfried en Morgan Freeman

Waar John nog geen manier heeft gevonden om over zijn scheiding met Lori heen te komen, lijkt Ted alles voor elkaar te hebben. Maar schijn bedriegt, want al binnen een jaar na zijn huwelijk met Tami-Lynn heeft het stel dagelijks slaande ruzie. Als een collega Ted adviseert om aan kinderen te beginnen om zo de relatie een nieuwe impuls te geven, is Tami in de zevende hemel. Maar in hun zoektocht naar een zaaddonor loopt het stel tegen de nodige problemen aan. Als dan ook blijkt dat Tami onvruchtbaar is geworden door haar drugsgebruik, lijkt aan alle plannen een eind te komen. Adoptie is de enige optie die nog rest, maar als blijkt dat Ted in de wereld staat als eigendom en niet als persoon is dit het begin van een juridische procedure die alles wat Ted is en doet lijkt te veranderen voor de buitenwereld.

Nadat Ted in 2012 een onverwacht wereldwijd succes werd, was het natuurlijk een kwestie van tijd voor er een vervolg zou komen. De film is wederom ontsproten aan het brein van Seth MacFarlane, die tekende voor het script, de regie en natuurlijk voor de stem van de grofgebekte beer. MacFarlane dacht na de eerste Ted film de smaak te pakken te hebben, maar sloeg vorig jaar op vrijwel alle fronten de plank mis met zijn A Million Ways to Die in the West. De magie die zo aanwezig was bij Ted was ver te zoeken en ook een scala aan cameo’s wist de film niet te redden. Terug bij af dus en wellicht dat het daarom goed is om terug te vallen op een succesnummer. Wellicht zeggen we voorzichtig, want al snel blijkt helaas het tegendeel.

Op zich begint het nog goed, want beide hoofdrolspelers keren terug. Ook voor deze tweede film krijgt Ted namelijk de steun van zijn ‘bliksemmaatje’ Mark Wahlberg, die niet gemist kon worden als John Bennett. Mila Kunis ontbreekt wel, maar die wordt in het verhaal gemakkelijk opzij gezet door middel van een scheiding. Je zou daarbij bijna je vraagtekens zetten bij de liefde die je zag in de eerste film, maar goed ‘dat is het leven’. Haar plaats wordt ingenomen door Amanda Seyfried, die de film met een muzikaal intermezzo ook niet bepaald verrijkt. Verder gaat MacFarlane helaas grotendeels verder op de weg van de eerder genoemde film met die lange titel. Zo neemt hij Liam Neeson mee uit die film voor een cameo en zien we ook Jay Leno en American Football-speler Tom Brady voorbij komen in een cameo.

Helaas keert ook Giovanni Ribisi terug als Donny, het strontvervelende mannetje met kidnapplannen uit de eerste film. Hoe en wat dat in elkaar steekt? Mark Wahlberg zegt het zelf al in de film als hij de kijker wijst op een déjà vu-gevoel. En dat is nou eigenlijk precies wat de hele film parten speelt. Natuurlijk is het heerlijk om Ted weer te zien, zeker als hij aan de waterpijp lurkt en de ene na de andere grove oneliner naar je hoofd slingert, maar we hebben het allemaal al eerder (en beter) gezien. Zo is er opnieuw een uit de kluiten gewassen cameo van Sam Jones, die zo succesvol was in de eerste film. Maar verder is de film in feite niet meer dan een slappe herhalingsoefening met een zo niet nog slapper verhaal rondom Ted en Tami-Lynn die een kind willen om hun relatie te redden en Ted die moet bewijzen dat hij door het leven gaat als persoon en niet als eigendom.

Ted 2 biedt meer van hetzelfde gebaseerd op een zwak verhaal. Natuurlijk is het heerlijk om Ted weer te zien, maar het verhaal wat om hem heen is geschreven is gewoonweg niet boeiend en vooral niet grappig. Hierdoor is het grove van Ted een dingetje geworden en is de film één grote herhalingsoefening met teveel verplichte nummertjes. Het zijn dit soort films die de armoede aan goede ideeën in Hollywood ernstig blootleggen en waarbij we de conclusie kunnen trekken dat MacFarlane helaas niet goed is in het uitmelken van zijn one-trick pony.

12 augustus, 2015