The Walking Dead – seizoen 6

RegieGreg Nicotero e.a.
Releasedatum29-09-2016
Speelduur16 x 41 minuten
DistributeurEone Entertainment Benelux
CastAndrew Lincoln, Norman Reedus, Steven Yuen, Lauren Cohen, Danai Gurira & Melissa McBride

Rick en de rest van de groep lijkt een veilig onderkomen te hebben gevonden in Alexandria, maar schijn bedriegt al snel als blijkt dat er net buiten het dorp een gigantische groep Walkers vast zitten in een kloof. Rick bedenkt een plan om de horde van Alexandria weg te kunnen lokken, maar dat is niet zonder gevolgen. De grootste confrontatie vinden de overlevers echter niet bij de ondoden, maar bij een nieuwe menselijke vijand die het uiterste van de groep vraagt in hun drang om te overleven. Beetje bij beetje komen ze achter het bestaan van de zogenaamde saviors die dood en verderf zaaien en onder leiding staan van de levensgevaarlijke Negan.

Nog een paar weken te gaan en dan kunnen de fans zich opmaken voor het langverwachte zevende seizoen van The Walking Dead dat op 23 oktober zijn première zal beleven bij tv-zender Fox. Om het lange wachten een beetje aangenamer te maken is het zesde seizoen inmiddels op dvd en blu-ray verkrijgbaar om zo weer helemaal up-to-date te zijn als het geweld weer losbarst als de groep van overlevers kennis maakt met de grootste vijand uit de comicboeken waar de serie op is gebaseerd: Negan.

Het zevende seizoen zal dus vooral om de confrontatie met Negan draaien wiens introductie mooi wordt opgebouwd in het zesde seizoen, maar gelukkig gebeurd er meer in dit overvolle seizoen van wederom zestien afleveringen. Zo komt de groep oog in oog te staan met duizenden ondoden die ieder moment het ogenschijnlijk veilige Alexandria kunnen binnenvallen. Rick komt met een plan om de ondoden weg te lokken van Alexandria, maar dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Daarnaast wordt tijdens dit plan hun veilige thuishaven al aangevallen door de onberekenbare Wolves en zijn er ook onderlinge strubbelingen te bespeuren. Zo liggen de idealen van Carol en Morgan mijlenver uit elkaar wat beiden doet afvragen wat hen plek precies is in de groep en draagt Maggie een geheim met zich mee dat strekkende gevolgen zal hebben voor haarzelf en manlief Glenn.

Uiteraard is er ook weer ruimte voor een paar nieuwe karakters die hun intrede doen. De groep uit Alexandria maakt kennis met een andere vesting die schuil gaat onder de naam Hilltop waar ze de intrigerende Jezus ontmoeten, maar de belangrijkste groep die Rick en de anderen tegen het lijf lopen zijn uiteraard de Saviors die onder leiding staan van de levensgevaarlijke Negan en zijn honkbalknuppel Lucy. Hoe gevaarlijk Negan precies zal zijn is dus even afwachten, al is de dreiging van zijn bestaan al goed voelbaar tijdens dit seizoen. Beetje bij beetje wordt de spanning naar een confrontatie met deze badguy opgebouwd in vooral de tweede helft van de serie die uiteindelijk uitmondt in een ontmoeting die de groep flink onder druk zal zetten.

Zoals al eerder vermeld draait het dit seizoen niet alleen om Negan en dus is er genoeg andere spanning voelbaar voor de kijker. Het lijkt er sowieso op dat dit seizoen het meer moet hebben van zijn levensgevaarlijke cliffhangers, want iedere aflevering lijkt de kijker achter te laten met een gezonde dosis spanning voor de volgende aflevering. De enige aflevering die hier op een uitzondering is, is degene die geheel in het teken staat van het karakter Morgan. Op zich prima, al is de timing van deze aflevering alles behalve handig te noemen. De aflevering ervoor doet namelijk vermoeden dat we afscheid moeten nemen van één van de meest geliefde personages, maar die zekerheid krijgen we dus pas twee uitzendingen later. Het scheelt dus enorm voor de thuiskijker dat de afleveringen door deze prima uitgave achter elkaar te kijken zijn om de eventuele frustratie tot een minimum te beperken.

Extra’s:
Net zoals als alle vorige seizoenen is ook deze uitgave weer rijkelijk bedeeld als het aankomt op het gebied van extra’s:
• Deleted Scenes (8:00]: vier verwijderde scenes die om begrijpelijke redenen uit de serie zijn geknipt, maar desalniettemin het kijken zeker waard zijn.
• Inside The Walking Dead (1:09:39): een zeer uitgebreid kijkje achter de schermen van ruim een uur.
• The Making of The Walking Dead (54:53): Nog meer achtergrondinformatie voor wie echt alles wil weten van deze hitserie.
• In Memoriam (10:03): een eerbetoon aan alle personages die het einde van het seizoen niet hebben gehaald.
• Out of the Quarry (7:45): Een making of van de eerste aflevering waarin er duizenden ondoden vast zitten in een kloof.
• Guts & Glory: The death of Nicolas (5:01): De meest besproken scene staat uiteraard ook even centraal in zijn eigen special.
• Strength in Bonds (11:06): Een blik op de onderlinge relaties tussen de personages.
• Negan: Someone to fear (5:16): Alvast een vooruitblik op deze maniak.
• The Face of Death: Iconic Walkers of the Season (3:38): De meest memorabele walkers worden uitgelicht.

The Walking Dead – seizoen 6 is zonder twijfel één van de sterkste seizoenen die de serie rijk is. Niet alleen wordt er gestaag gewerkt aan een introductie van de levensgevaarlijke Negan, maar is daaromheen genoeg spanning aanwezig om alle afleveringen te kunnen laten boeien van begin tot eind. Daarnaast is er voor de liefhebber weer genoeg materiaal op de schijf aanwezig om zich nog verder te kunnen verdiepen één van de meest waanzinnige series ooit gemaakt.

Met dank aan Entertainment One Benelux voor het recensie-exemplaar.

8 oktober, 2016