Terminal

Informatie

RegieVaughn Stein
Jaartal2018
Releasedatum02-05-2019
Speelduur97 minuten
DistributeurSource 1 Media
CastMargot Robbie, Simon Pegg, Dexter Fletcher, Mike Myers, Max Irons, Katarina Cas & Nick Moran

In een duistere, met neon verlichtte stad bereiden twee huurmoordenaars zich voor op een gevaarlijke missie. Op één lijn liggen ze echter niet, maar dat weerhoudt ze er niet van om samen te werken, wetende dat ze het strijdtoneel als rijk man zullen verlaten. Aan de andere kant van de stad vindt er een bijzondere ontmoeting plaats tussen de terminaal zieke leraar Bill die de prachtige Annie ontmoet. Bill heeft alle zin in het leven verloren, maar Annie lijkt het tij in zijn leven te kunnen keren. Maar wil ze dat ook echt? En wat heeft haar afspraak met een geheimzinnige opdrachtgever diezelfde avond te maken met Bill? En met de twee huurmoordenaars die zich op een paar kilometer afstand van hen bevinden? Hoe grimmiger de nacht lijkt te worden, hoe dichter de levens van de pionnen in het ogenschijnlijke spel bij elkaar komen. Maar wie zal het ochtendgloren nog kunnen aanschouwen?

Het is toch gek dat een film met sterren als Margot Robbie, Simon Pegg en Mike Myers zonder verdere aankondiging in de winkelschappen belandt en de bioscoopzalen compleet overslaat. Hoewel… Na het zien van deze thriller, die gevuld is met neon-lichten, valt niet heel moeilijk te concluderen waarom de filmmaatschappij er weinig brood in zag om de moeite te nemen om de film op het witte doek te vertonen. Terminal is een typisch voorbeeld van ‘vorm boven inhoud’, maar helaas laat hier ook het vorm-gedeelte op meerdere momenten te wensen over. Het maakt van Terminal een titel om snel te vergeten, de goede bedoelingen ten spijt.

De film kent nog een aardige start als we kennis maken met de verschillende figuren die rondwandelen in de door Vaugh Stein geregisseerde film. Zoals het beproefde recept voorschrijft worden alle poppetjes netjes op hun plaats gezet en langzaam naar elkaar toegeschoven naarmate het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Vaugh maakt gelukkig niet de fout door in het begin de boel meteen in de juiste kaders te plaatsen. Hij maakt wel de fout door de kaders veel te laat hun intrede te laten doen. In plaats daarvan verzandt hij in oeverloze dialogen die variëren van ‘ best aardig’ tot ‘tergend saai’. Pas in het laatste kwartier lijkt Stein vol gas te willen geven, maar de kijker is hij op dat moment eigenlijk al kwijtgeraakt. Helemaal als blijkt dat de meeste wendingen die de verrassende conclusie zouden moeten vormen eigenlijk te voorspelbaar blijken te zijn.

Aan talent geen gebrek in Terminal, maar de dialogen moeten op papier een stuk interessanter hebben geklonken dan hoe ze uiteindelijk in de film zijn beland, want de keur aan grote namen liet zich makkelijk aan de film verbinden. Robbie besloot zelfs om een duit in het zakje te doen als producente. Toch blijft de film vooral een verspilling van al dat talent, al is het fijn om komiek Mike Myers (vooral bekend van zijn rol als geheimagent Austin Powers) weer eens een serieuze rol op zich te nemen. Iets wat hij vorig jaar overigens ook al niet onverdienstelijk deed in de Queen-biopic Bohemian Rhapsody. Terminal heeft op papier flinke ambities, maar de geforceerde stijl en dialoogstructuur die regisseur Stein heeft toegepast zorgen dat Terminal onderaan de streep flink kopje onder gaat.

Extra’s: Zoals we vaker zien bij een film die geen bioscooprelease kreeg ligt Terminal als kale editie in de winkelschappen. Daarnaast is de film ook enkel op dvd verkrijgbaar.

Terminal barst uit zijn voegen van de goede bedoelingen, maar wordt helaas nergens tot een bevredigend geheel gevormd. De film kent nog een aardige start die doet denken aan een film uit het Film Noir-genre, maar verzandt al snel in oeverloze dialogen die maar moeilijk de aandacht van de kijker weten vast te houden. Alle grote namen ten spijt valt niet anders te concluderen dat Terminal een thriller is geworden die allesbehalve zijn volle speelduur weet te boeien. Dit is deels te danken aan regisseur Stein, die veel te lang wacht met het samenbrengen van zijn losse verhaaltjes. Het maakt dat het laatste kwartier wellicht het meest interessante is, maar de kijker vermoedelijk daarvoor als is afgehaakt.

Met dank aan Source 1 Media voor het recensie-exemplaar.

24 mei, 2019

Beoordeling

Film
Eindcijfer

Bol.com

Trailer

Auteursinformatie: Richard Olthof