RegieGreg Nicotero, David Boyd, Michael Cuditz, Laura Belsey, Dan Liu e.a.
Jaartal2019 - 2020
Releasedatum24-11-2021
Speelduur1005 minuten
DistributeurWW Entertainment
CastNorman Reedus, Danai Gurira, Melissa McBride, Jeffrey Dean Morgan, Samantha Morton, Christian Serratos, Seth Gilliam, Khary Payton, Josh McDermitt & Ross Marquand

Het blijkt voor de verschillende gemeenschappen lastig te zijn om zich staande te houden in de harde wereld vol ondoden, jaren na het verlies van Rick. Helemaal nu een nieuw gevaar in de vorm van The Wisperers is opgedoken. Deze groep doet draagt de huid van de ondoden als maskers om zich zo tussen de wandelende doden te kunnen begeven. Daarmee zijn ze een onberekenbare vijand geworden waarvan nooit duidelijk is wanneer ze zullen opduiken voor een nieuwe aanval. Helemaal als blijkt dat ze bereidt zijn om hun eigen mensen op te offeren voor een groter doel. Tegen deze achtergrond gaat Michonne samen met Virgil op een missie om zijn verloren gewaande familie weer te vinden. Deze missie brengt haar echter meer dan waar op ze gehoopt had als ze aanwijzingen vindt die er wel eens op zouden kunnen wijzen dat Rick na al die jaren nog steeds in leven is. Terwijl ze op zoek gaat naar haar grote liefde, bereikt de strijd met The Whisperers een hoogtepunt bij haar thuisfront. In de uitzichtloze situatie waarin de gemeenschappen verkeren, lijken ze echter te kunnen rekenen op de hulp van een onverwachte bondgenoot die wel eens de sleutel zou kunnen zijn tot de overwinning.

Het was in het vorige seizoen al duidelijk dat het roer om zou gaan voor de ooit immens populaire serie The Walking Dead en de nadruk weer meer zou komen te liggen op de horror-elementen in plaats van het menselijk drama dat steeds meer de overhand dreigde te nemen. Showrunner Angela Kang nam vorig seizoen al rigoureus afscheid van bepaalde verhaal-elementen en lijkt de focus dit seizoen vooral op één onderdeel te willen richten: de allesbepalende oorlog tegen The Whisperers; een soort sekte die in de bossen leeft en zich begeeft onder de ondoden door hun huid als masker te dragen. Een lugubere groep waar we aan het einde van het vorige seizoen al op huiverige wijze kennis mee leerde maken en dit seizoen dus tot vol wasdom komt. Dit tot groot genoegen van de fans die blij waren om te zien dat de groep, die onder leiding staat van Alpha, eindelijk zijn weg van de comic naar de serie had gevonden. Maar levert het ook echt dat gehoopte vuurwerk op?

The Whisperers leveren zeker een goede bijdrage aan de serie op een niveau die we nog niet eerder zagen. Al moet toegegeven worden dat het wederom een groep is die zich tegen Alexandria keert wat wederom weer resulteert in een alles bepalende eindstrijd. Wat dat betreft heeft de serie nog steeds de grootste moeite om een originele draai te kunnen vinden om haar kijkers echt te verrassen. Iets dat de spin-off serie Fear The Walking Dead ieder seizoen wel lijkt te lukken. Toch zijn de belangen van The Whisperers anders dan die van de vorige groep die onze helden het hoofd hebben moeten bieden. Ze hebben namelijk enkel dood en verderf als doel om zo de hele wereld te veranderen in eentje vol met ondoden. Een wereld waarin alleen zij zich goed staande kunnen houden en daarmee dus het opperras zouden kunnen zijn. Niks geen betere wereld dus of de jacht op voedsel, maar enkel het verder naar de maan helpen van een wereld die er sowieso al niet al te best voorstaat.

In deze strijd staan nieuwe helden op die voorheen niet veel in de melk te brokkelen hadden. Na het afscheid van Rick was het zoeken naar een nieuwe leider voor de serie en die lijkt showrunner Kang gevonden te hebben in Negan; ooit de grootste dreiging voor Alexandria, maar inmiddels behoorlijk omgedraaid na jaren van gevangenschap. De rol van Jeffrey Dean Morgan als de getroebleerde vijand die in een held veranderd is verreweg het hoogtepunt van de serie. Iets wat vooral mooi tot uiting kwam in zijn eigen aflevering, Here’s Negan, die in het teken stond van zijn verleden. Het mag vast geen verrassing heten dat die aflevering door fans wordt gezien als de beste aflevering van de serie ooit. Grote kans dus dat Morgan ook in het elfde seizoen flink aan de bak zal moeten aangezien de fans vooral geïnteresseerd lijken te zijn in een verdere ontwikkeling van zijn personage.

The Walking Dead had, naast het vasthouden van de kijker, overigens nog een flinke uitdaging te pakken dit seizoen. Aan het begin van het tweede deel van het seizoen brak namelijk het corona-tijdperk aan dat achter de schermen voor de nodige problemen zorgde. De makers waren namelijk nog helemaal niet klaar met de serie en dus dreigde de serie met een open einde te blijven zitten. Uiteindelijk stopte de serie wat abrupt op vijf april om pas op één oktober echt afgerond te worden. Als goedmakertje voor de fans werd dit seizoen verlengt met nog eens zes extra afleveringen, maar die vielen niet bepaald goed in de smaak. Omdat een grote crew ten tijde van de corona-pandemie toen niet tot de mogelijkheden hoorde, besloten de makers om nog zes kleinere verhalen van belangrijke personages te vertellen, maar die waren allemaal niet bepaald even boeiend. Helemaal niet als verlengstuk van het tiende seizoen.

Extra’s: Normaliter is de box van The Walking Dead goed gevuld qua extra’s, maar het tiende seizoen komt er behoorlijk bekaaid van af. Ongetwijfeld te danken aan de welbekende corona-crisis maar desalniettemin een behoorlijke teleurstelling.
· Audiocommentaar bij de aflevering “Lines We Cross”: Showrunner Angela Kang en actrice Melissa McBride (Carol) voorzien je van de nodige informatie.
· Audiocommentaar bij de aflevering “Squeez”: Een commentaartrack met Davis Leslie Johnson (schrijver en producent), Norman Reedus (Daryl) en Melissa McBride (Carol).
· Audiocommentaar bij de aflevering “Walk With Us”: Een commentaartrack van special effects-man Aaron McLane en acteur Khary Payton (Ezekiel)
· In Memoriam (13:53) Een special waarin de personages centraal staan die het einde van het seizoen niet haalde.

The Walking Dead – seizoen 10 draait vooral om de strijd met de onberekenbare Whisperers en dat zorgt gelukkig voor het vuurwerk waar de serie broodnodig behoefte aan leek te hebben. Toch blijven ook de minpunten nog steeds onverminderd aanwezig en dus krijg je als kijker weer het nodige drama voor je kiezen. Uiteraard hoort die verdieping bij de serie, maar het kost de makers nog steeds moeite om de focus op de juiste plek te houden waardoor de vaart met enige regelmaat weer uit de serie wordt gehaald. Toch zet het tiende seizoen de stijgende lijn van het vorige seizoen voort, al was het wellicht allemaal nog beter geweest zonder de zes laatste afleveringen die als zoethoudertje diende voor de kijker, maar behoorlijk slecht in de smaak vielen. Het is in ieder geval uitkijken naar het elfde seizoen dat met vierentwintig afleveringen ook meteen de allerlaatste zal zijn.

Met dank aan WW Entertainment voor het recensie-exemplaar.

16 december, 2021