RegieRod Lurie
Jaartal2020
Releasedatum06-11-2020
Speelduur123 minuten
DistributeurDutch FilmWorks
CastScott Eastwood, Caleb Landry Jones, Orlando Bloom, Jack Kesy, Cory Hardrict, Milo Gibson en Jacob Scipio

Tijdens de oorlog in Afghanistan arriveert Staff Sergeant Clint Romesha en een groep soldaten bij de Amerikaanse Combat Outpost (“COP”) Keating, nabij de stad Kamdesh. De COP werd oorspronkelijk gebouwd om de bevolking te betrekken bij ontwikkelingsprojecten in de gemeenschap en is gelegen aan de voet van drie steile bergen op slechts 14 mijl van de Pakistaanse grens. Vanaf de eerste minuut van hun aanwezigheid is de dreiging van de Taliban voelbaar en ook onderling zijn er de nodige spanningen tussen de soldaten. Pas als wordt onthuld dat de basis binnenkort zal worden gesloten, besluiten de Taliban om een statement te maken.

Op 3 oktober 2009 vond de Slag om Kamdesh plaats; Een troepenmacht van 300 Taliban vielen de COP Keating aan. Het was de bloedigste strijd voor Amerikaanse troepen sinds de Slag om Wanat in juli 2008, en resulteerde in 8 doden en 27 gewonden bij de Amerikanen, terwijl de Taliban naar schatting 150 doden leed. Eén ieder die de locatie van de outpost uit de titel ziet, zal op z’n zachtst gezegd opvallen dat de locatie opmerkelijk is; een hoge bergketen die wordt gekenmerkt door steile hellingen van enorme granieten rotsblokken, gescheiden door snelstromende rivieren in diepe smalle valleien. De combinatie van wisselvallig weer en ruige bergen maakten er elke vorm van reizen, en leven in het algemeen, moeilijk en uitdagend. Het was vragen om problemen en de soldaten leken er puur te huizen als zijnde kanonnenvoer.

Journalist en auteur Jake Tapper schreef bestseller The Outpost: An Untold Story of American Valor, het uitgangspunt van deze film. En het is niet zo vreemd dat dit verhaal werd opgepikt door Hollywood. Het verhaal leent zich dan ook uitermate goed voor een verfilming. Hiervoor werd natuurlijk een blik aan spierbonken opengetrokken, met Orlando Bloom en Scott Eastwood als voornaamste gezichten. Eastwood zet de laatste jaren steeds een stapje verder in de spotlights en doet het ook hier niet onverdienstelijk als Staff Sergeant Clint Romesha. Wat dat betreft komt Orlando Bloom er bekaaider vanaf. Als Captain Benjamin D. Keating is hij weliswaar op al het promotiemateriaal te zien, maar zijn schermtijd is relatief beperkt. Niet dat dit ten koste gaat van de film, aangezien deze meer dan genoeg in zich heeft om op eigen benen te kunnen staan.

De film begint was rommelig. Bij de aankomst van de soldaten in de outpost is het camerawerk werkelijk overal, wat resulteert in een misselijkmakende chaos. Toch wordt het na pakwek een kwartier allemaal beter. In de stilte voor de onvermijdelijke storm krijg je als kijker een goede indruk van het leven op de outpost. De soldaten zijn geïsoleerd van de buitenwereld en er is een constante dreiging van de Taliban. Het zijn keer op keer speldenprikjes en een voorbode van wat komen gaat. En dat is natuurlijk onvermijdelijk, want daar werkt de film vanaf de eerste minuut duidelijk naartoe. Wat dat betreft geen verrassingen. Toch ontwikkelt het verhaal zich op aangename wijze, waarbij het realisme hoog in het vaandel staat. We zien daardoor geen heldendaden met extra glans, zoals we dat eerder zagen in 13 Hours van Michael Bay, maar eerder de opoffering die komt kijken bij de gekregen onmogelijke opdracht.

Extra’s: Naast de film is helaas geen bonusmateriaal aanwezig. Een gemiste kans, want op de importreleases zijn wel een audiocommentaar en wat fraaie featurettes terug te vinden.

The Outpost is een aangrijpend en technisch zeer vaardig verslag van de Slag om Kamdesh. De film kreeg begin juli in Nederland een bioscooprelease, maar kwam door invloed van de uitbraak van de Corona-pandemie nooit echt lekker uit de verf. Doordat er geen echte A-sterren aanwezig zijn zal menigeen per abuis ook aannemen dat het hier een veredelde b-film betreft. Onterecht, en anders een verdomd goede. De film zit technisch zeer goed in elkaar, wat zich uit in meerdere fraaie long-takes en is daarmee een waardig eerbetoon aan militaire helden. The Outpost is een absolute aanrader voor iedereen die houdt van een realistische oorlogsfilm, zonder al veel te toevoeging van de Hollywoodglans. Dat hebben de mannen die aan de basis stonden van deze film dan ook helemaal niet nodig.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het recensie-exemplaar.

11 november, 2020