The Blacklist – seizoen 2

RegieMichael Watkins, Paul Edwards, Karen Gaviola, Steven A. Adelson, David Platt, Joe Carnahan, Andrew McCarthy, Donald Thorin Jr. en Guy Ferland
Releasedatum19-08-2015
Speelduur938 minuten
CastJames Spader, Megan Boone, Peter Stormare, Harry Lennix

Al jaren staat Raymond ‘Red’ Reddington bovenaan de lijst van F.B.I.’s meest gezochte criminelen als hij zich plots meldt en een deal sluiten met de om andere criminelen op te pakken. Hij heeft hierbij wel één voorwaarde en dat is dat hij alleen wil praten met Elizabeth ‘Liz’ Keen. Het is in het kort de hoofdlijn van de serie The Blacklist en inmiddels zijn we alweer bij het tweede seizoen aangekomen. Red en Liz hebben door hun samenwerking al vele criminelen opgepakt, maar dan staat er een nieuwe vijand voor de deur. Het is een oude bekende van Red, genaamd Berlin en deze Berlin kan wel eens voor grote veranderingen gaan zorgen in de reletie tussen Red en Liz.

In het eerste seizoen hebben we kennis mogen maken met alle personages van de serie. De gehele serie wordt gedragen door James Spader, die de rol van Raymond Reddington op zich neemt. We kunnen niks anders zeggen dat Spader zijn rol voortreffelijk invult. Aan de ene kant wil je Red haten, hij staat niet voor niets op de lijst van meest gezochte criminelen, maar je krijgt anderzijds ook sympathie voor de man. Naast hem zien we Megan Boone als Liz. Waar Boone in het eerste seizoen nog wat onwennig leek in haar rol, iets wat overigens goed overeenkwam met haar personage als nieuweling, is ze bij het tweede seizoen duidelijk in haar rol gegroeid. Haar personage heeft dan ook duidelijk een transformatie ondergaan. Liz weet wat ze wil en laat niet meer zo makkelijk het achterste van haar tong zien.

Naast Spader en Boone zijn er nog een hoop acteurs die terugkeren voor dit tweede seizoen. Zo zien we Diego Klattenhof terugkeren voor zijn rol van Donald Ressler. Hij krijgt het dit seizoen een stuk zwaarder en begint zelfs pillen te slikken om de pijn te verzachten. Ook Harry Lennix is weer van de partij als afdelingsdirecteur Harold Cooper. Het is duidelijk dat in dit seizoen een poging wordt gedaan om de zij personages wat verder uit te diepen, want ook Cooper krijgt het te voortduren waarna hij zelfs genoodzaakt is mee te doen in een medisch experiment. Als laatste is daar natuurlijk Ryan Eggold, die de rol van Tom Keen speelt. Want ondanks de cliffhanger is hij wederom te zien dit seizoen, in welke gedaante dat is gaan we natuurlijk niet verklappen. Nieuw in dit seizoen is Mozhan Marnò, zij speelt de rol van Samar Navabi die erbij wordt gehaald door Red na het overlijden van Meera Malik in het eerste seizoen.

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat The Blacklist een succesvolle serie is. Hier zal dan ook mede hierdoor komen dat we in dit seizoen de nodige bekende gezichten voorbij zien komen. Zo speelt Peter Stormare de rol van Berlin en het zal niemand verbazen dat hij hiermee opnieuw een slechterik speelt, iets wat hij overigens altijd vol overgave weet te doen. Maar daar houdt het nog niet mee op. Zo zien we Lance Henriksen als mentor van Tom, heeft David Strathairn een terugkerende rol als hoofd van een mysterieuze organisatie en speelt cult-held Ron Perlman als Luther Braxton een schurk waaraan zelfs twee aflevering gewijd zijn! Het zijn stuk voor stuk zwaargewichten met een schat aan ervaring, maar de serie staat en valt bij het verhaal. Want waarom wil Red alleen met de F.B.I. samenwerken als hij hierbij kan rekenen op Liz? En is Red nou wel of niet de vader van Liz?

Aan het einde van het eerste seizoen zagen we Red zonder shirt waarbij zijn lichaam bedekt bleek met brandlittekens. Als kijker weet je niet beter dan dat de vader van Liz is omgekomen bij een brand, maar is dat wel zo? Het is een spannend vraagstuk in dit seizoen, want niet alleen zit Red onder de brandwonden, ook Liz kan zich niets meer van de avond van de brand herinneren. Er gebeurt dus wederom veel in dit seizoen, misschien zelfs wel teveel. Door de zoektocht naar diverse mensen van de zogenaamde Blacklist blijft de genoemde hoofdlijn namelijk soms wat op de achtergrond. Het lijkt er soms op dat de makers de echte ontwikkeling van het verhaal bewust proberen te rekken, de serie loopt tenslotte goed. Als de hoofdlijn dan eindelijk weer aandacht krijgt ben je als kijker gelijk weer gepakt en kom je gelukkig ook gelijk veel meer te weten. Dit heeft overigens de nodige spanningen tot gevolg, waarbij Liz meermaals begint te twijfelen of ze de egoïstische Red wel wil helpen. Daar komt nog eens bij dat Red de criminelen van zijn lijst niet geheel willekeurig lijkt prijs te geven.

Aan het einde van het seizoen lijkt de kijker eindelijk wat antwoorden te krijgen op alle vragen. Maar, zoals vaker gebeurt bij een serie, zit je ook gelijk weer opgezadeld met de nodige nieuwe vragen. Het zorgt ervoor dat het nog lang wachten is tot 1 oktober als het derde seizoen in Amerika in première gaat, over een uitzenddatum in Nederland is op het moment van dit schrijven nog niets bekend. Net zo min als over de inhoud trouwens. Natuurlijk is er de hoop dat we eindelijk meer over de waarheid krijgen te zien, die Red zo goed en zo kwaad mogelijk verborgen weet te houden. En zullen we eindelijk te weten komen wie de ouders van Liz zijn? Of hoe haar liefdesleven eruit komt te zien, met de ogenschijnlijke impuls in dit seizoen? Dit seizoen biedt in elk geval genoeg aanknopingspunten.

Extra’s: De Blu-ray versie van de serie is met twee mooie featurettes extra’s aardig voorzien op het vlak van extra’sk, toch is daar wel wat op aan te merken. Ten eerste staan de extra’s verdeeld over meerdere discs, terwijl je wel op elke disc kan kiezen voor alle extra’s. Ten tweede is het aan te raden de extra’s pas te bekijken als je het hele seizoen hebt gezien hebt. Je loopt anders het gevaar dat je essentiële dingen verklapt krijgt.

The Blacklist – seizoen 2 is een waar fenomeen dat ook in dit seizoen bol staat van halve waarheden en spetterende actie. De serie wordt ondanks dat de gehele cast goed werk aflevert volledig gedragen door James Spader, die met zijn rol als Raymond Reddington een personage neerzet waarvoor je deze serie kijkt. Een The Blacklist zonder Spader is dan ook ondankbaar en zal nooit zo succesvol zijn als nu het geval is. Het evenwicht tussen de hoofdlijn en de jacht op de mensen op de Blacklist hangt soms wat scheef, maar het hele team achter deze serie heeft ervoor gezorgd dat ook dit seizoen opnieuw een top seizoen is geworden, waarbij je direct uitkijkt naar meer! Het derde seizoen kan dan ook niet snel genoeg beginnen!

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

4 september, 2015

Auteursinformatie: Jantine van Lierop