RegieZackary Adler
Jaartal2020
Releasedatum10-07-20
Speelduur99 minuten
DistributeurDutch FilmWorks
CastOlga Kurylenko, Gary Oldman, Dermot Mulroney, Amit Shah & William Moseley

Gangsterbaas Ezekiel Mannings wordt in New York aangeklaagd voor moord, maar het ontbreekt de aanklagers aan hard bewijs. Toch blijkt er, vele kilometers verderop in Londen, een getuige, Nick Murch, te zijn die bereidt is om te praten. Handlangers van Mannings zorgen er echter voor dat Nick nooit zal praten en beramen een aanslag met een explosief pakketje dat door een vrouwelijke koerier wordt afgeleverd op een geheime locatie. Deze koerier voelt echter instinctief aan dat er iets niet klopt en weet de aanslag op Nick te voorkomen. Ze besluit om Nick te helpen te ontsnappen, maar krijgt een heel leger aan Russische criminelen en corrupte agenten achter zich aan die alle uitgangen van de parkeergarage waarin ze zich bevindt hebben afgesloten. Slechts gewapend met een kogelvrij vest en haar training uit het verleden, gaat ze de strijd aan om Nick levend het gebouw uit te krijgen. Maar is ze opgewassen tegen alle dodelijke middelen die de criminelen voorhanden hebben?

Het rijtje van stoere mannen die het in hun eentje opnemen tegen een leger aan slechteriken is niet meer op één hand te tellen. Wat dat betreft zijn er genoeg voorbeelden te noemen van films waarin de hoofdpersoon het in zijn eentje moet zien te redden tot de laatste badguy het loodje heeft gelegd. Een beproefd recept dus waar met enige regelmaat nog naar wordt teruggegrepen in Hollywood. Ook The Courier van regisseur Zackary Adler maakt er gretig gebruik van door een koerier, uiteraard in het verleden werkzaam voor de Navy Seals of iets van soortgelijke strekking, het in haar eentje uit te laten zoeken tegen een rits aan criminelen. En ja, je leest het goed. Ditmaal is het namelijk een vrouw die de hoofdrol speelt. Leuk! Maar tevens ook de enige originele aanpak in dit standaard werkje.

Laten we er geen doekjes om winden: er gaat een hoop mis in The Courier. Het verhaal loopt voor geen meter, personages komen slecht uit de verf en actiescenes zijn er met de haren bijgesleept zonder duidelijke reden. Alsof iemand tijdens de opnames bijvoorbeeld dacht; ‘Verrek! We moeten iets met een drone doen! Das toch vet cool!?’ Dat zou allemaal prima zijn als de film duidelijk voor de thuismarkt gemaakt zou zijn, maar waarom hebben talenten Olga Kurylenko (Bond-girl met attitude in Quantum of Solace) en Gary Oldman zich er dan in hemelsnaam aan verbonden?! Oldman doet niet meer dan we van hem gewend zijn, maar zijn rol is nog redelijk beperkt. Kurylenko daarentegen speelt de hoofdrol van vrouwelijke koerier met ballen, maar waarom ze ooit dacht dat deze film haar carrière een fijne boost zou geven blijft vooralsnog een raadsel. Of had ze gehoopt met deze film het vrouwelijk antwoord te zijn op een John McClane of John Wick? Wellicht, maar van die hoop is weinig sprake in het eindresultaat.

Het is ook best jammer om te moeten concluderen dat The Courier niet heel veel soeps te bieden heeft. Eén vrouw tegen een leger aan criminelen in een afgesloten garage had toch zeker voor vuurwerk kunnen zorgen, maar er wordt weinig creatiefs gedaan met dat gegeven. Nergens krijg je het gevoel dat deze dame precies weet wat ze doet. Het enige wat ze vooral doet is een hoop geluk hebben omdat haar, soms toch wat dommige acties, niet op worden gemerkt. Die onoplettendheid kan natuurlijk ook liggen aan het extreem hoge niveau van over-achting van acteur William Moseley (bekend van de Narnia-films) die zich het beste laat omschreven als een zwakzinnige versie van het personage Stansfield uit klassieker Léon (1994), een rol die toentertijd met veel verve door de eerder genoemde Oldman werd gespeeld. Wellicht probeert Moseley een soort eerbetoon te geven aan zijn tegenspeler, maar of die daar op zijn beurt zo blij mee zal zijn…

Kent The Courier dan helemaal geen positieve punten? Nee, niet heel veel, maar laten we deze recensie vooral positief proberen af te sluiten. Zo is Olga Kurylenko echt wel geschikt als pittige tante die haar mannetje staat, maar is dit niet de film waarin dat het beste tot uiting komt. De potentie is dus zichtbaar, al redt die potentie natuurlijk niet de film. Ook sommige scenes zijn best geslaagd te noemen waarbij het gebruik van een ruitenwisser als wapen toch een klein lichtpuntje te noemen is. Maar nee, voor de rest houdt het wel een beetje op voor deze actiefilm die waarschijnlijk nog sneller dan het afleveren van een pakketje door een koerier op een motor in de budgetbakken zal belanden.

Extra’s: Naast de film is er geen bonusmateriaal te vinden op de Blu-ray van The Courier. Sterker nog, er is zelfs niet eens de moeite genomen om de film te voorzien van een klein menuutje. Misschien maar goed ook.

The Courier had een hoop kunnen zijn als vrouwelijke tegenhanger voor bijvoorbeeld een John McClane of John Wick, maar faalt helaas op alle fronten. Actrice Olga Kurylenko doet nog aardig haar best om er wat van te maken, maar The Courier is een aaneenschakeling van dappere pogingen die keer op keer lijken te falen. Het magere verhaal over een koerier die een getuige beschermt is te wankel, actiescenes voelen aan als los zand en overacting viert hoog tij. Laat je overigens niet verleiden door de klinkende naam van Gary Oldman (inclusief ooglapje) op het hoesje, want zijn rol is bijzonder beperkt. Het zorgt er in ieder geval niet voor dat The Courier meer is geworden dan de pulp die je mag verwachten van een film voor de thuismarkt, maar ook bij die conclusie kun je je vraagtekens zetten.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het recensie-exemplaar.

2 september, 2020

Auteursinformatie: Richard Olthof