RegieJohn Carpenter
Jaartal1982 | 2021
Releasedatum20-10-2021
Speelduur109 minuten
DistributeurUniversal Pictures International
CastKurt Russell, Wilford Brimley, Keith David, Richard Masur, T.K. Carter, David Clennon, Richard Dysart & Charles Hallahan

Een Amerikaanse wetenschappelijke expeditie in Antarctica wordt verrast door een naderende Noorse helicopter die op een wolfachtige hond lijkt te jagen. De helicopter verongelukt echter waardoor voor de Amerikanen niet duidelijk wordt waarom er op de hond werd gejaagd. Onder leiding van piloot R.J. MacReady besluiten ze om polshoogte te nemen bij het Noorse kamp, maar daar treffen ze enkel dood en verderf aan. Om verder onderzoek te doen besluiten ze om één van de lijken uit het kamp mee te nemen, maar daar doen zich vreemde dingen voor. De opgejaagde hond muteert namelijk in een schrikwekkend wezen dat alle andere honden dood. Ze weten het Ding echter snel uit te schakelen met een vlammenwerper, maar zijn daarmee hun leven nog alles behalve zeker. Het Ding is namelijk een parasitaire levensvorm die elke andere vorm kan aannemen. Daarmee zou ieder lid van de expeditie wel eens het Ding kunnen zijn in plaats van zichzelf. Terwijl de temperatuur buiten steeds verder onder het vriespunt zakt, stijgt binnen de spanning over wie wel en wie niet te vertrouwen is. Lukt het MacReady om de buitenaardse levensvorm uit te schakelen en zo te voorkomen dat het ooit de bewoonde wereld zal bereiken?

1982 was in Hollywood duidelijk het jaar van het buitenaards leven. Tijdens de zomermaanden werd het publiek getrakteerd op een vriendelijke variant in de vorm van Spielberg’s E.T, om een paar weken daarna kennis te maken met een dodelijke variant in de vorm van John Carpenter’s The Thing. Helaas voor Carpenter zat het publiek klaarblijkelijk niet te wachten op een moordlustige variant en dus deed de film bijzonder slechte zaken aan de internationale boxoffice. Dat The Thing uiteindelijk toch nog wist uit te groeien tot de klassieker die het heden ten dagen is, is te danken aan het succes dat de film had toen deze inmiddels op videoband verkrijgbaar was. De film werd al snel populair onder filmliefhebbers en dus werd de film jaren na dato als nog een succes. Inmiddels is de film ook op dvd en blu-ray verschijnen en daar mogen we inmiddels ook een haarscherpe 4K-versie aan toevoegen.

The Thing mag dan inmiddels al een dikke 39 jaar oud zijn, hopelijk dus volgend jaar een special edition om zijn veertig jarig bestaan te vieren, nog steeds heeft de film weinig aan kracht ingeboet. Dat is vooral te danken aan de magistrale speciale effecten van Rob Bottin (die ook heel veel met onze eigen Paul Verhoeven samenwerkte aan onder andere RoboCop en Total Recall), die nog steeds even angstaanjagend zijn als altijd. Tegenwoordig worden de liters bloed en ledematen uit de computer getrokken, maar die techniek was begin jaren ’80 nog ver weg. Bottin wist op prachtige wijze het Ding een gezicht te geven door mensen en dieren op gruwelijke en zeer overtuigende wijze te laten muteren. De jonge generatie zal wellicht niet altijd even onder de indruk zijn, maar zal toch toe moeten geven dat sommige beelden ook hen wellicht een paar slapeloze nachten zullen bezorgen.

Naast de heerlijke praktische effecten zijn er ook zeker credits te vergeven voor het schrijfwerk van Bill Lancaster die het verhaal van John W. Campbell uit 1938 prima heeft weten te gieten in filmvorm. Het verhaal ‘Who Goes There?’ diende al eerder als basis voor een verfilming (Howard Hawk’s The Thing From Another World uit 1952 waar Carpenter een enorme fan van was), maar was pas echt succesvol in de versie die Lancaster schreef voor Carpenter. The Thing mag dan bij zijn premiere misschien geen succes zijn geweest, de film duikt nog steeds met enige regelmaat op een toplijstjes van filmliefhebbers. En terecht, want zoals al eerder gemeld staat de film nog steeds als een huis en is het anno 2021 nog steeds een klassieker van wereldformaat. Voor wie overigens denkt dat de film een onvervalste horror is en daarom wellicht niet ieders smaak: Ja, het gaat er lekker bloederig aan toe, maar de spanning over wie mogelijk het Ding is, is nog vele malen meer angstaanjagender. Een onvervalste klassieker!

Extra’s: Net zoals zoveel uitgaves op 4K gaat ook The Thing gepaard met een extra blu-ray schijf. Normaliter zijn daarop ook de extra’s te vinden, maar dat geldt niet voor The Thing die een goed gevulde 4K-schijf van Universal heeft meegekregen. Verwacht overigens geen 4K-kwaliteit van de extra’s.
· Audio Commentaar – Regisseur John Carpenter en acteur Kurt Russell geven je tijdens de film de nodige ins- & outs. Deze track is ook te beluisteren op de blu-ray.
· John Carpenter’s The Thing: Terror Takes Shape (1:23:53) – Een zeer uitgebreide making of van bijna onderhalfuur die fink inzoomt op het maken van deze klassieker. Sommige passages zijn ook op de blu-ray terug te vinden door middel van het Picture-In-Picture principe waarbij je tijdens de film de nodige extra informatie krijgt.
· Outtakes (4:08) – Een verzameling scenes die de film niet hebben gehaald of in aangepaste vorm.
· Trailer (2:04) – De originele trailer van de film.

The Thing 4K is een prachtig opgepoetste versie van John Carpenter’s klassieker uit 1982 die in zijn huidige vorm al voor nodige rillingen wist te zorgen. Carpenter maakt flink gebruik van het talent van special effect-man Bill Lancaster door mensen en dieren op gruwelijke wijze te laten muteren als ze bezeten zijn door The Thing, maar de spanning die het in de groep oplevert is nog vele malen spannender. The Thing mag dan bij zijn premiere geen groot succes zijn geweest, inmiddels is dat wel anders en geldt de film als één van de grootste horror-klassiekers aller tijden. En terecht, want als je 39 jaar na dato nog zoveel indruk weet te maken dan mag je je moeiteloos scharen in het groepje van beste films ooit gemaakt. Dus voor wie zin heeft in een avondje nagelbijtende spanning: The Thing is nog altijd even spannend als altijd. Helemaal in een strak 4K-jasje.

Met dank aan Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

17 november, 2021