The Girl on the Train
Rachel Watson is een depressieve vrouw met een groot alcoholprobleem. Ze reist dagelijks met de trein naar haar werk, waarbij ze het huis van haar ex Tom keer op keer passeert. Haar overige tijd vult ze met het lastigvallen van haar ex Tom, die er vandoor ging met hun vastgoedagent Anna. Op een dag als geen ander raakt ze gefascineerd door de buren van Tom, Scott en Megan. Ze zijn een ogenschijnlijk perfect koppel, maar schijn bedriegt. Als Rachel Megan namelijk ziet zoenen met een andere man besluit ze haar hiermee te confronteren. Alles loopt compleet anders als Rachel een black-out krijgt en een paar uur later gewond wakker wordt in haar appartement en Megan blijkt te worden vermist.
Wie een blik werpt op de titel van deze film komt al snel tot de conclusie dat het zo een titel van een Hitchcock-film zou kunnen zijn. Op zich is dat ook niet eens zo gek natuurlijk, want deze thriller zou op het eerste gezicht zo uit de koker van de Master of Suspense hebben kunnen komen. De film baseert zich op de gelijknamige bestseller en debuutroman van Paula Hawkins, waarvan de rechten al in een vroeg stadium werden geworven door DreamWorks Pictures. Zij zette Tate Taylor aan het roer van de film, die vooral succes boekte met zijn film The Help. Samen met een zeker niet onaardige cast verwacht je dan ook een zenuwslopende film, maar helaas wordt dat nergens helemaal waargemaakt.
Het belangrijkste gezicht van de cast is Emily Blunt, die eerder opviel in films als Sicario en Edge of Tomorrow. Ze zet hier een sterke rol neer als een gescheiden alcoholiste, die zelf op onderzoek uitgaat nadat zij een complot vermoedt. Haar drankprobleem zorgt er echter voor dat zij de realiteit uit het oog dreigt te verliezen. Naast haar zien we Justin Theroux en Rebecca Fergusion als Tom en Anna, de ex van Rachel en de vastgoedagent voor wie hij haar verliet. Letterlijk nog een huisje verder zien we Luke Evans en Haley Bennett als Scott en Megan Hipwell, de buren van Tom. Kleinere bijrollen zijn er voor Édgar Ramírez als psycholoog en Lisa Kudrow, die natuurlijk voor altijd vereeuwigd is met haar rol van Phoebe in Friends. Dit ondanks dat zij hier een totaal ander personage speelt. Al met al een meer dan aardige namen, al lijken de relaties niet allemaal even waarschijnlijk en soms dus wat miscast.
Toch is het uiteindelijk het script waardoor de film amper boven de middelmaat uitkomt. Natuurlijk is het bij dit soort ‘whodunnits’ leuk om als kijker mee te puzzelen. Echter, als je als kijker even logisch nadenkt en wat motieven overweegt van de mogelijke daders, dan houd je nog maar weinig kandidaten over. Het zorgt er uiteindelijk voor dat de film veel te voorspelbaar is. Dat is jammer, want de film heeft op papier zeker de potentie om even flink onder je huid te kruipen. Dit blijft echter uit, alles komt vooral heel erg geforceerd over. Wat daarbij niet helpt is dat je als kijker geen band krijgt met de personages en het je zodoende maar weinig interesseert wie er uiteindelijk achter de verdwijning van Megan zit.
Extra’s: Waar extra’s op releases van Entertainment One Benelux vaak uitblijven, is The Girl on the Train voorzien van enkele leuke extra’s.
∙ Feature commentary with director Tate Taylor: Een vrij veilige commentaartrack. Geen verrassingen, maar een op zich interessante blik achter de opnames.
∙ Deleted and extended scenes (17:38) Maar liefst 14 verwijderde scènes (Rachel Rides the Train, Rachel Arrives at Grand Central, Megan Screams as Train Passes, Megan’s Flashback, Megan Leaves Anna’s House, Rachel Pees in the Street, Rachel Almost Gets Hit By a Taxi, Rachel Takes Selfies, Rachel Drinks in the Bathroom, Anna Looks Out Her Window, Rachel Sees Man in Suit, Tom and Anna Discuss Moving, Tom’s Request en Tom Begs Anna for Forgiveness) die enerzijds logisch geschrapt zijn, maar anderzijds soms ook interessante nieuwe inzichten geven.
The Girl on the Train is een matige thriller, die te voorspelbaar is om echt spannend te worden. De bron hiervan ligt vooral in het magere script, want de niet onaardige cast lijkt vooral te worstelen met de riemen die ze hebben. De enige die het hoofd nog enigszins boven water weet te houden en haar rol enige betekenis geeft is Emily Blunt. Eigenlijk is het dan ook best jammer dat zij als eerste als potentiële dader afvalt, waarna het strepen kan beginnen. Het magere script zorgt er uiteindelijk voor dat je snel uitgestreept bent. Het maakt dat The Girl on the Train veel te voorspelbaar is, iets wat natuurlijk de doodsteek is voor iedere spannend bedoelde thriller.
Met dank aan Entertainment One Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.