The Dead Don’t Hurt
Californië, 1860. Wanneer de Frans-Canadese bloemiste Vivienne Le Coudy en de Deense immigrant Holger Olsen elkaar ontmoeten in San Francisco, zijn ze op slag verliefd. De vrijgevochten, onafhankelijke Vivienne is echter niet van plan om te trouwen met de zachtaardige veteraan. Ze besluit wel om met hem mee te reizen naar het rustige Elk Flats in Nevada, waar ze samen een bestaan willen opbouwen. Het uitbreken van de burgeroorlog verstoort echter al snel hun plannen als Holger besluit in dienst te treden. Alleen achtergebleven is Vivienne vastbesloten haar eigen boontjes te doppen, ook al betekent dit dat ze moet opboksen tegen de corrupte burgemeester en zijn machtige zakenpartner meneer Jeffries, wiens zoon Vivienne maar niet met rust wil laten.
Viggo Mortensen is misschien wel het meest bekend geworden van zijn rol als Aragorn uit de The Lord of the Rings-trilogie. Toch wist Mortensen als acteur wel meer te imponeren. Zo zagen we hem al fantastische rollen spelen in films als The Road uit 2009, maar misschien nog wel meer in de film Captain Fantastic uit 2016. In 2020 regisseerde hij zijn eerste film, genaamd Falling, en nu komt Mortensen met het door zichzelf geregisseerde en geschreven The Dead Don’t Hurt. Voor de hoofdrol werd er gekozen voor de Luxemburgse actrice Vicky Krieps, die we misschien nog wel kennen uit films als Phantom Thread uit 2017 en Old uit 2021. Met The Dead Don’t Hurt levert Mortensen een bijzondere western af, die niet echt het concept volgt dat we doorgaans misschien van westerns gewend zijn. Hoewel de film opent met een keiharde scène, duurt het best wel een aardige poos voordat de film op gang is gekomen en vooral dat je begint te begrijpen waar het geheel naartoe wil gaan.
Toch verrast de film nergens en misschien heeft dat wel alles te maken met het feit dat de opening van de film dusdanig veel weggeeft, dat de rest makkelijk te raden is. Misschien is dit niet echt het belangrijkste van de film, maar het haalt wel de angel uit het feit dat je precies begrijpt en weet wat er gaat gebeuren. Dat is best jammer, maar voor je zover bent, slaat het eerste uur eigenlijk nergens op en is het maar een beetje gissen waar we nou naar zitten te kijken. Cinematografisch zit de film erg sterk in elkaar en het camerawerk is dan ook echt adembenemend van tijd tot tijd. Dat heeft uiteraard met de omgeving te maken, waarbij je naar de prachtige landschappen en natuur van het wilde westen zit te kijken. Een ding is in ieder geval wel zeker: je moet over een goede dosis geduld beschikken, want vooral het eerste uur van de film is bij tijd en wijlen echt doorbijten. Waar je misschien op wat meer actie zit te wachten, is het echt de liefdesrelatie die wordt aangekaart tussen Vivienne en Olger.
Dit maakt de film een heuse slowburner, maar als de film in zijn tweede bedrijf komt, beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen en begint de film alleraardigst te worden. Olger besluit zich aan te sluiten bij het leger om deel te nemen aan de burgeroorlog die er dan woedt. Dan komt Vivienne er dus alleen voor te staan en ze wordt al snel lastiggevallen door Weston Jeffries, een heuse bloedhond die het kleine dorpje en de saloon waar ze werkt terroriseert. Omdat Olger er niet meer is om Vivienne te kunnen beschermen, moet ze haar eigen boontjes doppen, iets dat een dramatisch verloop kent. Dit verloop is juist erg jammer naar het scherm vertaald en dat komt dus door het begin van de film. Je zal meteen snappen hoe de vork in de steel zit en vooral wat er uiteindelijk gaat gebeuren als Olger terugkeert naar huis na zijn diensttijd in de burgeroorlog. Misschien had Mortensen dat wat gisser moeten aanpakken, maar voor de rest is de film het bekijken zeker waard.
Extra’s: Helaas staat er op de Blu-ray geen bonusmateriaal, iets dat misschien bij een film als deze best jammer te noemen is.
The Dead Don’t Hurt is niet een doorsnee western geworden, maar een liefdesdrama dat de tijd neemt om zijn verhaal te vertellen. Het is misschien vooral jammer te noemen dat de opening van de film het hele plot al weggeeft en je vanaf dat punt wel weet wat er staat te gebeuren. Doordat na de opening het eerste uur de tijd neemt om de liefdesrelatie tussen Vivienne en Olger uit te diepen, zal het begin kant noch wal raken, maar in het tweede bedrijf zal je als kijker meteen snappen hoe de vork in de steel zit en weet je direct ook hoe de film uiteindelijk zal aflopen. Misschien is The Dead Don’t Hurt niet de beste western die je kunt bekijken, maar de film is zeker bijzonder genoeg om eens aan een kijkbeurt te onderwerpen.
Met dank aan Imagine Filmdistributie Nederland i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer